Ny intervalløkt

GO GO GO 

I dag har jeg en ny fin liten intervall på lur til dere. Jeg er veldig glad i korte intensive intervaller, og det var derfor litt utenfor min komfortsone med litt lengre intervall-drag. Jeg synes det er best å kjøre intervalløktene mine inne på tredemølle, og de lengre løpeturene ute i skogen. Det er veldig behagelig å kunne følge med på tiden rett foran seg i stede for å måtte se ned på en pulsklokke. dette er bare en smakssak, og intervaller kan gjerne kjøre utendørs også. Bakkeintervaller er knall god trening, og intervaller på løpebane er utrolig gøy. 

Denne intervalløkten har jeg fått fra min spreke venninne Camilla, bedre kjent som Treningsfrue, og nå har jeg lyst å dele den videre med dere. Jeg løp på akkurat den hastigheten Camilla hadde satt opp, men det er selvfølgelig individuelt, og her må hver og en kjenne på hva som føles rett. Dette er en pyramideintervall som varer i 22 min + oppvarming 10 min. Økten er som følger:

Lett oppvarming i 10 minutter på 2% stigning, 5 km/h

1 minutt løping, 2% stigning, 10km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

2 minutter løping, 2% stigning, 11km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

3 minutter løping, 2% stigning, 12km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

4 minutter løping, 2% stigning, 12km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

3 minutter løping, 2%stigning, 11,5km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

2 minutter løping, 2% stigning, 11,5km/h

1 minutt aktiv pause, dvs. rolig gåing 5km/h

1 minutt løping, 2% stigning, 11 km/h

Jeg håper mange av dere har lyst å teste ut økten, fortell meg gjerne hvordan det gikk? Husk at det står oppgitt hastighet, men det kan du justere helt selv. Jeg valgte å følge den oppgitte hastigheten, men er det for raskt så justerer du ned, og har som mål å øke etterhvert. På samme måte så må du justere opp dersom du kjenner at dette var helt overkommelig og ingen utfordring for deg. Vi er alle ulike, og må gjøre individuelle tilpasninger. 

God trening og god lørdag dere. Håper dere får en helt nydelig helg. Har dere noen spennende planer?

 

Smiiiil Maren

 

13 kommentarer
    1. Skal ta med meg denne økta når jeg snart skal ned på treningsstudio og løpe litt intervaller! Ellers har morgenen gått med til anatomi pugg og en god frokost😊 God lørdag

    2. Gøy økt. Jeg skal løpe kkmila i ettermiddag. Har vond fot, så mitt mål er enkelt og geit å komme meg i mål og oppleve litt god løpe stemning. Trener og løper en del, og føler meg i god form, så kjedelig at foten ødelegger, men gjennomføre det skal jeg. Konkurranseinstinktet altså!! Været er strålende her i Oslo, så blir sikkert bra. Grugleder meg! hilsen Anja

    3. Verdt å teste ut 😄 Men lurer litt på dette med opp- og nedjustering av hastighet fra pause til intervall, og fra intervall til pause. Går det ikke mye ekstra tid på det? Eller hvordan gjør du det?
      Ha en fin lørdag 💕

    4. Jeg løp intervaller i går, men kanskje neste intervalløkt blir denne? Den ser i hvert fall bra ut!
      Angående spørsmålet til Anine (over) så går det i hvert fall an på møllene på mitt senter å justere hastigheten med et nummertastatur istedenfor å trykke masse eller holde inne opp- og ned-knappen for hastighet.
      I dag har det bare blitt deilig lang lørdagsfrokost (klokka er bare 12.30 her i Brasil, ligger fem timer bak dere) så langt, men senere blir det baking av bananbrød og rundstykker 😀
      Ha en fin lørdag, Maren!

    5. Anine: Jo det går litt av pausen til å justere ned, og du må begynne litt før pausen er over å justere opp, men det får du fint til 🙂 Det tar ikke mer enn noen sekunder. <3

    6. Denne skal jeg teste ut i morgen, eventuelt med 3-3,5% stigning:)
      Angående det med å skifte hastighet: noen møller kan man innstille hastighet sånn at man kan fort gå fra høy hastighet til lav. Noen nyere møller fra Life Fitness har til og med knapper med 3km/t, 6km/t og 9km/t, som gjør at man sparer tid, men ikke alle sentre har disse møllene da:(

    7. I dag slår jeg et slag for hviledagen fra treningsstudio! Dagen har gått med til en joggetur og gåtur ute, før jeg har gjort unna en del skolearbeid. Greit å studere litt på lørdager også… 🙂
      Jeg har et lite spørsmål angående pulsklokken din. Ser at du ofte legger ut på snapchat at du har nådd dagens aktivitet med for eksempel 160%. Er denne prosenten regnet ut i fra aktiviteten du har lagt inn som 100%, altså som mål for dagen, eller hvordan er det egentlig det fungerer? Håper du kan svare på det 🙂

    8. Hei! Eg prøvde ut denne intervall økta i kveld. Den var litt tung for meg, eg klarte ikkje heilt å holda ut, men det var absolutt ei kjekk og svett økt. Har som mål med å klare intervallen fullt ut ein dag 🙂

    9. Hei Maren 🙂
      Jeg prøvde denne intervallen igår, da jeg egentlig hadde tenkt å løpe 4×4, men da var det kjekkere med en økt som bare inneholdt en 4 minutter 😀 Kjekt med tips til intervaller og generelt løpetrening. Nærmer seg altfor fort halvmaraton i Oslo!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg