Slik trener jeg ben og rumpe

Jeg veksler mellom å elske og hate bentrening. Nå er jeg inne i en periode hvor jeg synes det er litt gøy igjen, og grunnen er nok så enkel som at jeg at endret litt på programmet mitt, og lagt til et par nye øvelser. Kickback i kabel er en gammel favoritt som jeg har dratt frem igjen, og jeg skal love dere at høyrep på denne øvelsen vil virkelig svi godt i setemuskulaturen. 

For utenom kickback, så består benøktene mine av dype knebøy, og gående utfall med hantler (et annet ord for vekter/dumbells) eller stang. Jeg liker å variere mellom disse to, og kjører annen hver økt med stang på ryggen mens jeg kjører gående utfall, og hantler i hendene. Andre øvelser jeg ofte har med er strak markløft, hipthrust eller glute-bridge, goblet squat og/eller front bøy (front squat). Har jeg tid og lyst putter jeg ofte på et par sett meg legghev også. Jeg vet jeg må bli flibkere til å prioritere den øvelsen da den er helt supert ift løpingen. Andre favoritter er boxjump og step up. 

For å oppsummere kan altså en benøkt se slik ut:

  • Dype knebøy 6-8 x 4
  • Strak markløft 8-10 x 3 
  • Kickback i kabel med ankelreim 12-15 x 3 pr ben
  • Hiptrust 8-10 x 4 
  • Frontbøy 6-8 x 4
  • Gående utfall 16 steg (en fast strekning på gymmet) x 3

I skrivende stund sitter jeg på Kjevik og venter på flyet til Oslo. Jeg skal være i Oslo et drøyt døgn, og har masse spennende planer for de neste 28 timene. Jeg gleder meg til oppdatere dere underveis, men nå er blinker det boarding på skjermen foran meg og jeg må se å få pakket sammen og komme meg ombord. Vi blogges fra Oslo! 

 

Smiiiil Maren 

 

14 kommentarer
    1. Therese: Jeg har ikke vist knebøy på noe bilde? Men hvis du mener utfall så er ikke kneet over foten heller, se på bildet og tegn en rett linje ned så ser du det 🙂 Uansett så er ikke dette krise når jeg ikke var noen skader eller vondter i knær. Takk for kommentar, men akkurat denne følte jeg ikke var helt korrekt 🙂

    2. Utfordrer deg til å teste utfall bakover med frontbøy grep. Gjerne med en vektskive plassert under føttene for å bygge opp litt høyde!
      Kjørte 10×10/10 på denne. Tungt nok gitt!

    3. Den tightsen var superfin! Fargen kledde deg utrolig godt 😀 Du er forresten super inspirerende, elsker å lese bloggen din <3

    4. Såå herlig med litt treningsmotivasjon, du er så inspirerende til både trening, mat og egentlig en positiv og sunn hverdag generellt 🙂
      Håper du har hatt en fin tur til Oslo!

    5. Tretten vitaminer er nødvendige for mennesker.
      Disse inndeles i:
      Fettløselige vitaminer: A-, D-, E- og K-vitamin
      Vannløselige vitaminer: de åtte vitaminene som inngår i vitamin B-komplekset, og C-vitamin, Magnesium.
      De vannløselige vitaminene skilles ut med urinen, og er nødvendig å få tilført på daglig basis da de ikke lagres i kroppen. Enten som tilskudd eller i kosten. Grove kornprodukter(Grove frokost Blandinger, grønnsaker og 5 om dagen rådet. sorg for ikke bli dehydrert. drikk 1,2/1,5 liter væske om dagen dersom du er stille sittende, 2-3 liter dersom du trener hardt i sterk sol & varme.

    6. har du prøvd hiptrust med de runde lange strikkene hvor en på en måte bretter den i to og fester foten på hver side og tar både under og oversiden av strikken over knærne ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg