Slik får du trent i ferien

Sommeren er her, og de lyse dagene gir økt energi, overskudd og humør. Ferien nærmer seg for mange, og enten du skal være hjemme, eller dra på ferie så kan du ta med deg treningsøkten hvor som helst. Jeg er så heldig at jeg har fått lov å dele enda et treningsprogram i ShapeUp, og denne måneden har jeg valgt å fokusere på ferietrening gjort helt enkelt. 

Mine 4 beste tips til ferietrening: 

  • Senk kravene! Du har tross alt ferie, og alt er bedre enn ingenting. 
  • Ha det gøy! Bruk det du har rundt deg, og de du har rundt deg. Lek sisten med barna, hopp tau, ta en joggetur med kjæresten, ta en lang svømmetur med en god venninne.
  • Vær kreativ og se løsninger i stede for begrensninger. Eksempelvis i programmet jeg deler denne måneden har jeg fått en treningsøkt kun ved hjelp av et tre. Så artig og så enkelt. 
  • Skal du investere i utstyr så tenk lite, lett og praktisk. Ingen drar med seg vekter på ferietur. Kjøp for eksempel et hoppetau, sklimatter og/eller et par treningsstrikk. Du kommer langt med det! ( Jeg kommer snart med et supert program med strikk) 
  • Gjennomfør treningen på morgenen, da er du sikker på at det blir gjort. Utsetter du er det fort gjort at dagen går, varmen blir for intens og du orker ikke. Så opp og hopp, og la treningen være det første du gjør. 

Jeg har vinklet programmet i ShapeUp slik at det eneste du trenger er deg selv, et tre, en vegg eller slik som i programmet – en palme. Det er et enkelt program, men med en liten utfordrende overraskelse på en av øvelsene. Jeg er spent på å høre om noen av dere prøver dere på den. Øvelsen er en håndstånede push-ups med bena mot treet. Jeg beskriver nøye i programmet hvordan jeg gjør det, men tenkte jeg skulle dele den her også. Den er jo litt morsom: 

Håndstående pushups

Slik gjør du: Stå på alle fire med armene plassert like under skuldrene, litt bredere enn skulderbredde. Så begynner du forsiktig å krype bena oppover palmen, samtidig som føttene kryper oppover, går u hendene bakover og nærmere palmen. Når du er i håndstående possisjon strammer du magen, og kontrollert bøyer du armene og senker brystet mot bakken. Kom ned så langt du kjenner du klarer, snu bevegelsen og press deg opp igjen til start posisjon.

Repetisjoner: 4 repetisjoner x3 

Enklere variant: Få hjelpe av en treningspartner til å holde bena dine, eller start med bena på en benk og jobb deg gradvis oppover i høyden etterhvert som du føler deg sterkere og mer trygg. 

Pass på: Dette er en svært belastende øvelse på skuldre, pass på å varme dem godt opp. 

Er dette en øvelse du kunne tenke deg å teste? 

Trener du når du har ferie? Fortell meg mer enn gjerne hva du gjør i kommentarfeltet

 

Smiiiil Maren 

 

7 kommentarer
    1. På ferie prøver jeg generelt å være aktiv! Hvordan jeg trener spørs veldig på hvor jeg er på ferie og hvem jeg er med. Er jeg i syden med et treningsstudio i nærheten, prøver jeg alltid å starte dagen med en god økt der inne. Har alltid med treningsstrikk som nødløsning, og synes det er veldig greit å bruke for å variere treningen litt et par uker i året. Veldig enig med deg i at kravene må senkes på ferie, og trening bør være lystbetont. Når det er sagt, er det mye deiligere å ligge på solsenga etter en knalløkt! 🙂 forøvrig legger jeg inn noen harde økter før jeg drar på ferie, slik at det er enklere å la kroppen slappe av når man har fri!

    2. tusen takk for gode tips! Drar til thailand om litt under en mnd så blir spennende å se hvorden det går med treningen der 🙂
      Ha en fin dag videre!

    3. Er jeg hjemme så trener jeg som normalt.
      På ferie blir det som regel annenhver dag, kommer ann på – ellers mye gåing osv.
      Liker å trene på ferie – å ta helt fri er ikke helt min greie.

    4. Hei,
      jeg leste at du gjør stepups, og lurer på hvordan du gjør denne? Jeg ser noen gjør den på veldig høy kasse, mens noen, som meg selv, gjør den på en kasse der det blir “vanlig” vinkel, at låret er parallelt med pakken. Er det noe som er riktig eller galt her? Jeg gjør denne øvelsen i hovedsak for rumpa. Håper du kan svare meg på dette:) Gøy med tipsene du gir på bloggen!

    5. Så morsomme øvelser ! Jeg har drevet med rytmisk gymnastikk i min ungdom og synes det er veldig morsomt med litt “turn-øvelser”. Jeg liker best å dra på ferie hvor jeg kan klatre, padle og bade😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg