En sterk rygg krever innsats

Jeg har hatt en stor fordel ved styrketreningen min når det gjelder ryggtrening. Det er ingen stor hemmelighet, det er kun så enkelt som at jeg synes det er helt sinnsykt gøy å løfte min egen kropp opp og ned, kjent som øvelsen pullups. Det er virkelig den morsomste øvelsen jeg gjør, og jeg har gjort det mye. Bonusen ved det er at ryggen ble sterk, og muskelmassen øker. Det morsomste er at jeg er faktisk ikke spesielt god på pullups, jeg har 10 som min absolutte maks rekord, men trener sjeldent på mer enn 5-7 repetisjoner. Det er mange som tar mange fler, og med ekstra vekt og alt, men det tenker jeg ikke så mye på. Jeg føler nemlig jeg har den aller største fordel av alle, ved å genuint elske øvelsen! 

I mine øyne holder det ikke kun å trene pullups. En sterk rygg krever innsats, og i dette innlegget har jeg lyst å dele mine favoritt styrkeøvelser for ryggen: 

  • Pullups pyramide 6-5-4-3-2-1 og opp igjen
  • Markløft 6-8 x 3
  • Nedtrekk bredt grep 8-10 x 3 
  • Sittende roing 8-10 x 3
  • Facepull / Latsdrag 12 x 3
  • Rygghev 12 x 3 
  • Bicepscurl 10×3

Jeg trener sjeldent armer, men liker å kjøre en eller to øvelser på biceps sammen med rygg, og triceps sammen med bryst. Jeg må få presisere at ryggheven er ikke riktig innstillt for meg på bildet under. Så still den inn slik at øverste del av apparatet er ved hoftebena, litt høyere enn vist på bildet. Ved å stille den litt lavere tar den mer på bakside lår / rumpe som også er en helt super øvelse. Rygghev er en god øvelse for hele bakre del av kroppen, også kjent som posterior-chain

Nå er frokosten spist, og jeg er straks klar for å komme meg ut å nyte en solfylt lørdag. Det er full sommer på sørlandet, og i går satt vi på brygga til langt på kveld. Jeg ruslet hjem i 23 tiden, og da var det fremdeles over 20 grader. For en deilig årstid dette er, og for en herlig sommer dette skal bli! 

Har dere noen spennende planer for dagen? 

 

Smiiiil Maren 

 

8 kommentarer
    1. Hei! Jeg har et spørsmål angående den øvelsen på det nederste bildet. Jeg ser noen ruller ryggen på vei opp mens andre løfter med rak rygg. Vet du hva som er riktig?

    2. Beate: Sjekket noen Youtube-videoer, og det er ingen av de som har peiling som viser rulleteknikken, faktisk så fant jeg ingen. Jeg skjønner ikke hva rullinga skal være godt for; det ser jo helt latterlig ut. Jeg blir litt pinlig berørt hver gang jeg ser noen gjør det. :p Jeg vet ikke hvor de har fått det fra?

    3. Beate: Jeg kjører med rett rygg, og ville aldri rullet. Jeg legger også ofte vekter på øvelsen, og da anbefaler jeg virkelig ikke å rulle. Rett rygg, stramme mage, og setemuskulatur. 🙂

    4. Tusen takk for svar begge to! Jeg gjorde det alltid med rak rygg frem til jeg fikk beskjed av en pt at jeg måtte rulle. Da ble jeg så usikker at den øvelsen bare forsvant ut av rutinen. Var så redd for å gjøre det feil og ende opp med å skade ryggen. Men syns selv det virker mest logisk med rak rygg. Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare!

    5. Hei.
      Jeg synes det blir litt dumt når du skriver at du ikke er god på pullups fordi du “kun” tar 10stk. Pullups er en krevende øvelse og spesielt for oss jenter som har mindre muskelmasse på overkroppen. Jeg har også 10 med kun kroppsvekt som min maks men anser det som kjempe bra. Jeg trener med ekstra vekt et par dager i uka men tar da færre repetisjoner.
      Litt umotiverende for mange jenter som ikke klarer en eneste en uten strikk å lese at ti Iker bra nok…..

    6. Kia: Kjære deg, da har jeg forklart meg dårlig. mente bare i forhold til hvor sinnsykt mye jeg gjør dette, og hvor mye jeg øver på det, så kunne man kanskje tenke at jeg var et unormalt tallent. jeg er helt enig i at 10 er knall bra, jeg var i lykkerus når jeg klarte det. Det ble til og med et eget blogginnlegg ut av det. hehe. Så beklager hvis det kom feil frem. Takk for at du presiserte dette 🙂

      Ønsker deg en nydelig søndag i sola 🙂 Klem M

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg