Jeg starter på nytt på mandag

Er det noen som kjenner seg igjen i den setningen der? “Jeg starter på nytt på mandag“. Sånn er det hvertfall for meg og min kjære i dag. Planen var å dra ut på lang gåtur, utnytte hele dagen utendørs og være super friskuser. I stede fant vi et nydelig svaberg, og der satt vi oss ned, så utover havet, nøt sol og 20 varmegrader i en liten evighet. Det ble ingen langtur på oss denne søndagen. 

Vel hjemme ble det ordentlig kosemat til middag, og nå står det en haug av godsaker på bordet. Vi har funnet frem flere filmer vi har lyst å se, og har ingen andre planer enn å bare ta det helt med ro på sofaen denne søndagskvelden. Vi ble rett og slett enige om at denne søndagen er en ordentlig kosedag, også begynner vi på nytt igjen på mandag. 

I morgen skal jeg starte dagen med min faste havregrøt, jeg skal gå meg en fin morgentur og få unna en styrkeøkt. Ikke fordi det er mandag, men fordi det er min livsstil og det er slik jeg trives best. Jeg tror samtidig ikke at jeg hadde satt like stor pris på den livsstilen hvis det ikke var for disse kosedagene innimellom. 

Hvordan er det med dere i forhold til kosedager? Har du en fast dag i uka du koser deg litt ekstra, eller koser du deg litt jevnt over når du føler for det? Dette er et litt spennende tema, og jeg gleder meg til å høre deres tanker og meninger her. Nyt søndagskvelden, og titt gjerne innom for litt sporty inspirasjon igjen i morgen tidlig. 

 

Smiiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Kjenner meg veldig igjen i den, hehe! Jeg er egentlig ikke veldig glad i søtsaker osv, så er ikke så ofte det frister. Men når det frister så spiser jeg så mye at det er lenge til neste gang jeg har lyst på igjen, haha. Ha en super kveld, nyt kosesøndagen 🙂

    2. Jeg prøver å holde meg til helgen. Det kan fort bli litt både fredag, lørdag og søndag om ikke det blir tomt på lørdag :O
      Sliter litt der 😛

    3. Synes du er et stort forbilde der Maren, du viser at du kan kose deg selv på en hverdag og ikke bare på lørdager 🙂 Du viser liksom den ekte deg, ikke bare trening og “flink pike”. Jeg har lørdager som fast kosedag, men er jeg i selskap etc så sitter jeg ikke der med gaffatape om munnen, jeg koser meg da og! 😉 Hadde samme planer som deg i dag, med litt bevegelse etc, men så slo forkjølelsa inn litt etter litt, så det ble bare litt hagearbeid og kinamat buffet! Haha 🙂

    4. Lørdagen blir ikke det samme uten hjemmelaget pizza og candy king, for å si det sånn! Herlig å se at du deler at du også kan nyte livet uten å ha så høye krav noen dager, samt spise det du vil! INSPIRASJON

    5. Har nok ikke faste kosedager. Vil jeg ha sjokolade, tar jeg meg en sjokolade. Vi må få slutt på denne dårlige samvittigheten hele tiden. Jeg har hatt fire gode styrkeøkter og to intervalløkter. Jeg sitter mye i ro fordi jeg leser, så trening er min belønning når jeg sitter og studerer i timevis, mitt fristed. Jeg må også ha tid til å ta det helt med ro, da spiser jeg noe jeg har lyst på som gir meg ekstra overskudd. Det er en balansegang. Så jeg spiser akkurat det jeg vil. I natt spiste jeg på Macern med søsteren min, etter kino med masse godteri. Ultrakos og kvalitetstid.

    6. Så godt at du deler sånt også Maren 😀 har hatt ein skikkelig kosesøndag eg og, men er veldig klar for ei god og sunn veke no 🙂 ha ei fiiiin veke!

    7. Jeg koser meg en dag i helgen og det funker veldig fint 🙂 før spiste jeg akkurat hva jeg ville når jeg følte for det, men da blir det ofte slik at jeg spiser godteri mange dager på rad. Nå er lørdagen kosedag og belønningen for at jeg står på med trening og sunt kosthold resten av uka 🙂 alt med måte selvfølgelig. Jeg spiser ikke godteri hele lørdagen selv om det er kosedag 🙂

    8. Først vil jeg bare si at jeg liker bloggen din veldig godt og den inspirer:)
      Men, dette gjelder ikke bare din blogg men flere bloggere. Jeg syntes det er så synd at man må lage et “nummer” ut av at man har spist smågodt i helgen. Flere lager egne innlegg for man nesten forsvarer litt at man spiser godteri, siden man er sunn stort sett resten av uken. Også sier man at det er livsstilen.
      Ikke misforstå meg, jeg syntes det er flott at man skriver om både sunne og usunne matvarer. Men syns ikke man skal “forsvare” og kommer med “argumenter” på hvorfor man unner seg smågodt i helgen.
      Vil ikke fremstå som ufin, for som sagt så er jeg veldig glad i å lese bloggen din. Syntes bare det er fint å reflektere litt over det 🙂

    9. Jeg er heldigvis ikke så “avhengig” søtsaker, men jeg er veldig tynn så spiser ofte noe søtt i ukedagene bare for å få opp kaloriinntaket, så sånn sett er ikke det kos for min del 😛 blir ofte til at jeg gjør ekstra ut av de vanlige måltidene 1 eller 2 dager i uken (normalt søndag) for å kose meg . Har vært liten tradisjon hos meg å starte søndagene med ekte amerikanske pannekaker med masse digg på de siste månedene. Elsker det

    10. Thea: Jeg forstår godt hva du mener og synes det er bra du tar det opp. Jeg kan kun snakke for meg, og for min del handler det ikke om å “lage et nummer” ut av at jeg spiser smågodt, men mer å vise at jeg faktisk spiser godteri og junk av og til. Det er så skremmende mange der ute, spesielt unge jenter, som tror at den eneste veien til en slank og sterk kropp er å spise kylling og brokkoli, trene i timesvis og leve etter et beinhardt regime helt rippet for alt av godsaker. Jeg får daglig mail fra jenter som føler de har mistet kontrollen, som lever ette ren million regler og ikke lenger klarer å nyte livet sitt, de unngår alt av sosiale sammenhenger, de teller hver eneste kalori, og de trener beinhardt, helt uten at det er noen glede i det. deres eneste mål er å få en lav fettprosent. Det er så sinnsykt!!! og det er så fryktelig vondt å lese. Jeg får så mange slike mail at jeg klarer ikke svare dem alle sammen, og en gjenganger i alle mailene er om jeg aldri unner meg noe godt. Derfor, kjære Thea ( og flere andre som har kommentert med noe av det samme) er det viktig for å meg å vise slike kosekvelder, og lage “et nummer ut av det”. Det er viktig for meg å få frem at godteri og usunheter er en del av min hverdag.

      Jeg har mange lesere, og ulike lesere. Så samtidig som jeg ønsker å vise de som nekter seg alt at det er ok å kose seg, så vil jeg og vise de som kanskje ikke helt klarer å begrense seg at det er helt normalt det også. Jeg er der jeg og, det blir mer enn jeg hadde tenk – hver eneste gang. haha. og da var det gøy å lage en liten greie på at “jaja – vi starter igjen på mandag”.

      Dette ble mye, men jeg håper du forstår litt hva tanken min bak var med det innlegget <3

    11. Det svaret ditt til Thea der er en av grunnene til at jeg liker deg så innmari godt! Takk for alt du deler! Jeg prøver å holde kosen til helgene, men om jeg har veldig lyst på noe på en ukedag så kan det fort hende jeg unner meg det. Med god samvittighet selvsagt. Så mye som jeg trener og så sunt jeg spiser (i følge alle rundt meg.. Haha) så skader det ikke med litt sjokolade eller en skje (eller to) med peanøttsmør rett fra boksen på en helt vanlig dag. Jeg har endelig kommet til et sted hvor jeg elsker meg selv og kroppen min, og balanse er en viktig del av veien dit!

    12. Jeg var tidligere ei av de jentene du nevner ovenfor her, som hadde 10000 regler og hadde dårlig samvittighet for alt jeg puttet i munnen. Jeg kunne til og med ikke spise noe særlig med tyggis, for jeg leste at én tyggis inneholdt 4 kalorier….Jeg fant at måten å bryte dette på, var å ikke ha noen regler i det hele tatt. Så jeg tar kosen når jeg føler for det. Noen ganger er det én gang i uka, andre uker er det hver eneste dag om jeg har lyst på godteri. Vet det ikke er spesielt bra for kroppen, men for tankene mine er det faktisk nødvendig. Føler livet er verdt å leve igjen, når ikke reglene mine overtar livet! 😀
      Må legge til at jeg elsker bloggen din. Har sluttet å lese alt av treningsblogger/instagrammer osv fordi de fikk meg til å føle meg dårlig, men har aldri hatt den følelsen mens jeg har lest din blogg. Her er det bare inspirasjon og positivitet 😀

    13. Jeg er en av dem som trenger slike innlegg! Har et vanskelig forhold til mat og opplever at det hjelper å hente inspirasjon fra bloggere som Maren.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg