Oppskrift: Chips av søtpotet og rødbetter

For et par dager siden la jeg ut bilde av rotgrønnsakschips på snapchat, og jeg fikk så mange spørsmål på hvordan jeg hadde laget dem. Hvordan fargen ble så sterk og hvordan de ble så sprø. Sannheten er at disse har jeg ikke laget selv, de er det min super flinke venninne Mariann som har laget. Hun er så søt at hun kom med en smaksprøve til meg, og jeg har virkelig aldri smakt så gode grønnsakschips. Mine blir overhode ikke i nærheten. 

Mariann er så søt at hun har delt fremgangsmåten sin: 

Skrell ønskede rotgrønnsaker med grønnsaksskreller. Når det er gjort brukte jeg en ostehøvel for å få tynne skiver. Jeg legger skivene i kaldt vann når jeg kutter dem slik at de blir helt rene, spesielt rødbetene slik at de ikke farger oljen så veldig. Tørker de i kjøkkenhåndkle. Så varmet jeg opp solsikkeolje i ei jerngryte, sjekket da med jevne mellomrom om det var varmt nok (skal boble rundt et treskaft f.eks). Så la jeg litt og litt grønnsaker i, snudde dem når de fikk litt farge, lot dem få farge på den siden også før jeg tok den ut og la den på kjøkkenpapir og saltet dem med havsalt. Jo lengre de ligger på papir, jo mindre fettete. Bytt også papir med jevne mellomrom. 

Dette skal jeg uten tvil på prøve meg på igjen selv også. De var så gode, og hele posen forsvant rimelig kjapt. Jeg er på kurs i hele dag, men hadde bare lyst å sikke innom å dele denne oppskriften med dere. Håper dere har en nydelig lørdag og koser dere i helgen. 

 

Smiiiil Maren 

 

4 kommentarer
    1. Så mye lettere å lage chips hjemme enn man tror 😉 takk for oppskriften, jeg skal helt klart prøve det hjemme, i stedet for å kjøpe de (dyre) i butikken.

    2. Digger slike chips (finnes flere typer i butikken). Men hadde det ikke vaert sunnere aa bakt de i ovnen istedet for a frese de i olje..??

    3. Norskiutlandet: Jo absolutt, og det er slik jeg har laget dem selv tidligere og delt å bloggen. (google det så finner du oppskriften på det) men de blir overhode ikke like sprø og gode 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg