3 viktige ting om styrketrening

Jeg lovte å dele benøkten min med dere, og her kommer den. Jeg varierer lite på benøktene mine om dagen, og benytter meg ofte av de samme øvelsene. Jeg har liksom funnet mine favoritter nå som jeg virkelig føler kontakt med muskulaturen. Jeg blir støl hver bidige gang, og ikke at det er noe hovedmål med treningen, men det føles likevel godt å kjenne at kroppen har blitt brukt og musklene er såre. 

Slik så økten min ut: 

  • Dype knebøy 6-8×4
  • Strakmark 10×4
  • Frontbøy 6×3
  • Gående utfall 20 stegx4
  • Lår curl + leg.ext i supersett 10×4
  • Kickback 12×3

Jeg har tre ting som er spesielt viktig for meg når jeg trener styrke: 

  • Teknikk
  • Muskelkontakt 
  • Fokus.

Teknikken sier seg selv, det er viktig med rett utførelse for at økten skal bli mest mulig effektiv, og unngå skader. Muskelkontakt er alfa omega for meg. Jeg bryr meg overhode ikke om det står 30 eller 100 kg på vektene, det som betyr noe er hvordan det føles og at øvelsen treffer muskelen slik jeg vil. Fokus er også et viktig punkt, jeg prøver å gå inn i min egen lille boble når jeg løfter, og tenker kun på akkurat det løftet jeg utfører. I pausene er jeg ofte litt ufokusert, men det bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge jeg klarer å være tilstede i øvelsen når den utføres. 

Nå skal jeg straks legge fra meg macen for i dag, etter en lang og variert arbeidsdag. I kveld skal jeg ikke fokusere noe mer på jobb, og kun kose meg med fine mennesker. Taco og hygge står på planen, perfekt på en fredagskveld. 

Nyt fredagskvelden, og fortell meg gjerne om dine fredagsplaner i kommentarfeltet.

 

Smiiiil Maren 

 

9 kommentarer
    1. Deilig med fredag. Og dette var perfekt å lese før jrg drar på trening nå. Skal trene litt sammen med søsteren min, og så skal jeg bare være hjemme alene etterpå. Tror det blir en tidlig kveld på meg, er ganske sliten i kroppen etter nattevakter! Men trene først!

    2. Kickstartet helga med ei hard styrkeøkt rett etter jobb, deilig etter ei 50 timers lang arbeidsuke 🙂 Nå skal det bare nytes!
      Jeg lurte på en ting ifht teknikk. På bildet med frontknebøy synes jeg det ser ut som du har knærne langt fremfor tærne. Slik jeg har forstått det bør man unngå det for det blir så mye belastning nettopp på knærne. Har jeg misforstått noe her? Jobber med å tillegge meg mest mulig kunnskap om teknikk ifht styrketrening for å forebygge skader hos meg selv ser du. Håper du får ei deilig helg selv om du skal jobbe.
      Blir det Thailand på deg?

    3. Hei Maren! Det hvite brettet du har med bylassen tingene på, er det fra cooee? Isåfall hvilken størrelse er det og hvor har du fått tak i det?:)

    4. Hei kan du skrive et helt enkelt innlegg om hva man begynner med hvis man aldri har vært på et treningssenter. Det er mange som gruer og ikke har lyst til å ha så stort fokus på seg selv med PT første gangen. Hvilke apparater og øvelser er enkle og trygge nok å begynne med?

    5. Anonym: Vet du hva, det var en helt fantastisk fin ide til et innlegg. Denne skal jeg jobbe med, takk for tips, og takk for at du tar opp akkurat dette. Jeg er sikker på at mange lurer på akkurat det samme. God lørdag til deg 🙂

    6. hei
      hvor lang tid bruker du på den økta der f eks.?
      6 øvelser? jeg ser de fleste jenter som trener styrke er på gymmen 1-,1,5 time og skjønner ikke at de klarer holde på så lenge.
      selv kjører jeg 8 øvelser og er ferdig på 30 min.
      hvordan/hvorfor trener folk styrke i 1-,1,5 time? hvordan klarer de det?

    7. Kari: Denne økten tok 45 minutter ca. Jeg trener sjeldent lenger enn det 🙂 nei si det, mange bruker jo lang tid på oppvarmning, tøyer, foamrollers, dynmisk streching osv. Slikt tar tid. Også kjører de kanskje tunge repetisjoner, med lange pauser mellom settene. Det er ikke godt å si. Det kommer liksom an på hva målet med treningen deres er, ift lengde på pauser, antall rep og sett. Jeg personlig liker best mer intensive økter, som sjeldent tar mer enn maks 45 minutt 🙂

    8. Hva mener du med dype knebøy? 90′ vinkel i kneledd, hofteledd under kneledd (styrkeløftgodkjent) eller vektløfterbøy (populært kalt ass to gras, helt ned på huk)? Du har skrevet dette flere ganger og siden du er pt regner jeg med at du er opptatt av rom i øvelser og derfor alltid går så dypt som mobiliteten tillater uten bekkentilt og er enig i at en knebøy over 90′ grader er mer en dip enn en knebøy.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg