En blytung og rå utfordring

The 300 workout 

I går fikk jeg endelig teste en treningsøkt jeg har hatt lyst til lenge. Økten kalles for “The 300 Workout“, og sies å være den treningsøkten skuespillerne i filmen 300 sverget til for å oppnå den ekstremt veltrente fysikken sin. Om det stemmer eller ikke vites ikke, men det jeg vet at økten er brutalt utfordrende, effektiv og utrolig gøy. Jeg dro med meg tre spreke karer og sammen gjennomførte vi økten. 

Jeg koste meg, jeg hatet, jeg svettet og var til tider litt småkvalm – men jeg gjennomførte alle 300 repetisjonene og det er jeg utrolig fornøyd med. For min del hadde jeg trodd pullups og box jumps skulle bli verst, men utrolig nok var det disse to som gikk lettest for min del. Misforstå meg rett her, det var overhode ikke lett, men den tyngste for min del var clean press. En uvant øvelse for meg som krevde fryktelig mye krefter. 

Slik ser økten ut: 

  • Pullups 25 rep
  • Deadlift 50 rep
  • Push-ups 50 rep
  • Box jumps 50 rep
  • Floor wipes 50 rep
  • Kettle bell Clean and press 25 rep pr arm
  • Pullups 25 rep

Jeg brukte et middels tykt strikk på pullups, og hoppet på en kasse som gikk litt over knehøyde. Jeg brukte 50 kg på markløft, 10kg kettlebell og holdt 20 kg  på strake armer på floor wipes. 

En svettefest uten like, og uten tvil en super morsom utfordring som jeg anbefaler alle å teste ut. Bare lov meg at dere gjør som oss, og skalerer ned litt de første gangene. Vi kjørte 10 rep pauset litt, 10 til, pause, 5 rep, pause osv helt til vi nådde 50 repetisjoner totalt. Poenget er å klare 50 rep, men med god teknikk og da krever det noen små minipauser innimellom. Det er ikke vits å risikere å få en akutt overbelastningsskade. Det eneste du oppnår da er å bli satt langt langt tilbake i utviklingen din, og virkelig skade muskulaturen din. Det er ikke kult med rabdomyolyse, og det er IKKE kult å trene så hardt at du blir skadet. Så tren effektivt og smart – da kommer resultatene. Bygg deg opp gradvis, og øk gradvis. 

Jeg håper dette er en utfordring dere synes er gøy. Jeg har lyst å komme med en del av denne typen treningsøkter som dette til dere gjennom julen. Det er en annerledes og heftig måte å trene på, det er gøy å gjøre sammen og det passer perfekt når man har lyst på en effektiv og god økt mellom alle juleselskapene. Jeg har allerede laget en ny versjon av økten som jeg skal kjøre i starten av neste uke, økten deles selvfølgelig med dere også. 

 

Smiiiil Maren 

 

18 kommentarer
    1. For en rå økt!! Har du et alternativ til floor wipes? Ser for meg at ryggen min ikke tåler den type belastning… :/ Og eventuelt pull ups, kan det funke med roing i slynge feks? 🙂

    2. Hei! Vet ikke hvordan det går med valpeplanene dine, men ser du legger ut en del snaps av hunder 🙂
      Møtte på deg i sommer i Baneheia med min sheltievalp på 3-4 mnd 🙂 Håper du fortsatt vurderer sheltie! Er så utrolig fornøyd med valget av rase.. Størrelsen er perfekt og tar ikke opp for mye plass i verken bilen eller leiligheten! Så er det jo mye enklere å låne bort hunden til andre når størrelsen ikke er så stor.I tillegg er de supersmarte hunder som vil lære absolutt alt! Tror jeg hadde lært min hund 5 triks på en uke! I tillegg er de utrolig spreke, har med min på løpeturer, fjellturer, surfeturer, alt mulig med andre ord!
      Vet om en liten kennel i Kristiansand som venter valper rundt julaften 🙂 Hun er superflink med sheltier og kan absolutt alt 🙂 Kennelen heter Mieelas poter hvis det er av interesse 🙂

    3. Glemte også å si at hvis du vil se hvor fin en sheltie kan være så kan du sjekke ut @moccathesheltie på insta 🙂 Ha en fin dag!

    4. For en økt. Selvfølgelig lyst til å teste ut, men ligger rett ut i sofa tjeneste på dag 4. Influensa altså. Tror det blir tidenes kickstart når kroppen er klar igjen. Føler meg så slapp og daff uten å trene, men med null energi og så vondt over alt bare av å reise seg, da er det bare å legge seg ned igjen. Skikkelig kjipt. ..
      Håper du fikk til intervall økten.
      Anja

    5. Hei,
      Bare til info:
      ?Pullups 25 rep
      ?Deadlift 50 rep
      ?Push-ups 50 rep
      ?Box jumps 50 rep
      ?Floor wipes 50 rep
      ?Kettle bell Clean and press 25 rep pr arm
      ?Pullups 25 rep
      =275 (ikke 300)
      Ellers topp blogg
      —————–
      Stays

    6. Kan du legge ut bilder med beskrivelse på de ulike øvelsene? Jeg vet f.eks ikke hva floor wipes er. Rå økt 😀

    7. Anonym: Jeg har ikke alltid kamera med på trening, så denne gangen fikk jeg ikke gjort det. Skal prøve å få det til på neste økt:):) men husk at det bare er å Google det kjære deg 🙂

    8. Staysman legger seg flat og spiser sine egne ord.
      * Går tilbake til stuen, hvor jeg øver meg på å komme ut i spagaten. (Har et stykke igjen)
      Stays

    9. Fy søren for en økt! Eg svettet og hatet og elsket, alt på en gang! Eg hadde ganske mange pauser mellom repetisjonene. Men det gjorde jo ikke økten noe mindre tung 🙂 Denne skal eg gjøre igjen 🙂

    10. Vilde: Ååå kjære deg, det er klart jeg husker deg. du har virkelig verdens fineste hund <3 skal sjekke opp i dette, tusen tusen takk for tips 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg