Dere spurte – jeg svarer

Her kommer første del av spørsmålsrunden, jeg har svart etter beste evne, håper dere liker det. Dere har vært så flinke til å stille varierte og gode spørsmål. Det kom en hel haug med spørsmål, og jeg ser for meg at jeg deler opp i totalt tre deler med svar. Her har dere første runde: 

Hvilken hastighet har du på mølla når du løper intervaller? (Alle mulige typer intervaller)

30/30 intervaller, som er min favoritt, løper jeg på 16-17 km/t, lengre intervller, slik som 1-2 minuttere er på 13-15 km/t. Når jeg jogger over lengre tid er det som regel mellom 9-10 km/t.

Fyller du leppene dine? De ser så himla store ut

Denne kommentaren skal jeg godkjenne, men jeg har mest lyst å slette den. Jeg er så lei av dette spørsmålet!! Jeg har absolutt ingenting i leppene mine, jeg har aldri så mye som vurdert å putte noe i dem. Jeg har hatt store lepper hele livet, og ble solid mobbet for dem i barneårene. Dette har jeg gått i dybden på og forklart utallige ganger tidligere, og jeg ønsker ikke å gjøre det enda en gang. Så ja jeg har “himla ” store lepper som du sier, og nei jeg har ikke fylt dem med noe som helst.

Hei! Jeg lurte på hvor den grå genseren du har på deg på snap er fra? Bildet var fra heisen, og genseren var litt høy i halsen. Ha en fin dag

Jeg mener at den er fra Ganni, kjøpt på en butikk som heter Nomi her i Kristiansand. Super myk, varm og deilig genser. Koselig du likte den 🙂 

Hva er det beste rådet du gir dine PT kunder?

Jeg er opptatt av å snakke mye med kundene mine, bli kjent med dem og finne ut av hvordan akkurat den unike kunden blir motivert, hvordan han eller hun responderer best, og hva som trigger akkurat den kunden. Så tilpasser jeg rådene deretter. Noen av dem er: Lære deg å like prosessen, sett pris på hver lille seier, ha tro på deg selv, og ta eierskap til det de gjør. Gjør det for deg og la det bli en hobby. Vær nyskjerrig og utnytt treneren din maks ved å stille spørsmål. Husk at trening kal være lystbetont og mat skal gi glede 🙂

Hei! bloggen din er så inspirerende, blir alltid motivert av å lese den! jeg lurer på om du bruker pre workout eller har noe erfaring med det? 🙂

Ja jeg tar gjerne en pre-workout, eller en energidrikk før trening. Mulig det er mer placebo enn faktisk effekt, men jeg føler det funker. Så enten en pre-workout i form av en shake, eller redbull, nocco eller en sterk kopp kaffe.

Hvor ofte tar du hviledager? Har du fast dagen i uken hvor du ikke trener eller varierer det fra uke til uke hvilke dag du ikke trener og hvor mange dager du har fri?

Ja jeg har alltid én dag helt fri, men går gjerne en tur eller noe annet rolig, eller jeg tar meg helt fri. Styrke trener jeg fire ganger pr uke, og har 3 dager fri, på to av de dagene løper jeg gjerne intervaller, eller jogge rute, går en rolig tur, eller tar helt fri. Jeg har ingen fast plan på hviledager, jeg tar dem når jeg kjenner det trengs. Kroppen sier i fra, og jeg har lært meg å lytte til den. 

Hvor ofte spiser du usunt? (Holder du det kun til helgene?)

Ja jeg prøver å holde det til helgene, men får jeg enormt lyst på noe midt i uken, så lager jeg enten et sunnere alternativ, og hvis ikke det hjelper å unner jeg meg gjerne en liten godsak. Jeg synes ofte godteri smaker enda bedre på en onsdag enn en lørdag. hehe

Spiser du questbarer når du selv ønsker, og hvor mange? Usikker på hvor mye som man bør holde seg til og hva som er bra! Kunne selv gjerne spist en til dagen men det blir jo igjen litt dyrt så prøver å holde meg til 4-5 i uka, men kunne lett spist fler!

Skal jeg være helt ærlig her så må jeg innrømme at jeg har en questbar hver eneste dag, og noen ganger flere om dagen. Har jeg dem i hus, så blir de spist. Sånn er det bare. Jeg har et samarbeid med proteinfabrikken, og har dermed litt for god tilgang på disse questbrene. Så ja, jeg spiser mye questbarer.

Teller du kalorier eller spiser du så mye du selv ønsker iløpet av en dag?

Nei jeg teller ikke kalorier, har aldri gjort det og ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å gjøre det.

Hvorfor drikker du så mye redbull egentlig? Er det så lurt da?

Huff nei kanskje ikke, men jeg synes de er så gode, og liker det lille “kicket” jeg får av en energidrikk. Sikkert ikke så bra, men vi har alle våre ting. Jeg prøver å redusere, og har faktisk roet meg solid ned på denne typen energidrikker.

Kunne du startet opp å begynne å poste ukesmeny på bloggen? Hvor du velger en uke i ny og ne hvor du poster et innlegg om hva du skal ha til frokost, lunsj og middag fra mandag-fredag? 🙂

Herlig forslag, det er klart jeg kan. Supert med sånne bloggtips. Takk 

Hvor lenge har du tanker om at du kommer til å ha bloggen din? Har du begynt å bli lei eller er det fortsatt like kjekt og inspirerende å blogge?:D

Så lenge leserne synes det er spennende, og trofast klikker seg innom så skal jeg fortsette å blogge. Jeg synes det er fantastisk gøy, og storkoser meg med bloggen min. Jeg har overhode ingen planer om å slutte på lang lang tid <3

Har du tips til noen gode lunsjer som er lett å lage og ta med i matboks osv?

Klart det. Wok med kylling er super godt, proteinpannekaker, omelett med skinke, grønnsker og ost er fint å putte i en boks, grovt brød med proteinrikt pålegg, eller hjemmelagde knekkebrød. Ellers er det supert å bruke speltlomper og fylle dem med ulike godsaker, enten så enkelt og godt som ost,salat og skinke, eller tunfisksalat, egg, eller kylling med en spicy marinade og salat. 

Din favoritt bit i smågodtet?

Åå, kun én?  Hmm, fudge tror jeg, eller de figur-sjokoladene som smaker som stratos, eller de fargerike kubene som kalles for kastanjer, eller røde fisker, eller de sure rosa stengene, og alle typer sjokolade. Hehe. Mmmm. Jeg liker så og si alle smågodt bitene fra Candy king. Ja det ble litt flere enn kun én. Hehe.

Kunne du lagt ut noen bilder av leiligheten din og hvordan du har det hjemme hos deg? ser veldig fint ut, og jeg ønsker gjerne inspirasjon! Skal snart flytte ut selv, og trenger litt inspirasjon fra andre.

Åå det kommer masse masse interiør på bloggen fremover kjære deg. Jeg er midt i en liten oppfrisknings-prosess her nå, og det blir SÅ bra. Gleder meg enormt til å vise dere.

Hvordan går det med dig og din kæreste? Tænker I at flytte sammen, eller? (Jeg mener at huske, at du har en kæreste – hvis ikke, så bare glem det 🙂 )

Hehe, det stemmer at jeg har kjæreste. Vi har vært sammen i ca 8 måneder, og har det veldig fint sammen. Vi er faktisk naboer, så vi tilbringer enormt mye tid sammen, og trives veldig godt slik situasjonen er nå <3

Jeg har lest bloggen din fast i mange mange år, du gjør en flott jobb og inspirere meg fortsatt hver uke! Dette er utrolig nok første gang jeg kommenterer da! Hvordan ser du for deg at en sykepleier turnus kan kombineres med å være PT? Jeg er selv nyutdannet sykepleier, men ser for meg å ta PT utdannelse om 2-3år og være PT på siden av. Men lurer da på hvor fleksibelt det er å være PT? Velger du helt selv hvor ofte og hvor mange PT timer en ønsker å ha? Og er det veldig vanskelig å få kunder som ny PT?

Akkurat nå jobber jeg kun som PT og blogger, så jeg har faktisk ikke testet å kombinere PT og full sykepleieturnus. Jeg ser for meg at det lar seg gjøre, fordi du som PT styrer dagene dine selv, men kundens ønsker skal jo også møtes. I en 100% stilling vil jeg tro det blir noe hektisk å jobbe som trener i tillegg, det krever mer enn kun den ene timen du er med kunden din på gymmet. Du skal i tillegg planlegge øktene, kanskje lage kostholdsplaner, lage periodisering og følge kundene dine godt opp. Slikt tar tid og krever en god del mer av deg enn du kanskje tror. Kanskje en litt redusert stilling som sykepleier sammen med Pt er optimalt. Det kan ta litt tid å bygge opp en stabil kundemasse, men så lenge du er villig til å jobbe på, være synlig og utadvendt så kan det gå relativt kjapt. Mitt beste tips er å være tilstede på treningssenteret så mye som mulig, slik at de som trener der får et forhold til deg. Lag et startpakke-tilbud, og ikke vær redd for å jobbe litt dugnad i starten. Vil du det nok – så får du det til 😉

Har du bestemt deg for hunderase??:)

Nei ikke enda, og det er så vanskelig. Jeg elsker Toller og synes den er perfekt, men kanskje en tanke stor ift at vi bor i leilighet. Pomeranien er så ufattelig søt, men er livredd for å få en liten gneldre bikkje. Jeg falt pladask for min venninne sin lille Cavapoo når jeg var i København, og kunne gjerne tenkt meg en slik. Jeg et bilde av en Pomsky og den var bare helt ubeskrivelig nydelig. Så var det dette med blandingsraser igjen da, og at det virkelig ikke var anbafalt. Kommentarfeltet mitt eksploderte jo når jeg nevnte at jeg vurderte en blandingsrase. hjelpes så vanskelig. Men at vi skal ha hund, det er det ingen tvil om, men når det skjer, det er heller litt usikkert.

Jeg mener å huske at du hadde planer om å løpe Rosa-sløyfe løpet i Oslo i oktober? Hvordan ligger du an med treninga mot dette- i den grad det er noe du “trener deg opp” til? Og har du et tidsmål? Ellers er det imponerende at du orker å ta imot disse spørsmålsrundene, når man ser hvor mye rart som kommer! Sikkert inklusive mitt spørsmål også, haha. Ønsker deg ellers fortsatt god helg!  Forresten, bare en ting til: Du spurte her om dagen hvem som inspirerer oss i hverdagen – DU Maren! Du er definitivt en av de som inspirerer mest! Så, keep up the good work<3

Åå skjønne skjønne du, tusen takk for fine ord. Jeg setter så stor pris på lesere som deg. Rosa sløyfe kolliderer med NIH Convention for min del, men jeg har betalt inn kontingenten for å delta på løpet uansett. Jeg skal løpe rundt i min rosa rosa-sløyfe t-skjorte hele oktober måned. Jeg håper å få med meg begge deler, men må nesten det litt an hva jeg får til. Kreftsaken er min hjertesak, som jeg støtter hele året. Dere som har lest bloggen en stund kjenner til min historie med kreft, og historien om min vakre mamma som ble rammet av leukemi 2004. Hun fikk en beinmargstransplantasjon og ble helt frisk. Takket være hvor langt vi har kommet i kreftforskningen fikk jeg beholde mammaen min. Så denne saken kommer jeg til å støtte så lenge jeg lever <3 I forhold til trening relatert til løpet så har jeg ikke tenkt noe på det. Dette er et feel-good løp, som jeg deltar på helt uten tanke eller fokus på prestasjon. Det handler for min del om å være tiltede og vise støtte. 

Kan du vise bilder fra da du var barn? 🙂

Hehe, så koselig at du spør om det. Jeg måtte sende sms til mamma og be henne sende noen bilder. Hun kunne kanske funnet noen litt finere bilder, men dette var altså det som kom da. Hehe. Til alle som har kommentert om mine store lepper, vel – her er beviset på at de har vært sånn hele livet mitt. Jeg ler og ler, huff som jeg så ut. Legg spesielt merke til den “kledelige” bollesveisen.

Hvor lange pleier øktene dine å være? Har du noe fast eller trener du så lenge du ønsker?:)

Sjeldent mer enn 45 minutter på syrkeøktene, og så og si aldri mer enn maks 60 minutter på kondisjonstreningen.

 

Det var alt jeg rakk for denne gang, flere svar er like rund hjørnet. 

 

Smiiiil Maren

 

 

26 kommentarer
    1. Fekk heilt vondt i hjertet då eg las at du vart mobba for leppene dine då du var lita, har opplevd akkurat det same sjølv. Å bli hakka på på den måten som liten er verkeleg heilt grusomt! Idag har eg lært mwg å like mine store lepper, og får stadig høyre at eg er heldig som har så fine lepper. Forøvrig har eg aldri tenkt over at du har “himla store” lepper som det blir sagt her, eg syns du ser fantastisk ut❤

    2. Dette med blandingsrase blir litt vel sånn ensidig fremstilt. Det er forskjell på raser som er avlet frem og som blir svakere, og blandinger som faktisk blir sunnere og friskere enn originalrasene. Jeg har en Cockapoo og de har en forventet levetid som er lengre forventet levetid og generelt bedre helse enn hunderasene den er en blanding av.
      Cavapoo er også kjent for å ha en bedre helse enn f.eks cavalier, som er en av rasene den er en blanding av.
      Eneste er at disse hybridrasene er helt ekstremt overpriset.

    3. Hei! Jeg har lest bloggen din i årevis, og tenkte komme med et lite tips/anbefaling innen hunderase! Selv kjøpte jeg min første 100% “egne” hund da jeg var 19, og da kjøpte jeg en yorkshire terrier! Kunne ikke vært mer fornøyd med rasen! Ikke i nærheten av en gneldrebikkje, den er allergivennlig som er et stort pluss mtp leilighet for student/praktiserende, og best av alt – det er den mest aktive hunderasen av smårasene! Min går gjerne 1 mil på tur, uten protester. Men sier seg like fornøyd med enkelte dager vi bare har små turer også! Ville anbefalt deg å sjekke opp rasen, den er helt fantastisk! Og kjent for å ha stor personlighet i liten kropp, noe som absolutt stemmer <3 klem

    4. Syns du var kjempesøt som liten, jeg! Jeg lurer litt på det med lengde på styrkeøkter. Per dags dato har jeg gjerne 3-4 styrkeøkter i uken, som ligger på 1 time og 15 min og av og til også halvannen time. Spesielt beinøktene mine har en tendens til å bli veldig lange, mye fordi jeg koser meg så ufattelig mye med øvelsene for tiden, hehe. Men så har jeg lurt litt på om jeg kanskje trener litt for lenge av gangen, spesielt siden jeg sjeldent spiser noe underveis i øktene, og om jeg “bryter ned” mer enn jeg klarer å bygge opp. Det er sikkert ikke lett for deg å gi meg noe konkret svar, men er det noen treningseffekt som gjør at du velger kortere økter?

    5. Takk for at du tar deg tid og bry til så grundige svar- også ang. Rosa sløyfe-løpet😊 Ser den, ikke så enkelt å få med seg både NiH Convention og løpet, så det siste får heller bli en bonus. Kjempeflott at du bidrar med kontingenten uansett, og også at du viser støtte på andre måter! Jeg skjønner hva du mener- begge mine foreldre har også hatt kreft, og er HELDIGVIS friskmeldt. Men derfor er jeg 100% enig med deg i at dette er en utrolig viktig sak å støtte! Og selvfølgelig er det nettopp det som er det viktige i Rosa sløyfe-løpet, ikke tida. Egentlig veldig kleint spørsmål og feil fokus- løpe fort kan man gjøre i andre løp, hvis det er et mål…
      Men håper ihvertfall du får et supert Oslo-opphold med masse positivt påfyll! Og det pleier vel ikke å slå feil på NiH Convention…😉

    6. Hei! Jeg bare lurt på om hvorfor du ikke var på Master Mania på 3T i år? Så deg i fjor:)
      Elsker bloggen sin og har vært en fast leser lenge:) Synes det er super gøy når du tar deg tid til å svare på slike spørsmålsrunder, føler vi lesere kommer enda nærmere på deg som person:)

    7. Lena: Skulle gjerne vært der, men i år gikk det helt fra meg å melde meg på, og plutselig var helgen der. Neste år stiller jeg sterkt <3 Det er et fantastisk bra opplegg, og Trondheim er en helt magisk by 😀 Stortrives der!!

    8. Du har helt nydelige lepper. Bry deg ikke om kritikerne!
      Et spørsmål: Hvordan klarer du å holde deg til fornuftige mengder kosemat i helgene? Jeg har innført en godtedag i uken. Det samme skjer hver lørdag: Jeg sprekker fullstendig og får både vondt i magen og dårlig samvittighet.. Tips?

    9. Hei og takk for inspirerende blogg. Kan du anbefale noen tights som ikke er gjennomsiktige i rompa når man tar knebøy?? Synes de fleste jeg har prøvd sliter med dette; mxdc, rønish, craft. Det koster såpass mye å kjipt å gå på et bomkjøp.

    10. Hei Maren!
      Jeg synes det er så trist å høre at du er redd for at hvis du skaffer deg en pomeranian at det kommer til å bli en gneldre hund. Jeg har en pomeranian gutt på 2 år og han hilser på alt og alle! Ville bare skyte inn at ikke småhunder er like, slik at du ikke går bort ifra å skaffe deg en skjønn liten pom 😉 Ha en strålende uke! Klem!

    11. Linda: Jeg synes Nike legend er suverene akkurat der 😀 Elsker den modellen, og har sikkert 3-4 stykker av den. Uten tvil den beste når det kommer til styrke, og generelt fritidstights 😀 Ellers synes jeg puma har mange gode <3

    12. Syns du svarte på mange spørsmål! En ting om det med blandingsraser, som en allerede nevner: mange blandingsraser er kjempebra! Cavapoo og Lagatto er to veldig fine blandingsraser. Det er masse ulemper med renrasede også mtp gener og sykdommer. Syns du burde søke råd hos noen med masse kunnskap om dette! Jeg drømmer om en lagatto!
      Og du; du har overhode ikke store lepper! Syns det er helt latterlig at folk tror det. Kunne ikke falt meg inn å tro det! Fine, naturlige lepper som kler deg perfekt. Ha en fin kveld:)

    13. Hei Maren😀
      Jeg vil nå bare si at de derre leppene dine er utrolig misunnelsesverdig!! Storebroren min har slike,å jeg har alltid vert misunnelig! Ellers vil jeg bare si,fortsett i lang lang tid å inspirere med å ver deg smilende, energifulle jeg! Ha en nydelig kveld! 😃

    14. Heia. Når det gjelder “gneldrehunder” så tror jeg at det ofte skyldes eierens mangel på disiplin. Mange tar ikke tak i gneldringen fordi disse små er så “søte”. Og tar man ikke tak i det fra starten er det vanskelig å gjøre noe med det senere. Med alle små (les: valper) må det påregnes masse oppdragelse fra begynnelsen av. Lykke til. Tror uansett hvilken rase du velger så vil du bli fornøyd og glad i.

    15. Hei! Lurer på om du løper med stigning under løpeøkter (både intervall og langdistanse) på mølla? Kjenner du aldri vondter i verken legger eller knær av å løpe såpass ofte på mølle?

    16. Hvordan er du fornøyd med den nye pulsklokka fra polar? Jeg vurderer den selv, men har hørt at batteritiden er litt dårlig..

    17. Maren, folk er gærne når det gjelder blandingsraser, men det er dessverre mest på grunn av fordommer og lite kunnskap. Alle hunder er blitt blandet på et eller annet tidspunkt. Har selv en labradoodle og kunne ikke vært mer fornøyd. Ikke hør på alle fordommene og velg heller selv utifra fakta du får fra mennesker med peiling. Skjønner godt at du som får så mange kommentarer fra forskjellige mennesker blir forvirra, og i dette tilfellet er det nesten litt trist, for å finne hunden man ønsker seg er egentlig en helt personlig og utrolig koselig reise der du selv er den eneste med fasiten på hva som er riktig for deg! Masse lykke til med å finne hund 🙂

    18. Hei, Maren!
      Jeg har fulgt bloggen din lenge og syns du er flink til å inspirere andre.
      Jeg lurer på om du noen gang har vurdert å ta stilling til vegetarisk eller vegansk livsstil? Jeg tenker at fordi du er opptatt av kosthold og hva som er bra for kroppen din, kunne det vært nyttig å ha litt kunnskap om.
      Jeg vet at dette er et tema som kan være vanskelig å ta stilling til, rett og slett fordi det er lettere å ta ansvarsfraskrivelse fra det. Men jeg vil allikevel høre om du har noen tanker rundt det, mtp at du har enorm innflytelse på helsenorge med bloggen din:)
      Klem!

    19. Ingenting galt med blandingsraser ! Jeg har en blanding av Chinese crested powder puff og Mittelspitz på litt over 1 år nå. Hun er verdens skjønneste <3 Bor selv i dn liten hybel, men hun er helt perfekt. Ville også ha en hund som bjeffer lite da jeg egentlig ikke kunne ha hund her. Så hun bjeffer ikke mye i det hele tatt. Og er veldig glad i å hilse på alle hun ser 🙂 Ikke en hund som blir mye syk heller.

    20. Synes leppene dine er kjempefine! De som mobbet deg i barneårene kan ta seg en bolle 😉 Tipper de er supersjalue på deg den dag i dag, og bruker store summer på restylane for å få like lepper som deg! Stå på, du er fantastisk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg