Pokémon Go – et løft for folkehelsen

God morgen dere. I går ble jeg intervjuet om den enormt populære Pokémon Go trenden, og jeg synes dette er så aktuelt at jeg har lyst å dele hele intervjuet med dere her på bloggen. Jeg har selv ikke kastet meg på dette spillet enda, men jeg ser jo at jeg virkelig må vurdere det. Hva med dere? Er dere helt Pokémon-frelst om dagen?

Intervju med Side2 og Nettavisen om Pokémon Go 

Det er skremmende å se at mange barn og unge i dag har problemer med å bevege seg i skog og ulendt terreng, rett og slett fordi de ikke er vant til det, sier personlig trener Maren Erdvik til Side2. Side2-bloggeren bak«Fitliving» og treningsentusiasten synes derfor det er fint at unge må ut i naturen eller byen for å komme langt i sommerens suksesspill – Pokémon Go. Hun mener mobilspillet er et løft for folkehelsen.

I begynnelsen av juli kom mobilspillet hvor man jakter virtuelle monstre lansert til Norge. Spillet er utviklet av Nintendo og går ut på at man skal fange, bekjempe og trener pokémons. Spillet bruker GPS, kameraet på telefonen og monstrene vises på telefonen som om de fantes i de virkelige omgivelsene. Spillet har fått variert mottagelse. Kritikken går ut på at det kan forårsake ulykker fordi man er så fokusert på mobiltelefonen og følger ikke med i trafikken. Den positive siden er at spillet er sosialt og gjør at folk må komme seg ut og i bevegelse.

Med tanke på helseaspektet spurte vi PT-Maren hva hun synes om Pokémon Go.

Hva er ditt forhold til spillet?

– Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk da Pokémon Go først dukket opp. Jeg synes det virket litt sært. Tanken om dette forsvant raskt da jeg forstod at jakten på «pokémons» resulterte i at tidligere inaktive mennesker kom seg opp av sofaen, bort fra dataskjermen og ut i frisk luft. Plutselig var det en haug av unge mennesker ute å jaktet på «pokémons», og jeg tok meg selv i å smile av synet. Dette er jo overhodet ikke sært, det er jo utelukkende positivt. En ting er at det er en morsom greie som folk liker, men det fører jo også til økt sosialisering, og ikke minst en kraftig økning i hverdagsaktiviteten, og det er jeg stor fan av!

Maren har selv ikke testet ut spillet, men hun har flere venner som er hektet.

– En venninne av meg som tidligere har hatet alt av fysisk aktivitet er nå ute og går både 5 og 10 kilometer om dagen fordi hun skal «klekke egg», og det skjer visst kun dersom hun går over en gitt distanse. Hun er også selvfølgelig mye ute og jakter på «pokémons», og finner områder hvor man kan få nye «pokeballer». Jeg blir litt forvirret av alle disse utrykkene og greiene, men det jeg har hovedfokus på er den enorme økningen i hennes fysiske aktivitet – det er virkelig helt fantastisk.

Hva tenker du om barn og unge i dag når det gjelder fysisk aktivitet?

– Jeg synes det er trist å se at iPad, TV-spill og data generelt tar så enormt mye tid og fokus hos barn og unge i dag. Det fører ofte til mye asosial stillesitting innendørs. Jeg forstår selvfølgelig at iPad, data og TV-spill er spennende og at det fenger veldig, og det er akkurat derfor jeg synes Pokémon Go er så genialt. Her får man tilfredsstilt det behovet for å spille, men man får også kommet seg ut i frisk luft og beveget seg.

På hvilken måte er det positivt at man må ut i naturen og byen?

– Det er skremmende å se at mange barn og unge i dag har problemer med å bevege seg i skog og ullent terreng, rett og slett fordi de ikke er vant til det. Kroppen er skapt for å bevege seg, og fysisk aktivitet er enormt viktig for barn i vekst, sier Maren og påpeker at dette er et felt hun ikke er ekspert på.

Men den personlige treneren mener at barn har godt av å løpe, leke, klatre, falle ned og reise seg opp igjen. De bør få et par skrubbsår og bli litt skitne under neglene. Utforske og oppleve, understreker hun.

– Det er utelukkende sunt å utfordres litt fysisk, og kjenne at de har en kropp som tåler å bli brukt. Skjelettet styrkes av belastning, og musklene stimuleres ved bevegelse. Dagslys og sol er viktig for både humør og energinivå. Ingenting av dette skjer dersom barna sitter inne i et mørkt rom foran en skjerm. Det burde ikke være slik, og hvis Pokémon Go kan være med på å gjøre barn og unge mer aktive så er jeg helt klart Pokèmon-fan.

Det er alltid litt spennende å mene noe i ulike saker i media, men her føler jeg i grunn at det gikk veldig greit. Nå er jeg spent på å høre om deres forhold til Pokémon Go. Er du helt hekta, eller er ikke dette noe for deg? 

 

Smiiil Maren 

 

11 kommentarer
    1. Jeg er så enig med deg – dette er en super trend. Jeg er ikke begynt med Pokoman men kanskje jeg skal vurdere det nå

    2. Jeg er så enig med deg! Helt fantastisk å se så mange mennesker ute om dagen! Håper det kommer flere spill som går ut på det samme fremover, for det er helt klart at flere som bruker mesteparten av tiden sin inne, sittende stille foran en skjerm, kommer seg ut og får brukt kroppen! 😀

    3. Men får barn og unge løpe, leke, klatre og utfordre seg selv fysisk i naturen, når de går med nesa ned i en mobilskjerm? Bedre enn inaktivitet innendørs ja, men utelukkende positivt fra et folkehelseperspektiv…? Tenker du det Maren, som sykepleier?

    4. Anonym: Nei, men det er så mye bedre enn at de sitter inne i et mørkt rom foran en skjerm. Jeg skrev at jeg mener barn burde utfolde seg i naturen, løpe og klatre i trærne, men jeg ser at pokemon kanskje ikke får dem til å klatre i trærne, men det får dem i det minste til å komme seg ut, gå og løpe – og det er så mye bedre enn ingenting. Det er slik at man må gå en viss distanse for å “klekke ut pokemon-egg”og den distansen er så lang som 5 og 10 km, og da begynner vi virkelig å snakke aktivitet her. Jeg synes dette er knall bra 😀 Noen ganger så må man velge å se på det positive, istede for å lete etter ting som kan være negativt.

    5. Jeg merket liksom litt negativ innstilling i kommentaren til “anonym” over her – hva er poenget med å vri på ting for å ønske å misforstå? Mitt motto prøv å se det positive i det meste – og det synes jeg du er flink til her Maren, stå på. Liker bloggen din. Du er et sunt forbilde

    6. Bra skrevet – Pokoman kan ikke erstatte trening – men som alternativ til å sitte foran PC skjerm inne og spille, så er jo dette supert 🙂

    7. Takk for grundig svar Maren- jeg er helt enig i det du sier her😊 Og selv om det nok ikke er utelukkende positivt med Pokemon Go, er det forhåpentligvis et stort skritt i riktig retning. Kanskje det kan få barn og unge som tidligere har vært mer eller mindre inaktive til å bli mer glad i fysisk aktivitet generelt, hvem vet…? Isåfall vil følgene være av stor betydning for folkehelsa. Og til både deg og Lilly; jeg mener ikke å være negativ, jeg bare tenker at det er lurt å være reflektert, og se saken fra flere sider. Men godt mulig jeg problematiserer i overkant mye her. Uansett: All ære for at du ser det positive Maren, det er du virkelig utrolig flink til generelt! Og DET er en god egenskap du må holde på! 😊

    8. For en utrolig inspirerende blogg du har! Er selv veldig opptatt av sunn og aktiv livsstil, og følte denne bloggen traff meg veldig. Leser vanligvis aldri blogger, men denne kommer jeg til å klikke meg inn på flere ganger. Stå på! 😀

    9. Hei!
      Kan jeg få spørre et spørsmål som ikke har noe med innlegget ditt å gjøre? Jeg har nettopp flyttet til Kristiansand og lurer på om du har et treningssenter du kan anbefale?

    10. Hei – så bra innlegg – er så enig i at dersom tidligere inaktive personer (voksne ig barn) begynner å bevege seg – så er det positivt 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg