Alt du trenger å vite om pulsklokker

I samarbeid med Polar Norge

Jeg er stolt over å være ambassadør for Polar. Jeg synes de er helt utrolig flinke i jobben sin, og leverer et produkt som det oser kvalitet av. Jeg har skrytt uhemmet av min Polar V800 her på bloggen, og jeg tror ingen er i tvil hvilken pulsklokke jeg bruker. Jeg har den alltid på meg. En ting er at produktet er bra, men en annen ting som virkelig imponerer meg er de ansatte i Polar Norge. De var positive fra første stund når jeg ba dem være med på en spørsmålsrunde på bloggen, og når spørsmålene ble sendt inn tok det under et døgn før svarene kom i retur. 

Kan man koble den opp mot Strava eller Endomondo på mobilen? 

Du kan koble Polar-kontoen opp mot Strava, så når du synker treningsøkter med Polar Flow appen, så synkroniseres økten automatisk videre i Strava. Dette aktiverer du enkelt inne på din profil på www.flow.polar.com. Vi har ikke automatisk synkronisering med Endomondo, men det er fullt mulig å eksportere økten fra Polar Flow, og inn i feks. Endomondo. Se eksportknapp under økten din i Flow nettjeneste.

Hvilken av klokkene passer til både styrketrening, sykling,løping,rulleski, kajakktur og svømming? 

Klokken som passer best til dette er den Maren bruker, Polar V800. På denne klokka legger du inn dine treningsprofiler, som feks. de du nevner. Denne klokken måler også puls og distanse (både ute og inne) når du svømmer, og har funksjoner for å forbedre din svømmeteknikk.

Hva er forskjellen på et aktivitetsbånd og en klokke?

Aktivitetsfunksjonene du får i Polar aktivitetsarmbånd, er de samme som du får i klokkene. Så alt du gjør i løpet av en dag blir registrert på samme måte. Forskjellen blir da utseende, størrelse, batterilevetid osv.

Hvilken klokke passer best til løping og fitness? Tracker klokken ruten jeg løper via GPS og synkroniserer med Strava på iPhone? 

Vi anbefaler M400 eller V800 til ditt bruk. Begge klokkene har GPS og øktene synkroniseres automatisk inn i Strava når du synkroniserer med din Polar konto. Du kan også legge inn de treningsprofilene du ønsker, som feks. Gruppetrening, styrketrening, sirkeltrening og løping Du kan sammenligne produkter på denne linken for å se hvilken som passer best til ditt bruk: http://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=85909

Har et spørsmål til deg! Før hadde du en rød polar rcx5 om ikke jeg tar helt feil. Jeg har en slik nå i svart. Hvordan synes du den var i forhold til styrketrening og kondisjonsstrening? Synes du den du har nå er bedre i forhold? Lurer siden jeg vurderer å kjøpe meg en ny pulsklokke, enten den du har nå eller en M400.

Dette må egentlig Maren svare på, men ang. styrketrening er de i utgangspunktet helt like, men både M400 og V800 har flere funksjoner som er rettet mot løping. Begge klokkene har også GPS som kan være med på å motivere ved kondsisjonstrening utendørs. Du kan sammenligne M400 og V800 på denne linken for å se hvilken som passer best til deg: http://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=85909

Hva er forskjellen på en M400 og V800?

Største forskjellen er at V800 er en multisport klokke. Den har flere funksjoner rettet mot svømming og triathlon, samt er kompatibelt med sykkelsensorer. Med V800 får du treningsbelastning og restitusjonsstatus, samt bedre batterikapasitet. Du kan sammenligne klokkene her: http://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=85909

Finnes det en klokke som ikke har dagbok , men du kan løpe med den og se antal km du har løpt?

Alle nyere Polar-klokker har dagbok (Flow app og nettjeneste), men om du velger å bruke den er opp til deg. Du kan enkelt løpe med en GPS-klokke og få opp antall km du har løpt både underveis og etterpå uten å måtte forholde deg til dagboka.

Hvilken klokke anbefaler dere til studenter som ikke har så mye å rutte med?

Om du ikke har behov for GPS så anbefaler jeg Polar A300. Om du ønsker med GPS, så anbefaler jeg M400. Du kan undersøke produktene på hjemmesiden vår: www.polar.com

Hvordan få best utbytte av en slik klokke som v800?

For å få best utbytte så anbefaler vi å gjøre som Maren, å bruke klokka 24/7. Da får du riktig aktivitetsdata og evt. treningsdata. Det finnes mange funksjoner i V800 og her er en link til ulike filmer med funksjoner og muligheter med V800. https://www.youtube.com/playlist?list=PLkSlTQOtDpKjv4qoIv2njXOMZYs4uFQ_o Du kan også utforske denne linken: http://support.polar.com/en/support/V800. Her er det mye nyttig informasjon for å lære mer om V800.

Fungerer v800 for å øke bevisstheten rundt hverdagsaktiviteten?

Ja det gjør den. Den har akkurat samme aktivitetsfunksjoner som aktivitetsklokkene/armbåndene fra Polar. Den viser hvor aktiv du er i løpet av dagen, og viser hva som gjenstår til å nå dagens mål (basert på dine innstillinger og hverdag). Du kan også koble den opp mot telefonen/PC for å få tips til hva du kan gjøre for å komme i mål med aktiviteten den dagen.

Beste måten å måle maks puls på? Hvordan best mulig kjøre intervaller på puls? Hilsen Anja

En generell formel for makspuls er 220 minus alder, men den blir ikke riktig for alle. Det beste er å kjøre en makspulstest. På denne linken kan du lese om hvordan måle makspuls: http://www.polar.com/en/running/calculate-maximum-heart-rate-running . Intervalltrening kan gjøres på mange ulike måter basert på hvilket utgangspunkt og mål man har. Maren har skrevet nyttige tips om intervaller i dette innlegget: http://fitliving.blogg.no/1454314997_i_superform_med_inter.html

Jeg har Polar a360, og har hatt denne siden nyttår. Veldig fornøyd, MEN føler ofte at den henger litt igjen på puls når jeg trener. Det tar ofte tid før den kommer opp i puls, enda jeg vet pulsen min er høyere, den kan gjerne hoppe fra 100 til 160 i puls… Det samme når pulsen går ned, er dette vanlig med slike aktivitetsklokker? Vil jo gjerne at den skal være så nøyaktig som mulig, samtidig som ar jeg slippe puls båndet.. Noen tips?

Har du forsøkt å plassere A360 litt annerledes på håndleddet? Den skal sitte ganske stramt under trening, og så løsner du den etter. Les gjerne dette innlegget: http://support.polar.com/en/support/how_do_i_wear_my_a360?product_id=83797&category=faqs Kontakt oss i Polar hvis problemet ikke løser seg.

Hvordan kan jeg få koblet min m400 opp mot Strava? 

Du aktiverer dette inne på din profil på www.flow.polar.com. Trykk på navnet ditt i høyre hjørne og velger innstillinger. Du kan også se denne linken: http://support.polar.com/en/support/how_can_i_automatically_sync_my_data_from_polar_flow_to_strava?product_id=63839&category=faqs

På de klokkene som det står at de er egnet til løping feks m400, kan man også bruke de/den til powerwalk/lange gåturer og styrketrening? Den vil vel uansett regne puls og dermed anntall forbrente kcal?

Det kan du absolutt. Den fungerer like bra til gåturer som løpeturer. Du får puls, kalorier++. Og går du ute, får du også fart og distanse (M400).

Hvilken klokken passer best om jeg ønsker en til både svømning (inne i bassin), cykling og gå/løping? Findes der også en klokke med gps, som kan benyttes til ovenstående? Altså således man uover pulsmåling får med sig antall kilometer?

Ut ifra dine ønsker vil jeg anbefale den klokka Maren bruker. Polar V800. Den har svømmefunksjoner (både ute og inne), passer til sykling og løping/gåing, samt funksjoner for å hjelpe deg med å bedre svømmeteknikken. Den har GPS så du får antall kilometer både underveis og etter treningsøkten.

Hva er grunnen til at du har på deg klokken til en hver tid – ikke kun når du trener? Hvor nøyaktig måles forbrente kalorier under en økt? Ønsker anbefaling av meget enkel klokke, ikke behov for gps, aktivitetsmåler etc, eneste jeg trenger er at den kan ta tiden med mellomtider. Gjerne med puls som måles på håndleddet for å slippe pulsbelte. Rt snnet spørsmål-er det stor forskjell i nøyaktighet på pulsklokkene som måler puls med belte vs de som måler direkte på håndleddet?

Maren bruker nok klokken sin 24/7 for å holde oversikt på sitt aktivitetsnivå og søvnkvalitet (eller hva, Maren?) 🙂 For å få en mest mulig nøyaktig beregning av aktivitet, søvn og treningsbelastning anbefaler vi at produktet benyttes døgnet rundt. Kalorimålingen gjøres jo også når du ikke trener (kroppen forbrenner hele tiden, også når vi slapper av). Det kan være flere klokker som er rett for deg. Anbefaler at du tar en telefon til Polars flinke kundeservicemedarbeidere, så kan de hjelpe deg med å finne rett produkt ved å vite enda litt mer om deg.

Jeg har en Polar m400-klokke, men pulsbåndet som følger med er litt for stort.. Jeg må alltid feste det under sportsbhen for at det ikke skal skli ned, selv om jeg har strammet det så mye det går an.. Jeg vet jeg har liten brystkasse, men jeg er da ikke uvanlig liten?

Det skal være mulig å justere størrelsen på pulsbeltet, men blir det likevel for stort, finnes det pulsbelter i mindre størrelse. Standard størrelse som følger med er M-XXL, men det finnes også i XS-S. http://www.polar.com/nb/produkter/tilleggsutstyr/soft_strap

Har polar A360. Lurer på om kaloriene som vises forbrent er i tillegg til hvileforbrenning eller inkludert hvileforbrenning 🙂

A360 viser det totale kaloriforbruket, altså inkludert hvileforbrenning. Les gjerne mer her: http://support.polar.com/e_manuals/A360/Polar_A360_user_manual_Norsk/Content/Smart_Calories.htm

Hva er forskjellen mellom Polar V800 og Polar V800 HR?

HR betyr at det er med pulsbelte i pakken. I norske sportsbutikker selges den kun med pulsbelte (HR), men på Polars hjemmeside og noen utenlandske butikker selges den uten. Så vær obs på dette hvis du skal kjøpe ny Polar klokke.

Jeg har fått Polar v800 Javier Gomez Noya special edition i bursdagsgave, men jeg har ikke sjans til å bruke den. Den er altfor stor rundt håndleddet. Er den vanlige Polar v800 litt mindre? Jeg vil tro at jeg har samme størrelse på håndleddet som deg, så synes det er rart at den ikke passer på meg.

Det var synd å høre! Noya-Special edition V800 har samme størrelse som den vanlige V800 (som Maren bruker). Det er kun fargen og ekstrautstyret som er anderledes.

Jeg har selv en Polar V800, men synes det var litt vanskelig å forstå hvordan man skulle legge inn makspulsen og de ulike pulssonene. Har selv en makspuls på 195 og det hadde vært kjekt å fått inn denne isteden for standarden som ligger inne 🙂

Inne på din profil på www.flow.polar.com legger du inn dine verdier (høyde, alder, vekt, makspuls osv). Det gjør du ved å logge inn på profilen, trykke på navnet ditt i høyre hjørne og velge innstillinger. Her legger du inn/endrer dine verdier slik at de blir riktig. (NB: husk å synkronisere klokka etterpå).

Pulssonene endrer du inne på de ulike sportsprofilene.

  • Trykk på navnet ditt i høyre hjørne og velg sportprofiler
  • Her velger du (rediger) den profilen du ønsker å endre pulssonene
  • Bla ned til hjertefrekvens
  • Her kan du velge type hjertefrekvenssone. Velger du Fri, kan du lage dine egne soner.

NB: Du endrer kun nedre grense på sonene. Øvre grense endres automatisk.

Skjønner ikke hvordan man legger inn makspuls og de ulike pulssonene, hadde vært kjekt med en forklaring på dette 🙂 har en makspuls på 195.

Inne på din profil på www.flow.polar.com legger du inn dine verdier (høyde, alder, vekt, makspuls osv). Det gjør du ved å logge inn på profilen, trykke på navnet ditt i høyre hjørne og velge innstillinger. Her legger du inn/endrer dine verdier slik at de blir riktig. (NB: husk å synkronisere klokka etterpå).

Pulssonene endrer du inne på de ulike sportsprofilene.

  • Trykk på navnet ditt i høyre hjørne og velg sportprofiler
  • Her velger du (rediger) den profilen du ønsker å endre pulssonene
  • Bla ned til hjertefrekvens
  • Her kan du velge type hjertefrekvenssone. Velger du Fri, kan du lage dine egne soner.

NB: Du endrer kun nedre grense på sonene. Øvre grense endres automatisk.

Jeg bruker en polar loop i dag, og den er jo noen år gammel. Hvilke fordeler vil jeg ha av å bytte til en nyere modell? Vil de nyere og mer avanserte modellene gi meg tilgang til mer informasjon eller kun mer presis informasjon? Og hvilken modell anbefales hvis det viktigste er å måle aktivitetsnivået i hverdagen, og at det ikke er ønskelig med en ren treningsklokke?

Aktivitetsfunksjonene i Loop er samme som i de andre produktene. Du får samme type informasjon, og den registrerer det på samme måte. Fordelene med Loop 2 er at du også får smart varsling, vibrasjonsvarsling og bedre batterilevetid. Fordelen med A360 er at du får farge- og touchskjerm. Den har også pulsmåling på håndleddet. Den har også samme funkssjoner som Loop 2.

Jeg har den beste klokken jeg også, altså v800, men når jeg er ute å jogger med GPS osv. Gir den beskjed og da lager et lite pip og dirrer på armen for hver kilometer jeg jogger. Er det mulig å få det bort. Blir til at kilometerne virker altfor lange.. Takk for svar på forhånd! 🙂

Ut ifra din beskrivelse virker det som om du har aktivert «automatisk etappe». Den endrer/skrur du av slik:

  • Logg inn på din profil på www.flow.polar.com
  • Trykk på navnet ditt i høyre hjørne og velg sportsprofiler
  • Velg (rediger) den profilen hvor det piper når du trener
  • Gå inn på Grunnleggende og skru av «automatisk etappe».

Husk å lagre og synkroniser etterpå.

Er det anbefalt å ha en pulsklokke dersom man bare trener styrketrening og løper lite? Evt hva er fordelene med dette?

Ja vi anbefaler det. Fordelene under og etter økten er at får pulsen, kaloriforbruk og varighet. På klokka kan du legge inn egen styrketrening-profil, så du i etterkant kan få oversikt over hvor mye styrketrening du har utført på ukes-, måneds- eller årsbasis. Det kan være mye kondisjonstrening i stryketrening også, og så vil du få et godt bilde på aktivitetsnivået ditt i tillegg.

Vil en pulsklokke kunne beregne kalorier forbrent under styrkeøkten feks? Og evt hvilke pulsklokke passer best til styrketrening?

Ja hvis du bruker pulsbelte (A300, M400, V800) eller pulsmåling på håndledd (A360) vil den beregne antall kalorier forbrent. På alle nevnte pulsklokker kan du legge inn egen styrketreningsprofil, så alle passer fint til dette.

Jeg har en polar a360 og er veldig fornøyd:) men når jeg skal synkronisere klokken med appen, vil den ikke lenger legge inn dataene, det fungerer om jeg kobler den til pcen, men det er litt for tungvindt til vanlig. Jeg har prøvd å restille klokken til fabrikkinnstillinger, men uten hell, hvordan kan jeg fikse dette? 

Det er godt å høre at du er fornøyd, men dumt å høre om dine problemer. Prøv det som står beskrevet på denne linken: http://support.polar.com/en/support/having_problems_syncing_your_a360_with_the_flow_app?product_id=83797&category=faqs Løser ikke det problemet, så er det best om du kontakter oss på [email protected] så skal vi hjelpe deg videre slik at dette løser seg!

Hvilken pulsklokke er best av polar v800 og polar m400? Bruk: løping/intervall/sykling/ generelt all trening. Er det best med pulsbelte til klokka eller ikke?

På løping, intervall og ved de fleste sportsprofilene så er klokkene relativt like. Men på sykling, svømming og triathlon så er V800 best. På V800 får du også treningsbelastning og restitusjonsstatus. Du kan sammenligne produktene på denne linken: http://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=85909&product2=85636

Jeg har en Polar bluetooth H6 heart rate sensor som jeg hadde tenkt å bruke opp mot Polar Loop. Jeg fikk en klokke før jeg fikk testet ut å bruke den opp mot loop. Hvordan kan jeg bruke denne ellers som nå bare ligger ubrukt? Passer denne ved kjøp av evt ny klokke?

H6 pulsbelte fungerer opp mot alle nyere pulsklokker (Loop2, A300, A360, M400 og V800). Den kan også brukes opp mot Polars treningsapp ? Polar Beat.

Eg har nett kjøpt meg ny klokke Polar M400. Men eg klarer ikkje heilt å finne ut av den. Er det slik at dette kun er ei løpeklokke, eller kan den også brukes til styrketrening? hvordan får jeg best mulig utbytte av denne klokken?

Du kan bruke M400 både til løping og styrketrening. Klokken kan skreddersys med de treningsprofilene du ønsker. Denne filmen viser deg hvordan: https://www.youtube.com/watch?v=DNKhBsWwMbM&index=1&list=PLkSlTQOtDpKhMkidfnlTRPhhiZoWo53yd (Se fra 2. min og utvoer for å legge til profiler). Inne på samme side finnes det mange filmer med tips om hvordan få mer ut av klokka. For å få mest mulig ut av klokka, anbefaler vi å bruke den hele døgnet. Slik at du bruker den både til aktivitets- og treningsregistrering.

Lurer litt på dette med hva som inngår i de ulike “aktivitetskategoriene” man velger. Hva er forskjellen på om man velger f.eks sykkel eller løping? og ved gruppetrening/ fjellturer/ styrke pleier jeg å velge “annen aktivitet”, men hvordan er dette annerledes enn om jeg eks hadde valgt løp/ sykkel? Interessert i å vite hva som ligger til grunn for de ulike. Har også et spørsmål ang garanti: før 2 år er gått, leverer man til butikken man kjøpte, eller sende tilbake til polar? klokken min får ikke kontakt med beltet etter at jeg byttet batteri i sensoren, og har prøvd å restarte klokken uten hell.

Det har i utgangspunktet ingenting å si hvilken profil du velger. Inne på Polar Flow kan du skreddersy de ulike treningsprofilene slik du ønsker. Så du kan få akkurat samme informasjon på løping som på styrketrening. Men fordelen med å legge inn de profilene du trener, er at du i ettertid kan gå inn å få oversikt over hvor mye du har trent i de ulike profilene. Feks. kan du 1. januar gå inn å se hvor mye du styrketrening, løp og fjellturer du utførte i 2016. Har man brukt «annen utendørs» så får du ikke samme informasjonen/oversikten. Ang. Garanti kan du kontakte både butikk og oss direkte. I ditt tilfelle anbefaler vi å kontakte oss direkte på [email protected] så skal vi finne en løsning på dette!

Jeg lurer på hvorfor min m400 klokke aldri vil koble seg til/synkroniseres med appen på mobilen??

Det er vanskelig å si uten ha produktene foran seg for å teste, men du kan prøve beskrivelsen på denne linken: http://support.polar.com/en/support/syncing_data_between_polar_device_and_polar_flow_app_fails_what_should_i_do?product_id=67695&category=faqs Hvis det ikke løser problemet, ber vi deg kontakte oss på [email protected] så skal vi få fikset opp i dette!

Hei! Jeg har en Polar a360 og lurer på hvorfor antall kalorier forbrent starter på rundt 500 hver dag?

Aktivitetsmåleren nullstilles ved midnatt, samme som kalorimåleren, men kroppen forbrenner likevel kalorier selvom du sover. Så det tallet du får feks. 08.00 er hva som er antatt forbrent mellom 00.00 og 08.00. Dette tallet er basert på dine innstillinger. Du kan lese mer om dette her: http://support.polar.com/en/support/how_does_loop_track_calories?product_id=63630&category=faqs

 

Her fikk dere svar på alle spørsmålene som ble stilt. Polar Norge ønsker presisere at dersom det er noe mer dere lurer på så sitter de klar for å besvare alle spørsmål. Dere kan kontakte dem på [email protected] eller ringe 23172500. 

 

Smiiiil Maren 

 

12 kommentarer
    1. Jeg har et spm til deg Maren: nær du bruker klokka hele døgnet, bruker du også pulsbeltet da eller kun under trening? Kan klokka beregne aktivitet resten av døgnet uten pulsbeltet?
      Takk for svar! 🙂

    2. Hei. Har fått meg en Polar A360, er veldig fornøyd med pulsmåling på armen og størrelsen på klokken, men den kommer opp med helt feil løpt antall kilometer på joggeturene. På en 5 km får jeg opp at jeg har løpt over 6 km, dvs at jeg får jo en vanvittig god km tid. Hvordan kan jeg få dette korrekt??
      Mvh
      Line.

    3. Hei!
      Jeg har akkurat kjøpt meg polar m400. Kan jeg selv legge inn intervaller?
      Jeg er fan av 4×4 og gerilja og skulle gjerne lagret disse intervallene på klokken.
      Hvordan gjør jeg dette??
      Håper veldig på svar!<3

    4. Anne: Send en mail til polar å spør, de blir super glade for spørsmål, og har presisert at de ønsker mail fra dere dersom det er noe dere lurer på 😀 så send i vei, mailen finner du i innlegget 🙂

    5. Kristoffer: Nei, vare når du har pulsbeltet på 🙂 men polar har klokker som måler pulsen i håndleddet og du ikke trenger beltet. Da kan du alltid sjekke pulsen din, kun ved å trykke på en knapp 🙂

    6. Hei. Jeg fikk akkurat a360 til jul. Jeg spiller endel fotball, og da er det veldig interessant å ha en slik klokke. Jeg har også kjøpt h7 pulsbelte ved siden av slik at målingene blir mer nøyaktige. Men ettersom det ikke er GPS i klokka, men den måler fortsatt km under løping og gåing, vil dette være nøyaktige? Også lurer jeg også på om det blir “feil” å bruke løpefunksjonen under fotballøkter for det er mye start, stopp og vendinger med tanke på antall km?

    7. Hei
      Skulle veldig gjerne visst hvordan klokken beregner strain og tolerance. Antar hjerterytmen er sentral, men hadde satt pris på litt detaljer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg