To favoritter til 17-mai håret

I går var jeg hos min flinke frisør-venninne Jeanette hos A-salong Tollbodgata, og hun hjalp meg med to super freshe alternativer til 17-mai håret. Mitt favoritt til 17 mai tror jeg er den første, men nummer to er også en stor favoritt. Jeg gikk med den siste frisyren i hele går, og fikk så mange komplementer på det. Jeg må virkelig bli flinkere til å gjøre noe mer med håret enn kun en kjedelig hestehale. 

Dette er jo enklere oppsett, og nå skal jeg forsøke å forklare dere hva vi gjorde. Neste gang skal jeg filme det, men det rakk vi ikke dessverre denne gangen. Vi startet med et utgangspunkt, og lagde begge alternativene ut fra dette. Utgangspunktet ser dere under.

Slik gjør du: 

  • Det man gjør er å lage to franske utover fletter. Det vil si vanlig rotflette, bare de er laget utover. ( den type fransk flette kalles dutchbraid – som man ser alle kjendiser har på alle mulige måter )
  • På den oppsatte frisyren (nummer 1) tar du strikk i de to flettene slik at de står helt inntil hverandre, også tvinner du de sammen slik at det ser ut som en oppsetting bak.
  • Et viktig poeng er at man må dra litt i flettene, slik at de blir større og ikke så stramme. 

Utgangspunkt: 

På alternativ nummer to tar du ut strikkene nederst, og fester dem litt høyere opp i nakken, da har du to musefletter med håret løst i hver av dem. Deretter tar du en strikk og fester dem sammen, slik at det ser ut som en hestehale. Så enkelt har du et delikat og fresht alternativt som passer like godt til bunaden som til hverdags. Denne skal jeg uten tvil ha flere ganger, jeg må bare øve meg litt slik at jeg får den til uten Jeanette sin hjelp. Jeg har et typisk nordisk hår, som betyr at det er mange hårstrå, men de er veldig tynne. Trikset er da å dra litt i flettene slik at de blir litt løsere og bredere, og ikke så stramme. Det ser da ut som man har mye mer hår enn man egentlig har. Litt dårlig formulert, men det er virkelig gøy for oss med tynt hår å se forskjellen. Så dra litt i flettene etter de er laget, så ser dere hvor fint det blir. 

Nå er jeg spent på å høre hvilken dere likte best? Jeg har også utrolig lyst å høre om dere har funnet ut hvordan dere vil ha håret på 17 mai? Og ikke minst hva dere skal ha på dere? 

Jeg jobber nattevakt, men går av vakt klokken 08 på morgenen på 17 mai og da er det bare rett hjem og hoppe i bunaden. Jeg har Vest Agder bunaden, med sort skjørt og hvitt forkle. det er min mamma som har sydd den, og jeg er så glad i den. Jeg har også en god del ekstra ting til den, slik som tørkle, masse fint sølv og en liten veske til. Det er så stas med 17 mai, og jeg kjenner at jeg virkelig gleder meg. 

 

Smiiiiil Maren 

 

14 kommentarer
    1. Den øverste til 17.mai og bunad, den nederste til andre anledninger, mener jeg. Men du er nydelig med begge!! 🙂

    2. Så sykt fin du var på håret – begge to var vakre. – den øverste mest fest og den nederste mer hverdags.

    3. Du kler begge så fint og du kommer til å briljere i morgen med den og bunaden. Skulle ønske jeg kunne Einar jeg også går for noe fancy på håret imorgen. Men nei. Blir enten en litt løs hestehale eller en hestehale der håret er litt på siden og litt mer stramt. Har dessverre ikke bunad, så det blir en enkel hvit blondekjole på meg. Og 17 mai sløyfe og flagg . Ønsker deg en god vakt og god feiring i morgen.

    4. Du er så flott! Enig med de over- den øverste er lekker til bunad og den nederste til andre kjoler/en pyntet hverdag 😊

    5. Hei du! Hvordan gikk du fram til å bli Personlig trener? Hva slags utdanning tok du? Har veldig lyst til å bli personlig trener selv nemlig, men vet ikke hvordan jeg skal starte!

    6. Kjempe fint! Jeg likte den første best 🙂 Men sliter med å bare lage to sånne franskfletter selv jeg da, og har så innmari tynt hår så ingen fletter blir fyldige uansett hvor mye jeg drar i de! 🙁

    7. Thea: Jeg startet som resepsjonist, og senere treningsveileder på et treningsenter. Jeg jobbet også som instruktør på diverse gruppetimer. Så tok jeg PT-utdannelse hos AFPT. Jeg har forresten en rabattkode på PTutdannelse hos dem hvis du ønsker?

    8. Takk for svar- det hadde jo vært kjempe fint med rabatt! De har jeg hørt om og vurdert lenge å ta kurs hos! Må bare ringe de og få info om penger og sjekke om jeg har råd til det haha! Krysser fingrene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg