Mitt hverdagskosthold

My everyday favorites

Jeg prøver å bli flinkere til å handle inn for hele uken, og ikke gå å småhandle hele tiden. Jeg er ikke spesielt flink på dette enda, men jeg prøver. På mandag handlet jeg inn en hel haug av matvarer, og sannelig tror jeg ikke det skal holde. Jeg har hvertfall hatt nok til frokost, lunsj, middag og kvelds i tre dager nå, og skal fint klare meg ut morgendagen også. Til helgen er det litt annerledes matvarer på menyen, så da skal jeg ha en ny handlerunde uansett. Jeg la ut en snap fra handlevognen når jeg var på butikken, og fikk en haug av spørsmål om jeg kunne dele hele handelen. Jeg har delt handleposen min flere ganger før, men jeg gjør det gjerne igjen når det blir etterspurt. 

Jeg har blitt så hekta på wok i det siste, og det er virkelig en super måte å få i seg grønnsaker på. Jeg kutter opp kylling i strimler og steker dem, så steker grønnsakene, og heller litt soya over. Jeg har enten ris til, eller egge/fullkorn nudler. Så enkelt og så godt. Andre retter fra denne handleposen er:

  • Frokost med meieriprodukter, blåbær, mandler og epler. 
  • Lunsj med speltlomper og skinke (salat og ost hadde jeg fra før) 
  • Middag med wok og kylling, wraps med kylling, eller wraps med laks og avokado.
  • Kveldsmat med knekkebrød og pålegg, eller meieriprodukter
  • Riskaker spiser jeg rett etter trening, frukt før trening. 
  • Pepsi max er et must

Jeg har en eske med Questbarer i skapet, og momser en som mellommåltid eller snaks. Jeg har selvfølgelig også et basislager i skapet med knekkebrød, ris, havregryn, krydder osv, og i frysen har jeg laks, ferdig oppkuttet grovbrød, karbonadedeig og frosne bær. Dette er i grunn hele mitt hverdags-kosthold. I helgene er det annerledes, da blir det ofte pizza, nachos, taco eller sushi til middag, og lange frokoster med rundstykker, egg og litt ekstra godt pålegg. Favoritten er roastbiff og brie. 

Nå skal jeg komme meg avgårde på jobb. Jeg begynner litt senere i dag, og det er så godt å kunne nyte en rolig morgen hjemme av og til. Håper dere får en super onsdag, titt gjerne innom igjen i kveld. 

 

Smiiiil Maren

 

18 kommentarer
    1. Så masse godt! Et godt tips er å lage en middagsplan for hele uken, eller vertfall frem til helgen, og så skrive ned ingrediensene man trenger til dette på handlelappen! Noter også basisvarer som havregryn, melk etc utenom. Kjøper man dette tidlig i uken blir det lite småhandling utover, utenom kanskje påfyll av frukt og litt digg til helgen 😉

    2. Åh, så mye digg! 🙂 Flinkis, jeg må alltid handle i flere runder. Livredd for at grønnsakene skal bli vasne, så de må jeg stadig fylle etter med! 🙂

    3. hvor mange lomper spiser du eller bør det være for å at det skal være en fullverdig og mettende lunsj?

    4. First price sine har en tre ganger så lang ingrediensliste, og er etter min mening ikke like gode. Vanlige potetlomper fra Buer <3

    5. Så det var en som lurte på hva slags krydder de har på kyllingsalaten hos kjøkkenskapet i forrige innlegg, -og det lurer jeg også veldig på! Hehe. Tenkte å lage sånn salat imorgen, og da hadde det vært gøy å prøvd med “riktig” krydder på! 😀

    6. Jeg elsker slike innlegg, inspirerende til neste handletur 🙂 Du må forresten prøve riskjeksene som inneholder chiafrø, de er utrolig gode!! Et spørsmål angåande nettopp det: Hvordan er det med riskjeks og trening? Har aldri skjønt om det skal vere sunt eller usunt!

    7. Du bør teste speltlompe nachos. Stek speltlompene hele i ovnen, følg med 🙂 Så steker du karbonadedeig, blander inn tacokrydderer, og ha i litt god olje(Ikke vann) til du synes konsistensen ser grei ut.
      Så bare knekker du opp de ferdig stekte speltlompene! Jeg pleier å begynne med karbonadedeigen i formen først, så speltlompene, litt karbonadedeig over igjen, så ost! Og en god salat til, lettrømme/kesam og salsa.
      Dette smaker 100% vanlig nachos♡ Det er super digg.
      Oppskriften fant jeg på en annen fitnessblogg:)

    8. Anonym: Ååå så godt!! Tusen takk for oppskrift, denne skal jeg teste. Jeg elsker nachos, men faktisk aldri laget det med speltlomper, kun brukt vanlig nachoschips jeg. hihi. Ikke akkurat sunt – men perfekt helgekos!! Dette skal jeg teste, så gøy 😀 <3

    9. Anonym: Ja de har jeg sett men ikke smakt. Will do! Elsker de Snack a jacks jeg, med ostesmak. Mmmm. Greia med det er egentlig bare at det er raske karbohydrater som er fint etter tung styrke for å fylle på etter du har brutt ned. Det er ikke noe must hvis du skal rett hjem å spise, men jeg surrer sånn, go bruker ofte lang tid hjem, mange kjente på senteret som jeg må skravle litt med også er det noe på dataen jeg må fikse, også må jeg dusje og ja tiden går. Så da tar jeg ofte en proteinshake ( eller bare en sjokomelk – like bra det ) og en banen eller riskaker eller annen frukt rett etter treningsøkten 🙂

    10. Helene: Det var jeg faktisk ikke klar over. Hmm, Buer it is 🙂 Men vanlige lomper ( også fra buer ) er 10-11kr billigere, og i mine øyne nesten like gode 🙂

    11. Hei Maren! På lik linje med deg er jeg også nyutdannet sykepleier. For 3 år siden gjorde jeg en livsstilsendring og har levd veldig sunt og treng ca 5 dager i uken. Planlegging og matprepping har vært det essensielle for meg. Men etter jeg ble sykepleier har jeg falt helt ut av rutinene mine. Jeg sliter litt med det å jobbe turnus. Har som oftest ikke tid til å spise på jobben, spesielt på dagvakter. Dette resulterer i lavt blodsukker og jeg hiver i meg hva som helst for å bli mett og få opp blodsukkeret. Har ved flere anledninger prøvd å lage mat (kylling osv) med på jobb, men resulterer i at jeg ikke får spist det for det er vanskelig å spise sammtidig som jeg evt gjør noe annet! Nå føler jeg at jeg er i en vond sirkel som jeg ikke kommee ut av, med mye usunn og letvindt gjerne kaloririkt kosthold. Men nå må jeg ta tak å komme inn i de gode rutinene igjen! Har du noen gode tips til meg? Hva fungerer for deg? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg