Mine topp 3 styrkeøvelser

Jeg fikk et spørsmål for litt siden som jeg synes var litt artig. Hvis jeg bare kunne velge meg ut 3 øvelser jeg kunne gjøre, hvilke hadde jeg da valgt. Jeg tenkte litt over dette, og svaret mitt er uten tvil

  • Burpees
  • Knebøy 
  • Pushups

Grunnene til at dette er mine favoritter er enkel. Øvelsene kan gjøres overalt, de kan gjøres helt uten utstyr og du får trent hele kroppen. Øvelsene kan selvfølgelig gjøres tyngre ved å legge på belastning også, noe jeg gjør når jeg er på treningssenter. Øvelsen kan også fint gjøres hjemme eller når du er på ferie, og det er akkurat det jeg liker så godt. I overskriften står det styrkeøvelser, og det blir litt feil, for mine beste styrkeøvelser er nok mer Knebøy, Markløft og Utfall, benkpress eller nedtrekk / pullups. Favoritt treningsøvelser derimot, det er disse tre som er nevnt i dette innlegget. 

Burpees

Hvilke muskler trenes: Burpees er en sammen- satt øvelse og trener nesten hele kroppen.


Slik gjør du: Fra stående posisjon, ned i bunnposi- sjon for armheving, press deg så opp til topposisjon for armhevinger. Med hendene fortsatt i bakken løfter du hoften eksplosivt og hopper med beina fram slik at du ender stående på huk. avslutt øvelsen med et kraftfullt spensthopp, før du reverserer hele øvelsen og ender i bunnposisjonen for armhevinger igjen.

En liten utfordring: Prøv å utføre armhevnin- gen og spensthoppet på ett bein.


Antall repetisjoner: 10 repetisjoner x 3

Knebøy / Squat

Muskler som trenes: Rumpe og lår

Slik gjør du: Står med litt berede enn hoftebredde, tærne peker litt ut. Hold brystet godt frem, skuldrene trukket tilbake, og blikket fremover. Start bevegelsen med å bøye knærne og la hoften gli bakover, tenk at du “setter deg ned på en stol, som står litt langt bak deg”. Kom ned til like under 90 grader i kneleddet. Overkroppen holdes rett og fin. Dersom du klarer å opprettholde en rett og fin rygg, og er bevegelig nok må du gjerne gå lenger ned. Press deg selv opp, og tilbake til startposisjon. Stram rumpen godt i topposisjon. Tyngden på hæler. Pass på å presse knærne ut, slik at de ikke faller inn. Knær over tær. 

Repetisjoner: 10 repetisjoner x3

Pushups / armhevninger

Muskler som trenes: Bryst, skuldre og triceps

Slik gjør du: Stå med føttene i hoftebredde og armene plassert like under skuldrene, litt bredere enn skulderbredde. Senk deg kontrollert ned mot bakken. Armene skal danne omtrent 45 grader vinkel ifra kroppen gjennom øvelsen. Fra bunnpossisjon skyver du godt fra, og retunerer til toppposisjon. Pass på å holde spennet i kroppen gjennom hele øvelsen. Pass også på at du ikke holder for bredt.

Repetisjoner: 10 repetisjoner x3 

Enklere variant: Sett knærne i bakken, eller gjør øvelsen mot en benk.

 

Nå skal jeg straks løpe avgårde til dagvakt på sykehuset, og etterpå er det endelig helg. Fy søren som jeg gleder meg til denne helgen, forteller dere mer om det senere. Ha en super fredag dere, og skal du på trening i dag så kan du jo slenge med en, eller kanskje alle tre øvelsene i dette innlegget. 

 

Smiiiil Maren 

 

6 kommentarer
    1. Kult. Men jeg synes burpees er litt vanskelig faktisk, men øvelse gjør kanskje mester!
      jeg har litt på sterkere rygg og trene den ekstra nå. Har du noen beste øvelser på det området?? Ha en fantastisk helg, kjære deg. Jeg har jobbhelg!! Men først skal jeg ut på løpetur i et fantastisk vintervær med sol og et par minusgrader!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg