Ikke uten min mamma

Jeg kan ikke se for meg et liv uten mammaen min. Min mamma er min verden, min største støttespiller, min rådgiver og min sparringspartner. Hun er den første jeg ringer når noe skjer, positivt og negativ, hennes mening veier alltid tyngst og hennes råd er alltid de beste. Min mamma er trygghet, godhet og kjærlighet. Min mamma er mitt alt, og takket være kreftforskningen har jeg fremdeles min mamma hos meg.

I love you to the moon and back <3

I april 2004 raste vår verden sammen da min mamma fikk konstatert diagnosen blodkreft. Jeg er glad vi ikke visste da hva vi hadde i vente det neste året. Månedsvis med tøff behandling, smertefulle bivirkninger, utseende som endret seg og lange perioder med sykehusopphold og isolat. Jeg synes den dag i dag, 12 år senere, at det er utrolig tøft å snakke om. Jeg husker ikke alle detaljer fra mamma var syk, og uansett hvor hardt jeg forsøker så kan jeg ikke klare å huske alt. Jeg har fortrengt bort mye av det vonde. Jeg orker ikke forholde meg til det, jeg klarer ikke tanken på at jeg nesten mistet mammaen min til denne grusomme sykdommen. Mamma kjempet som en løve mot kreften, hun nektet å gi seg og kjempet knallhardt. Det var aldri en tema at hun skulle gi opp. Takket være hennes rå styrke, medisinsk behandling og en transplantasjon av beinmarg, så er min mamma fremdeles her sammen med oss, kreftfri og i super form. Vi er heldige, ubeskrivelig vanvittig heldige som kom gjennom dette og jeg kommer til å være takknemlig så lenge jeg lever. 

Oktober er rosa sløyfe måned, en viktig måned som jeg ønsker å ha fokus på og som jeg håper alle vil være med å støtte opp om. Ta vare på hveranre, vær gode mot hverandre og fortell de du er glad  i, at du er glad i dem hver eneste dag. Vi vet ikke hva fremtiden bringer, så ta vare på hver dag, og gjør ting som gjør deg glad. Livet er for kort og uforutsigbart til å la være <3 

 

Smiiiil Maren 

 

34 kommentarer
    1. Hei Maren!
      Så trist og fin lesing. Din mamma har en flott datter😊 Og for en tøff mamma du har som har kjempet seg gjennom dette.
      Viktig å ta vare på hverandre og sette pris på hver dag.
      God klem til deg!
      Hilsen Linda

    2. Ååå, du er så herlig! Både du og mammaen din, setter pris på at du er så ærlig og positivt på bloggen din 🙂

    3. Fantstisk innlegg, Maren! Dette var skikkelig sterk lesing. Sitter igjen med ein klump i halsen og tårer i auga, og heilt fantastisk at det gjekk så bra! Stor klem til dåke <3

    4. Så fint skrevet og så fantastisk at det gikk bra med moren din 🙂 jeg føler akkurat det samme om min mamma og ville falt sammen om noe skulle skje henne. Hun er virkelig mitt alt <3 vi er heldige vi, som har så fantastiske mødre!

    5. Så utrolig fint innlegg, og er så glad for at det går bra med mammaen din og at du fortsatt har ho <3 Dere er sterkest sammen. Har hatt kreft selv, så vet hva det går i. Er også frivillig i Kreftforeningen og Ung kreft (der er det stort rom for pårørende også), så kreftsaken og rosa sløyfe som er denne måneden engasjerer jeg meg mye i 🙂 Tenk hva kreftforskingen har gjort, gjør og kommer til å gjøre for så mange <3

    6. Hei. Dette var sanne ord! Man vet aldri hva livet kommer med! Min mamma fikk brystkreft for 4 år siden, og jeg har nå selv akkurat operert for kreft i hjernen. Heldigvis går det bra med oss begge to. Men man vet aldri og det er veldig viktig å ta vare på de rundt seg og nyte livet:) Bra og høre at det går bra med din mor nå:)

    7. Så heldig du er som fikk beholde moren din. Faren min døde av kreft for et halvannet år siden, da hadde han vært syk i over 5 år. Takk for at du setter fokus på en viktig sak. Håper dog folk støtter Kreftforeningen med penger, og ikke bare ved å snakke om rosa sløyfeaksjonen. Som jeg pleier å si i november, det gjør ingenting for kreftsaken at menn sparer barten, man må støtte med PENGER.

