To favoritter for rumpe og mage

Det er mye fokus på trening utendørs og uten utstyr om dagen, og det vil uten tvil bare bli enda mer av det jo nærmere sommeren vi kommer. Jeg har lyst å dele to øvelser med dere som jeg liker veldig godt, én for mage og kjernemuskulatur, og en for lår og rumpe. 

1. Båten

Muskler som trenes: Core/kjerne muskulatur

Slik gjør du: Sitt på benken i “båt-posisjon” med bena opp. Stram magen godt, og len deg kontrollert bakover til kroppen er nesten utstrakt, hold spennet i magen og jobb deg kontrollert opp igjen. 15 repetisjoner x 4

2. Bulgarsk utfall med hopp

Muskler som trenes: Rumpe og lår

Slik gjør du: Stå oppreist med det ene benet opp på en benk bak deg. Skuldrene trukket tilbake, og brystet godt frem. Start øvelsen ved at du bøyer kneet og kommer rett ned med det andre kneet mot bakken. Like før det treffer bakken, snur du bevegelsen og så eksplosivt du klarer hopper du opp igjen. Land mykt, og kom direkte ned i en ny repetisjon. Armene holdes foran deg, eller i siden. 10 repetisjoner pr ben x 4

Det lille hoppet som legges til på bulgarsk utfall gjør virkelig hele forskjellen, og gjør øvelsen helt drøyt effektivt. I tillegg til å være drøyt tung, så utfordrer den balansen, koordinasjonen og stabilitet i ankelleddet også – en en mine soleklare favorittøvelser. 

I dag er det lørdag, og jeg har friiii. Dagen skal fylles med lang koselig frokost, trening, en liten bytur før jeg skal treffe jentene mine i kveld. Planen var en løpetur ute, men her regner det faktisk i dag, så vi får se om ikke løpeturen må flyttes inn i stede. 

Hva er dine planer for lørdagen? 

 

Smiiiiil Maren 

 

5 kommentarer
    1. Så bra – jeg prøvde faktisk den første øvelsen på spisebordet (jeg har solid spisebord) Tung og bra 🙂
      Gøy – flotte tydelige øvelser

    2. Hei!
      Har dessverre fått Mortons nevrom, er visstnok overbelastning av fremre del av fot, får hevelser og litt betennelse-følelse. Det er en nervebunt i klem.
      Har du hatt erfaring med dette, eller overbelastning generelt?
      Mistenker at mye dansing på tærne, samt mye hopp og støt på hardt betonggulv, som hoppende utfall feks. er bakgrunnen for smertene. Hvordan klarer du å unngå å overbelaste? Lærer dere om dette på sykepleierstudiet ditt?
      Digger bloggen din, syns du er inspirerende og motiveres av å lese om nye øvelser og matretter 🙂
      Hilsen fast leser <3

    3. Hei. Kan du forklarer forskjellen mellom vanlig utfall og bulgarsk utfall (i fht hvor effekt på kroppen/rumpe lår). Krever sikkert mer balanse men er det bedre en vanlig utfall? 🙂

    4. Planen min var en lett styrkeøkt og deretter en tur med samboeren, men så våknet jeg til aura og etterfølgende migrene og bøe liggende i senga til 17:00 … så det ble ikke helt som planlagt.. fikk omsider i meg grillet fisk iallfall og smertene er endelig over så nå bøir det en lat kveld på sofaen mens jeg krysser fingrene flr en bedre imorgen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg