Tilbake til hverdagen: Hjemmelaget Granola

Dette er første innlegg av en liten miniserie her på bloggen. Jeg kaller den “tilbake til hverdagen”, og den vil inneholde små sunne og smarte tips og triks, og ikke minst oppskrifter på sunn, og god hverdag mat. Jeg kicker det hele i gang med med oppskrift på hjemmelaget granola eller müsli. Denne er genial å lage opp i stor porsjon og ha stående på kjøkkenbenken i en stor krukke. Smaker nydelig, er enkelt å lage og er proppet med energi og næring til en sunn, og aktiv hverdag. Jeg har delt en del slike oppskrifter med dere tidligere, men nå vil jeg altså samle dem i en miniserie til dere. 

Du trenger: 

  • 500g havregryn 
  • 100g sesamfrø 
  • 100g hakkede mandler
  • 100g hakkede valnøtter
  • 100g cashewnøtter
  • 1/2 ts grovkvernet salt
  • En god håndfull med tørkede tranebær
  • 4 ss tørkede aprikoser ( grovhakket )

Slik gjør du: 

Legg alt på et bakepapir på et stekebrett, og bland godt sammen. Smelt sammen 2 ss smør (jeg brukte bremykt ), og 2 ss flytende honning, hell i 2 dl eplejuice og rør godt rundt. Hell dette over stekebrettet, og blant massen godt sammen. Inn i ovnen i 1 time på 140 grader. Åpne ovnen 3-4 ganger underveis og vend litt på blandingen. Avkjøles, og oppbevares i en krukke. 

I dag har jeg en god del på planen, så det er bare å komme seg opp og i gang. Jeg har akkurat spist en god frokost med havregrøt og en stor proteinkaffe. Jeg sitter å vurderer om jeg skal finne frem juiceren og lage en ingefærjuice før jeg løper avgårde. Jeg føler alle rundt meg går å hoster og harker, og jeg har så lite lyst å bli syk. Jeg er forresten allerede godt i gang med del to, og tre av denne lille tilbake-til-hverdagen miniserien min, og de vil bli delt i løpet av uken. Håper dere synes dette var en litt gøy og motiverende idé. 

Er alt fint med dere? Jeg håper dere er friske og klare for en ny og sprek uke.

 

Smiiiil Maren 

 

24 kommentarer
    1. Dette så veldig godt ut 🙂 Skal lage den etter jobb ikveld 🙂
      Hva blir kcal per 100g på dette tror du? Er med i Vektklubben og skal ned 18kg 🙂 Så må notere alt jeg spiser :p

    2. Lena: Jeg beklager med det aner jeg ikke. Jeg er ikke så opptatt av tall og kalorier, men nå har du jo alle ingrediensene så da kan du regne på det hvis det er ønskelig for deg å vite :):)

    3. Hei! Elsker bloggen din, blir inspirert og motivert hver gang jeg klikker meg inn her. Og super glad for denne nye miniserien, men jeg lurer på hva du skal ha 500g av og hva du skal ha 100g for (ser du skrev havregryn to ganger i oppskriften)?
      Ha en super mandag 🙂

    4. Så genialt. Den hørtes god ut. Skal lages når jeg kommer hjem fra ferien, har en uke igjen nemlig. Akkurat nå er jeg på hytta sammen med mamma og pappa. Deilig å bli vartet opp og koselig. Kommer hjem på onsdag, og da skal skapene fylles opp med dette.
      Hilsen fra meg

    5. Å, den lille elefanten der er så fin!
      Oppdaget bloggen din for en måneds tid siden og har blitt fast leser – du har en kjempefin og så positiv blogg! 🙂

    6. Hei! Har du noen tips til proteinrik og sunn mat? frokost, snacks, middag osv. Trener 4-6 dager i uken, men synes jeg har blitt litt for slank og vil gjerne legge på meg i muskelmasse, men sliter litt med å bygge opp muskler.

    7. Hei, jeg bare lurt på noe om kosttilskudd. Hva er forskjellen på BCAA og proteinpulver? Jeg har forstått at BCAA består av noen av aminosyrene fra proteinet, men forstår ikke helt om man bør bruke begge deler eller hva som er fordelen med den ene fremfor den andre? 🙂

    8. Hei! Hvor kjøper du den tørkede frukten? Jeg sliter med å finne tørket frukt som ikke inneholder drøssevis av tilsatt sukker, og da blir det plutselig ikke så sunt likevel. Ellers er jeg en fast leser og har vært det i åresvis. Du har en fantastisk fin, inspirerende og sprek blogg som jeg er innom flere ganger daglig. Ønsker deg en god dag 🙂

    9. Syntes du er dårlig på å svare leserne dine :(.
      Trofaste lesere klikker seg inn daglig og da syntes jeg det er dårlig av deg å ikke svare på noen spm. Det er ikke så mange spm du får, men de få du får burde du klare å svare på.

    10. Linda: Bare vanlig matbutikk, gjerne de litt større. Det er kun fruktsukker som naturlig er der, det kan ikke fjernes, men det er heller ikke tilsatt noe 🙂 Jeg kjøpte på Meny

    11. Anonym: Følg med på bloggen, er i grunn det det går i for det meste 🙂 Proteinrik mat er for eksempel: kylling, kjøtt, skinke, ost, egg, meieriprodukter, reker, laks, torsk, tunfisk, alle typer fisk osv. Lag deg omelett med skinke, eller kyllinfilet med ris og grønnsaker, eller laksewok, laksegryte med fløte og grønnsaker, stekt torsk med bacon. Frokost kan feks være havregrynsgrøt med proteinpulver og melk, cottage cheese, skyr og bær og ualtede nøtter, eller knekkebrød med skinke og ost og gjerne litt salat. snacks er proteinbar fint, eller en skyr, eller propud har du smart det? kjempe godt 😀

    12. Anonym: veldig godt spørsmål, som jeg er sikker på mange lurer på. Jeg blir spurt om dette ofte, og synes det er vanskelig. Ja bcaa er aminosyrer fra proteiner. Personlig mener jeg at man helt fint man få i seg tilstrekkelig BCAA i kosten , og dermed ikke trenger tilskudd, men dette er en evig diskusjon. Jeg spurte en Ptkollega og venninne også, og hun svarte:

      Jeg mener nei du behøver ikke ekstra BCAA om du har et normalt sunt kosthold. MEN det KAN ha positive innvirkninger. Men dette er jo en evig diskusjon så jeg er dårlig på å komme med argumenter så denne er fin:
      http://main.poliquingroup.com/articlesmultimedia/articles/article/1088/ten_benefits_of_bcaas.aspx

    13. Hadde gledet meg til å lage denne her idag,men du hadde ikke puttet inn eplejuice i det du trenger listen…og da hadde jeg jo ikke det når jeg skulle sette igang. Bare et tips til neste gang, putt alle ingrediensene under det du trenger punktet. Hadde jo lest oppskrift på forhånd, men da jeg skulle i butikken skrev jeg jo bare ned det punktet… Kjedelig. Hehe.

    14. anja: Ååååå nå ble jeg ordentlig lei meg!! Dette er min skyld – beklager så mye Anja 🙁 Glipp fra min side, beklager! Er det langt for deg å dra tilbake på butikken?

    15. Det går fint. Er ikkr langt, men rekker det ikke nå lenger siden jeg skal på trening nå. Hadde lagt inn granola laging i timeplanen! Hehe. Får fikse det en annen dag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg