Hverdagscoachen #7

God mandag mine venner. Mandag betyr at Hverdagscoachen titter innom og gjesteblogger. Hun tar opp så mange spennende temaer, og denne mandagen handler det om Mobil og tidsbruk. Jeg føler meg veldig truffet her, og har virkelig en liten jobb å gjøre for å bli mer bevisst på dette med mobil og tidsbruk. Dette er Anneli sin syvende post her på bloggen, og jeg er så takknemlig for å ha henne her. Da gir jeg ordet videre til henne: 

MOBIL og TIDSBRUK

Hvem tror du at du klemmer på og holder rundt mest i løpet av dagen?

Det hadde selvsagt vært fint om vi kunne sagt de vi har rundt oss, våre nære og kjære – MEN det er dessverre ikke det. Gjett en gang til! Det er telefonen din!  De smarte telefonene våre med drøssevis av apper og ulike sosiale kanaler som Snap, Facebook, Twitter, Instagram +++ alle de andre kule og smarte appene som vi «MÅ» ha for å registrere aktivitet, søvn osv.

?Det var bedre før? sier mange, da vi ikke hadde Facebook. Men saken er at vi da brukte tiden vår på andre ting. Så med andre ord er forskjellen fra i ?gamle dager? og til i dag -at vi bruker tiden vår på andre ting enn før.

Vi trenger å ta grep selv, og finne ut: Hvordan vil jeg bruke min TID? Og på HVA?

For min del vil jeg vil være mer  fysisk tilstede med de jeg bryr meg om, sette av TID og være sammen. Jeg er ikke opptatt av at det skal være så omstendig og er fornøyd bare med en kaffekopp i solveggen med en venn – at jeg og den jeg er sammen med  har tid til å lytte og være tilstede, ikke styre og stelle med matlaging og organisering. Disse nære stundene med andre må virkelig ikke deles med hele verden via Snap eller Facebook – de kan være noe du tar med deg, den gode følelsen du fikk av å være sammen med vennen din. Følelsen kan uansett ikke formidles med bildet, den er din og kun din.

Følte du deg truffet? Det gjør jeg. Et lite tips er at du kan bestemme deg for HVOR mye tid du skal bruke på telefonen din. Da kan du bruke en av de nyttige appene som faktisk registrere HVOR mye tid du bruker med å trykke og scrolle  – og du kan enklere planlegge hvor mye tid du skal ha ?lov? til å bruke på din kjære mobil, og istedet kanskje bruke den på å klemme og holde rundt de fine menneskene du har rundt deg <3 

Hvor mye tid bruker du på telefonen i løpet av dagen?

Hvilke sosiale medier bruker du mest tid på?

Hva ønsker du å bruke mer tid på?

Hva kan du gjøre for å utnytte tiden DIN på en best mulig måte?

 

-Hverdagscoach  Anneli –

 

3 kommentarer

Siste innlegg