    8. Ordene du skriver om din mor er som om jeg ville forklart forholdet til min mor – jeg var ikke like heldig å fikk beholde mammaen min her hos meg, men hun er med meg både på godt og vondt uansett hva.
      Kreftforskning er viktig, og jo flere den redder jo bedre er det. Oktober tiltaket er utrolig bra! Og julestjernene i desember 💙
      Ønsker mammaen din, deg og din familie alt godt ❤

    9. Så heldige dere er, som har vunnet kampen mot kreften! Utrolig godt med de historiene som ender godt<3 Selv har jeg en mor med hjernesvulst grad 3-4 (ergo, den verste typen). Det er tøft, enkelt og greit: tøft! Hun er heldigvis hjemme for tiden, men det er en berg og-dalbane av gode og de mindre gode dagene.. Det er lett å miste motet innimellom, spesielt etter gode perioder, for da har man klart å kjenne på hvor sliten man egentlig er av det hele.. Litt random babling der, men i dag er en av de dagene jeg fikk en telefon fra bror om at jeg måtte ringe tanta mi for å spørre om hun kunne dra til mamma, ergo: mamma er dårlig igjen 🙁 Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre... Ikke meningen å legge det over på deg, men måtte bare få ut litt nå <3

    10. Lena: Kjære kjære deg, jeg er glad du følte du kunne legge dette igjen her, jeg er takknemlig for at du valgte å dele <3 Jeg skulle ønske jeg kunne ta bort noe av alt det vonde, skumle og usikre du kjenner på nå. Livet som pårørende er en berg og dalbane, og det er helt ekstremt utmattende. Det er ikke rart du blir sliten kjære deg. Jeg får helt vondt i hjertet av å lese dette, og det eneste jeg kan gjøre er å sende deg og din familie alt jeg har av god energi, tanker og en hel haug av varme klemmer <3

    11. Anonym: Tusen takk og virkelig i like måte <3 Så vondt å høre om mammaen din 🙁 Kreft er virkelig en grotesk og brutal sykdom som stjeler så alt for mange, så alt for tidlig. Så godt å lese at du kjenner at mammaen din er hos deg uansett , det tror jeg virkelig hun er også <3

    12. Anonym: Det er helt sant, og det tror og håper jeg ogå at folk gjør <3 Så forferdelig å høre om pappaen din, som sagt flere ganger her nå så er det bare så urettferdig og vondt med denne sykdommen. Sender deg en god varm klem <3

    13. Så fint innlegg du har postet. Så glad for at det gikk bra med mammaen din, selv om det var en tøff kamp. Jeg mistet mammaen min av kreft da jeg var 9 år og min stemor gjennom 13 år, døde også av kreft for få år siden. Det gjør helt klart noe med oss etter slike tøffe kamper. Så dette er en viktig sak. Gleder meg til å dra på kino med deg og Kristina i morra. God klem fra nina ❤️

    14. Mamma pleier alltid å si at de sterkeste mennesker blir prøvd på alle mulige måter, for det er de som takler det. De sterke som overlever. Da jeg selv ble syk, med en sykdom som er så sjelden at mange leger ikke har hørt om den engang, tenkte jeg alltid på disse ordene. Jeg er sterk, jeg greier det. Og selvom jeg ikke har hatt kreft selv fikk jeg kreftbehandling som terapi en stund, virkelig noe herk. Og jeg har jeg flere venner som har mistet folk i nettopp denne kampen, en kamp som desverre rammer alt for mange.
      Nå ble det litt surr fra min side, men jeg blir så rørt og glad på dine veier! Håper dere alltid kommer til å ha det like fint sammen og oppleve mye godt sammen. Supert å se at du engasjerer deg! <3 Stor Klem PS. ELSKER bloggen din, du er en så stor motivasjon i min hverdag. Et idol.

    15. Utrolig flott innlegg <3 jeg mistet nylig mamma til lungekreft og savner henne mer og mer hver dag. Mistet også gleden av å trene, noe som ga meg veldig mye igjennom sykdomsperioden hennes, men jeg håper og tror at treningsgleden kommer tilbake. Takk for at du deler din historie, du er en stor motivasjon i hverdagen<3

    16. For et fint innlegg og godt å høre at mammaen din lever i beste velgående 🙂 Jeg mistet bestefaren min i prostatakreft for ett år siden. Han var riktignok gammel, men fra da han fikk påvist spredning til han døde, gikk det bare 12 uker. Det var 12 intense uker med lite søvn, fortvilelse og vekslende følelser. Samtidig var det viktig å tilbringe masse tid med han de siste ukene. Veldig vondt, men i ettertid er det godt å vite at jeg fikk så mye tid med han og at vi skapte mange fine minner sammen som jeg kan tenke på i tyngre stunder. Det er så viktig det du sier om å ta vare på hverandre, for man vet aldri hva som skjer.
      Ha en fin uke, Maren 🙂

    17. Å, så rørende og fint å lese! Dere har vært kjempe heldige, og jeg unner alle som har overvunnet kreft (også pårørende!) det beste her i verden! Din mamma ser utrolig flott ut, og er heldig som har en så flink og varm datter som deg 🙂
      Jeg mistet min mamma i kreft da jeg var 13 år, idag straks 26år. Det er helvete på jord, men nå sitter jeg med mitt tredje barn i magen, og lever mitt beste gjennom styrken denne opplevelsen har med årene gitt meg ♡ Livet tar og livet gir, pleier jeg å si ♡
      Å, jeg syntes det er så fint å se barn (du er nok mammas barn for alltid, hihi) er glad i sine foreldre! Så mange som tar de for gitt!
      God klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg