Hverdagscoachen #5

Dagens tema: Øv deg på å si  NEI – og  si JA fordi DU vil det! 

Hvorfor er det så vanskelig å si NEI når noen ber oss om noe? Det er så mye lettere å si JA!

Mange av oss sier JA – JA – JA når vi blir bedt om noe, om vi kan stille opp! Hver gang du sier ordet JA – sier du samtidig NEI til noe annet eller annen. Ofte er dette deg selv. 

“Ja, klart jeg kan det” sier du i øyeblikket, før du rekker å trekke pusten. Hadde du bare latt spørsmålet henge litt i luften, trukket pusten, for å kjenne og tenke etter om dette er noe du VIRKELIG har lyst til å gjøre.

Du behøver faktisk ikke å svare med en gang. Det er lov til å si : “Takk for at du spør,, det må jeg tenke litt på – så kommer jeg tilbake til deg med et svar”.  Det er mye mer respekt ovenfor den andre i det, og ikke minst ovenfor DEG SELV, å ta deg tiden til å bestemme om dette er noe du har LYST til – og ønsker å bruke tiden din på.

DAGENS SPØRSMÅL:

  • Har du sagt JA til noe i det siste som du egentlig ikke hadde lyst til?
  • Hvis du har gjort det – hvorfor sa du JA?
  • Hvordan kjente du det på kroppen at du ikke ville?
  • Hva hadde skjedd i samme situasjon om du hadde sagt NEI?

 

Hverdagscoach Anneli

 

3 kommentarer
    1. Dette skal jeg benytte meg av. Takk for påminnelsen. Ofte sier jeg ja, fordi det er vanskelig å si nei – og så ender jeg opp med å måtte gå tilbake på mitt ja – fordi det jeg har sagt ja til enten er en for stor oppgave eller fordi det kolliderer med andre ting. Da har jeg skapt urealistiske forventninger og det er veldig dumt for alle. Dette var en god og nyttig “vekker. Jeg skal begynne å si takk for at du spurte det vil jeg tenke litt på – det er et supert svar:) og jeg lover ikke ting i “forfjamselsen” som jeg ikke kan overholde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg