Inspirasjon til en sunn og fristende lunsj

Nå har det blitt mye treningsprat her i det siste, men jeg følte jeg hadde litt å ta igjen på den biten. Det ble en lengre periode enn jeg hadde planlagt uten konkrete  treningsprogrammer til dere, og flere etterlyste det. Det er gøy å snakke om trening, men vi må ikke glemme kostholdet. Det er jo nesten enda gøyere, det finnes jo så mye god, sunn og herlig mat. On that note har jeg masse deilig matinspirasjon å dele med dere fra i går. Jeg var nemlig hjemme hos mine foreldre i går, og hjelpes som jeg ble vartet opp. Vi skulle i grunn bare ha “et par brødskiver på benken”, men resultatet ble altså dette delikate bordet. Det er utrolig hva man kan trylle frem med litt innsats. 

Alle fikk noen av sine favoritter representert på bordet. Mamma fikk ostene sine, pappa fikk fersk brød fra bakeren og roastbiff og jeg fikk en helt ny, stor gulost, vannmelon og cashewnøtter. For en fest av en lunsj. Vi hadde også brunost, grov leverpostei, jordbær, druer, kalkunskinke, “danskepølse” (mulig dette er et ord kun min familie bruker om den typen pålegg, hehe), flere typer gulost, og en enkel salat. Brødet hadde mine foreldre kjørt ganske langt for å få kjøpt. Det er 100% grovt, og smakte helt magisk. Jeg skal få det korrekte navnet på det, og stedet det er kjøpt. For det var virkelig en smaksopplevelse – også så sunt da! 

Vi har en litt artig greie i mine familie, hvor den siste brødskiva ofte er med noe søtt på. Liksom for å avslutte måltidet med en “dessert”. I går ble dette brødskive med jordbær og sukker på. Det er er herlig barndomsminne for meg, dette levde jeg så og si på om sommeren som liten. På hytta med mormor, ferskt brød og nyplukkede jordbær. Jeg husker vi fikk strødd litt sukker på, og når de voksne ikke fulgte med så lesset vi på med dobbelt så mye sukker. 

Jeg liker veldig godt denne måten å spise på. Fyll bordet med hva enn du finner i kjøleskapet, ta pålegg ut av pakken og dander på et fat. Gjør det litt ekstra delikat med litt tilbehør som et par salatblader, tomater, druer eller annet. Det skal ikke så veldig mye til for å gjøre en stor forskjell. 

Jeg håper dette kan være en liten inspirasjon til søndagslunsjen, eller kanskje til og med frokosten for dem som har sovet litt ekstra ut i dag. Ha en nydelig søndag mine venner. 

 

Smiiiiiil Maren 

 

10 kommentarer
    1. Så enkelt, men samtidig så godt – jeg liker det! Utrolig fristende bilder og jeg får bare lyst til å skynde meg på butikken, handle inn gode matvarer og varte opp mine kollegaer med frukt, ost, kjeks og deilig pålegg 😀 Jeg likte forresten idèen om å avslutte med noe søtt som “dessert” og det er noe jeg faktisk skal ta meg med videre til den dagen jeg får barn, så kan de vokse opp med en så koselig tradisjon 🙂
      Ha en herlig søndag, Maren!

    2. Så flotte bilder, men ikke minst, så,koselig skrevet – jeg skal prøve norske jordbær m sukker på i fag 🙂

    3. Så nydelig lunsj!
      Danskepølse og jordbær er sommerpålegg for meg. Danskepølse spiste vi bare når vi var på feire i Danmark, og en liten periode etter når vi hadde kjøpt med hjem 🙂

    4. Alltid dessertskive her i heimen også!! Hehe 🙂 Supert med mattips som er enkelt og lett tilgjengelig. God søndag videre:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg