Sunn sommermat

Hei og velkommen til en ny og sporty uke. Jeg er så klar! Etter en helg med mye god mat, mye sosial hygge og kos er jeg klar for å kickstarte uken på best mulig måte. Nå skal jeg straks ut på en liten løpetur, men jeg hadde lyst å titte innom å si hei til dere først, og dele av mine store middagsfavoritter for tiden. Det har vært etterlyst litt mer middagsmat her på bloggen, og det har jeg tatt til meg. Sannheten er den at om sommeren blir det ofte litt raske løsninger for min del, og det er ikke hver dag jeg lager meg varm middag. 

Sunn & smakfull sommersalat

En ting det går veldig mye av er salater, i alle mulige varianter og med masse ulikt spennende innhold. Så i dag har jeg lyst å dele den salaten jeg har lagt min elsk på for tiden. Det er i grunn bare en enkel kyllingsalat, men jeg har puttet litt ekstra godsaker i den. Min kyllingsalat inneholder:

  • Grønn salat
  • Avokado
  • Cashewnøtter
  • Mais
  • Agurk
  • Kylling
  • Raspet ost
  • Fetaost
  • Kesam
  • Balsamico

Jeg kutter opp alle grønnsakene, og danderer dem i den dyp tallerken, så topper jeg med fetaost og litt olje. Så kutter jeg kyllingen i strimler, eller kjøper ferdig strimlet, krydrer og steker dem i panna. Jeg bruker kvernet havsalt, og kylling kryddermix. Jeg legger den varme kyllingen oppå salaten, og drysser ost over igjen. Da smelter osten over kyllingen , og det smaker helt himmelsk. Jeg tilsetter også kesam, og litt balsamico på toppen. Til slutt drysser jeg litt havsalt over. Det er så mye smak i denne salaten, og den er ferdig på null komma niks. 

Det er viktig for meg å få i meg alle næringstoffene. Denne salaten er mektig på proteiner fra både kylling og ost, og den har sunn fettsyrer fra avokadoen, og cashewnøtter. Som kabohydratkilde har jeg enten krutonger, en grov brødskiver eller speltmomper til. Det varierer etter hva jeg har tilgjengelig. Noe av det aller beste er å koke opp pastaskruer, kjøle dem ned, og ha dem i salaten. Mmmmm. 

Tenk hvor mye godt du kan putte i salaten din, tørr å eksprimentere litt og vips har du funnet en ny favoritt. Et par tips som du kanskje ikke har testet i salat er vannmelon kuttet i krutinger, granateple, eller mangobiter. Husk at salatbladene trenger ikke være isberg salat, prøv deg frem med ruccola, spinat og baby leaf for eksempel. Her brukte jeg kylling som hovedproteinkilde, men det er også nydelig å tilsette egg for eksempel, eller bytte ut kylling med røket laks, tunfisk, eller kanskje spekeskinke? 

Her er mulighetene mange, så prøv deg litt frem og finn din salatfavoritt. Perfekt sommermat! Lag gjerne mange små skåler med ulike ingredienser, og på den måten kan alle i familien dandere og sette sammen sin egen favorittsalat. Alle har da mulighet til å få en salat de liker, samtidig som det er mulighet for å prøve noe nytt. 

 

Smiiiiil Maren 

 

12 kommentarer
    1. Nam, så utrolig godt! Lager salat alt for sjeldent, noe jeg ikke skjønner for det jo sykt godt. Jeg bare glemmer det bort hele tiden… Men nå fikk jeg ny inspirasjon, takk 😀

    2. I likhet med deg så er jeg en av de som virkelig elsker salat! Det er ingenting jeg tvinger ned bare fordi det er sunt – spiser det med glede ute på restaurant 😀 Når jeg var i USA for litt siden fikk jeg servert verdens beste salat på stranda. Den bestod i hovedsak av masse babyspinat (har virkelig aldri spist så mye spinat før) sammen med fetaost i bittesmå biter, kylling, jordbær og solsikkekjerner. Som dressing var det den beste vinaigretten jeg noen gang har smakt! Tror den var med jordbærsmak ellernoe, husker ikke navnet akkurat nå.. Men den fikk i hvert fall den litt for kjedelig spinaten til å smake helt himmelsk! Skal prøve å lage noe liknende hjemme en dag <3

    3. Eg kommenterer sjelden blogginnlegg, men må takke deg for denne fantastiske lakse-retten! http://fitliving.blogg.no/1429033802_14042015.html
      Lenge siden du posta oppskrifta, men siden den gong er den blitt laga om igjen og om igjen, heilt nydelig! Kanskje eit tips til deg sjølv dersom du ikkje vil bruke lang tid på middagen? 🙂
      Igjen, tusen takk for oppskrift! og ikkje minst, tusen takk for at du skriv Norges mest inspirerande treningsblogg! God sommar til deg, Maren 🙂

    4. Salat er helt klart en favoritt her om sommeren, spiste faktisk kyllingsalat i går. Siden du hadde gode tips til meg, så kommer et til deg: prøv med oppkutta jordbær i. Det er veldig deilig med f.eks kylling. Du burde prøve 😉

    5. Oh my! Den så god ut! Den skal jeg virkelig teste ut! 😀 spiser aldri salat til middag fordi mannfolket ikke vil ha det, men jeg lager det ofte som niste til jobb når jeg er lei av knekkebrød eller jobber senvakt.
      En av mine favorittsalater består av en eller annen grønn salat (elsker ruccola,grønnkål eller vanlig crispisalat), pasta blandet med grønn pesto, tomat, agurk,rødløk,fetaost og spekeskinke revet i biter! Nam! Bønnesalat med bønnemix (fra box), ruccola,tomat,agurk,rødløk,fetaost og smårettsskinke med tzaziki på siden er også ekstremt digg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg