Magien med mini-bands

Jeg er stor fan av mini-bands og bruker dem mye både med Pt-kunder og i egentrening. Jeg bruker dem hovedsakelig som en aktiveringsøvelse, og en slags oppvarming før styrketrening på ben og spesielt rumpe. Ellers funker de også super som en “finisher” etter en god styrkeøkt, og de er geniale å ha med på reise. Når jeg sier at jeg bruker dem som aktivering før rumpetrening, så betyr det, veldig enkelt forklart, at jeg på en måte “sier i fra” til rumpemusklene at nå må de forberede seg på å jobbe i de kommende øvelsene. Et konkret eksempel: Aktivere muskelen med mini-bands rundt knærne i knebøy, slik at det er enklere å få ordentlig muskelkontakt i en tung knebøy med vekter etterpå.

Båndene finnes i ulike styrke, med ulik motstand. Jeg bruker som oftest en mellom tykk eller mellom sterk strikk. Akkurat disse jeg bruker her er fra Bootybuilder, men det finnes utallige merker som fører disse. Jeg vet at XXL har noen rimelige som funker kjempe fint. 

Mine topp fire aktiveringsøvelser før bentrening: 

  • Dype knebøy med strikk rundt knær
  • Sidewalks med strikk rundt knær ( også kalt Elvis-walk )
  • Kickbacks med strikk 
  • Hofteløft med strikk rundt knær

Det finnes utallige øvelser, og dette var kun fire av de jeg bruker mest. Har du kun tid til én, så ville jeg valgt den første. Fokuser på å kom godt ned, press knærne ut (jobb mot strikken) og kjenn at du virkelig jobber med å stramme rumpa i topposisjon. 

Jeg skal vise dere flere øvelser med mini-bands og strikk veldig snart, og sette sammen en liten økt med strikkøvelser til dere. Super å gjøre hjemme og topp å ha med på tur. Jeg hadde mest lyst å vise dere dette på film. Filmingen er ikke noe problem, men jeg styrer litt på redigeringen enda. Er det noen av dere som har tips til et enkelt og bra redigeringsprogram hvor man kan klippe, legge på tekst og musikk på små treningsvideoer?

I dag er det et helt fantastisk vær på sørlandet, og etter en rolig og deilig morgen hjemme skal vi straks ut å nyte finværet. Senere blir det søndagsmiddag og litt forberedelse til den kommende uken, både med blogg og ptkunder. 

Har du noen hyggelige planer denne søndagen? 

 

Smiiiil Maren 

9 kommentarer
    1. Takk for tips! Jeg lurer litt på om det er bra å trene med minibands selv om man ikke skal trene med vekter etterpå? Jeg trener bare styrke hjemme og uten vekter. Er det fortsatt bedre å gjøre det med strikk enn uten da?
      Jeg tenkte også å gå en lang søndagstur! beste som finnes<3 Ha en fin søndag:)

    2. Anonym: Ja absolutt!! Ikke sikkert det kom tydelig nok frem i innlegget , men prøvde å si at man fint kan ha en effektiv treningsøkt også med slike strikk!!:) MYE bedre med strikk enn uten fordi strikkende gir god motstand! Så herlig – god tur og nyt søndagen <3

    3. Hei! Kan du gi tips til et fullverdig “strikk-program” for ben, mage og armer? Helst øvelser der der man bare trenger strikk, og ikke så mye feste osv..

    4. Hadde min første skikkelig gode treningsøkt på mange måneder i dag, og herlighet så gøy det var! Vet ikke om jeg hadde satt igang igjen hvis det ikke var for bloggen din. 😉

    5. Camilla Acklam: Sånne kommentarer som dette betyr så enormt mye!! Jeg blir så uendelig glad for at jeg har påvirket deg positivt. Så GOD du var som startet opp igjen og så fantastisk at du hadde en god opplevelse. Sender deg en god klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg