Bedre sent enn aldri

Dette tok tid, men her kommer endelig siste del av spørsmålsrunden. Dere har stilt varierte og fine spørsmål, og jeg har svart så godt jeg bare kan. Det har kommet en del spørsmål om økologisk mat og spørsmål rundt sykepleien. Dette skal jeg snakke mer om i fremtidig planlagte innlegg så de spørsmålene er tatt med videre dit. 

Drømmeferie?

Jeg har utrolig lyst å besøke Santorini. Det har vært en drøm lenge, men for noen uker siden ble den idyllen litt ødelagt for meg da flere, helt uavhengige personer fortalte meg at det slette sikke er så idyllisk og vakkert som det ser ut på bildene. Kanskje noen av mine lesere har vært der og har noen erfaringer å dele? Spørsmålet var drømmeferie, og ikke drømmedestinasjon, så drømmeferien min er i grunn ikke så avhengig av sted, men mer hvem jeg reiser sammen med. Gi meg en strand, sol og varme, sammen med mine nærmeste så kan det ikke bli bedre for min del.

Drømmejobb? Jeg har fått med meg at du ønsker å kombinere PT med sykepleieyrket – har du kommet noe nærmere hvordan?

Vet du hva, akkurat nå er det kun bacheloroppgave og fullføre studiet som står i hode på meg, også tar jeg alt som handler om jobb når jeg er ferdig. Akkurat nå føles alt litt uoversiktelig og kaotisk ut, men jeg tror nok det vil løse seg når alt bare er levert, godkjent og fullført.  Veldig gøy at du spør, og jeg lover å komme med et mer utfyllende svar om planene videre etter endt studie.

Hvordan er ditt forhold til sosiale medier? Sammenligner du deg med andre? Stjeler det mye tid/energi?

Ja det tror jeg er umulig å unngå, litt sammenligning vil det bli, men jeg forsøker å ikke la det være negativt. Jeg kjenner ikke at det stjeler energien min. Jeg følger kun profiler jeg synes er inspirerende, og som gir meg noe, enten det er treningsglede og motivasjon til å bevege meg, matkontoer med inspirerende og fristende mat, interiør eller bare kontoer med delikate og fine bilder. Jeg vet ikke om jeg kunne klart å ha den jobben jeg har hvis det stjal energien min og påvirket meg negativt.

Hvor mye nøtter kan man spise i løpet av en dag før det blir for mye?  

Haha, der er virkelig ikke jeg rett person å spørre. Jeg er kanskje den verste på å begrense meg. Det sies vel en god håndfull om dagen, men helt ærlig – hvem klarer å kun spise en håndfull? Det har hvertfall jeg aldri klart. Cashewnøtter er min store svakhet, og jeg spiser det daglig.

Drømmemann? Og har du noen i kikkerten? 😉

Han har jeg allerede funnet. Jeg har verdens herligste kjæreste på alle måter, og er veldig forelsket og lykkelig om dagen.

Jeg lurer på om du anbefaler styrke eller cardio først? Ellers vil jeg bare si at du er en flott jente, en stor inspirasjons og motivasjonskilde.

Tusen takk for fine ord. Jeg vil si at det kommer ann på hva målet ditt er. Ønsker du å bli sterkere og er styrke ditt hovedfokus? Da ville jeg valgt styrke først og cardio senere. Er det derimot øke kondisjonen som er ditt hovedfokus ville jeg valgt det først, eventuelt delt opp og kjørt det i individuelle økter.

Kan du ikke gi oss et innblikk i hverdagen din? Ved å lage en videoblogg eller lage et time-for-time-innlegg?

Time-for-time hadde vært super gøy å gjøre, det skal jeg så absolutt få til. Takk for tips!

Elsker kroppen din, den er kjempepen! Dette kan kanskje være et litt personlig spørsmål men hva er vekten din? Bryr du deg noe om den?

Du det vet jeg faktisk ikke helt og ikke er jeg spesielt opptatt av det heller.  Jeg veier forskjellig hver gang jeg veier meg, og jeg vet at det kommer ann på så mange faktorer, hva man har spist, søvn, salt, væske i kroppen hormoner og hvor man befinner seg i syklus osv osv. Dessuten er det litt misvisende dette med vekt for jenter som trener mye styrke, man veier kanskje mer, men er likevel smalere og ikke minst strammere enn jenter som ikke trener i det hele tatt, og kanskje veier mindre.Så det tallet er jeg fint lite opptatt av.

Har du noen kunnskaper om hvordan en kan utdanne seg som PT? Har veldig lyst til å gjøre det, men er dette noe man jobber med på fulltid eller en jobb på siden av?

Jeg utdannet meg via AFPT – akademiet for personlig trening, og anbefaler dem på det sterkeste. Du kan gjøre begge deler, enten om du velger å jobbe deltid som PT eller fulltid. Det går fint an å leve fulltid som personlig trener. ( PS: Jeg har en rabattkode på denne utdannelsen, så om noen går rundt med en drøm om å bli PT så send meg en mail på [email protected] så får du koden i retur )

Bruker du pulsklokke ved styrketrening, og eventuelt hvordan?

Ja det gjør jeg, men egentlig utelukkende på løpeturer, intervaller og på tur av og til. Jeg bruker Polar V800, og er super fornøyd med den. Den kan også brukes på styrketrening selvfølgelig. 

Din største støttespiller?

Kjæresten min og familien min. Det er så deilig å være to, vite at man aldri står alene om noe, og at man har full støtte på hjemmebane. Det er livsviktig for meg å ha den tryggheten. Det er godt å kjenne at man er en del av flokk, en gruppe mennesker som utelukkende vil deg vel, som aldri dømmer deg og som alltid er der. Jeg føler meg helt ubeskrivelig heldig, og har ikke ord for hvor glad jeg er i hver og en av dem.

Kunne du lagt ut litt oppskrifter på sunn god mat? både snacks og middager/lunsj/frokost

Det er i grunn det jeg føler jeg gjør ukentlig her på bloggen, men jeg kan absolutt bli flinkere på å dele konkrete oppskrifter. Det blir mye enkel mat i disse bachelortider, men nå ble jeg jo litt inspirert til å begynne å kokkelere litt mer igjen.

Trener du mer enn før om dagen? Får inntrykk av det. Har du gått ned i vekt?

Hm, det går litt opp og ned med mengden trening, og akkurat nå føler jeg at jeg er inne i en ganske god periode med kondisjonstreningen hvertfall. Styrketreningen er det lite struktur på dessverre, så der må jeg ta litt tak igjen. Nei altså jeg veier meg ikke, men klærne sitter samme nå som før, så tror det er relativt likt.

Hva spiser du når du kommer hjem sent en kveld? Etter skole, jobb og trening, og du er super sliten, men vet du bør lage deg en ordentlig middag eller i det minste noe ordentlig mat?

Speltlomper er redningen! Lompepizza blir det veldig ofte på dager hvor jeg er sent hjemme. Jeg har alltid sagt at “alt kan puttes i en lompe”, og det er faktisk sant. Enten om  du lager en pizza med parmaskinke, ost, ruccola og krydderier, eller bare ruller de som wrap med ost, skinke, avokado og salat. Så godt, sunt, raskt og enkelt.

Det virker som om du tar styrketreningen veldig avslappet, og stresser ikke med å få det gjort. Du bruker heller ikke masse tunge vekter, hvordan er det da mulig å se så flott ut?

Så snill du er, tusen takk. Det er nok riktig, jeg bare trener og koser meg jeg. Uten noen spesiell struktur og kontroll på styrkeøktene. Jeg har selv lyst å bli flinkere her, så jeg anbefaler ikke dette til noen. Jeg tror det er smart å ha en plan på øktene slik at man får trent gjennom hele kroppen og utfodret hele kroppen jevnlig. Jeg har ingen plan, men klarer likevel å trene gjennom kroppen i løpet av en uke.  Jeg har stor tro på at hvis man trives med det man gjør så blir det til at man gjør det oftere og koser seg med det og da kommer også resultatene.

Bor i Oslo og lurer på om du har noen gode turtips rundt omkring i Oslo? Var det noen faste turer du hadde når du bodde her? Liker å komme meg ut, men sliter litt med å finne gode turløyper som ligger sentralt i Oslo.

Vet du, jeg ruslet mye rundt i byen jeg når jeg bodde i Oslo. Jeg bodde på st.hans haugen og jogget eller gikk ofte der fra, og over til alexander kiellands plass, og ned over løkka, ned til sentrum, opp karl johan, via slottet, Hegdehausveien ( litt inn i bogstadveien) og via Bislett tilbake til st.hans haugen. Oslo er å deilig sånn, man kan nå en haug av bydeler på kun en liten time med rolig jogg.

Du inspirerer så mye, Maren. Tusen takk!! Jeg har blitt så glad i bloggen din (lest den over mange år)

Så fantastisk koselig. Takknemlig for å ha deg her! Tusen takk.

Først vil jeg bare si tusen takk for en superinspirerende blogg! Du virker så blid, og treningsentusiasmen din smitter. Lurer på om du har noen tips til andre øvelser enn pushups på knær, for oss som ønsker å klare ordentlige pushups etterhvert?

Så koselig, tusen takk. Ja da ville jeg gjort armhevninger mot en forhøyning. Enten om det er en vidnuskarm, en høy bom, eller en benk. Start høyt og jobbe deg nedover, jo lavere høyde du bruker, jo tyngre er det. Lykke til 🙂 

Hvordan få en tykk og bred rygg?

Tung styrketrening over tid, mengde trening med gode øvelser som nedtrekk, ulike rovarianter og pullups. Nok mat, og næringsrik mat er ekstremt viktig.

Hvor mange kg trener du med i militærpress, benkpress, markløft, skulderpress, brystpress, hantelcurl og nedtrekk?

Jeg er virkelig ikke den sterkeste jenta på gymmet, og det har aldri vært noe mål heller. Jeg tror ikke jeg har testet noe maks i noen av disse øvelsene på mange måneder. Men sånn ca begregning så tar jeg vel noe sånn som dette når jeg trener:

Militærpress: ca 30 kg

Benk: ca 38-40 kg

Markløft: ca 65 kg

Skulderpress: 12 kg hantel i hver hånd

Brystpress: 14-16 kg hantler

Hantelcurl: 10 kg hantler

Nedtrekk: 40-50 kg ( kommer helt an på apparatet)

Hva bruker du å lage havregrøten din med?

60g havregryn, 30g proteinpulver, vann, kanel, vanilje stevia og lett melk.

Angående mat etter klokken 8, folk sier dette ikke er bra grunnet forbrenning og slikt men hva synes du om dette? Er det sant?

Det har jeg aldri tenkt på, jeg spiser når jeg er sulten, helt uavhengig av hva klokken er.

Hvor mye frukt spiser du iløpet av en dag?

Det varier veldig, men ca 5-8 stykker tenker jeg. Jeg elsker frukt!

Hva er dine topp 3 guilty pleasures?

  1. Keeping up with the Kardashians er den gøyeste serien jeg vet om
  2. Jeg går aldri, og da mener jeg aldri, i noe annet enn koseklær hjemme.
  3. Jeg ELSKER absolutt alt med cookie dough smak, enten det er is, eller sjokoladebarer. Det går rett ned på høykant, og jeg deler ikke!

Bruker proteinpulver til hverdags?

Nei ikke hver dag. Jeg bruker det i havregrøten min, som jeg av og til har til frokost.

Hvilken ungdomsskole gikk du på?

Jeg gikk på grim ungdomsskole

Føler du deg klar til å starte en karriere som sykepleier ?

Nei overhode ikke! Men det har jeg hørt er en veldig vanlig følelse like før man er ferdig utdannet. Jeg føler meg så langt i fra ferdig, og det at jeg om kun fire små uker faktisk er sykepleier er litt skummelt å tenke på.

Hvem skriver du bachelor oppgaven med og hva skriver du om?

Jeg skriver den med en veldig god venninne som heter Charlotte. Vi skriver om kreft og fysisk aktivitet.

 

Håper dere synes dette var artig. Jeg synes hvertfall det er veldig gøy med slike spørrerunder, og har kost meg med siste del av spørsmålene deres. Ha en super mandag dere. På min plan står det bachelorjobbing, PT kunder og koselig besøk i kveld. 

 

Smiiiil Maren 

 

 

17 kommentarer
    1. Du og kjæresten din er så fine! Har sett dere på tur en gang og på rema 1000 en gang. Dere kler hverandre så sykt godt. Det var litt gøy å se deg i virkeligheten for du var liksom akkurat slik jeg hadde trodd og håpet. Du virket så blid, søt og skikkelig sprudlende.

    2. Var dette siste del? Litt kjipt å ikke få svar på spm, men det er mulig det har kommet for mange konkrete spm og at dette ikke blir prioritert i spm runde? 🙁 Jeg sendte nemlig inn til deg i og med at du er utdannet PT og sitter med enormt mye kunnskap rundt trening og vektnedgang osv.
      Kanskje du har tid nå? 😉 Lurte på: Hvis man skal ned en del i vekt, men ønsker å miste minst mulig muskelmasse ( altså bli stram etter vektnedgang) er dette OK trening da: 1 dag CrossFit + 2 kondisjonsøkter f eks spinning og en styrkeøkt fullkroppsøkt…

    3. I: Fikk inn helt sinnsykt mange spørsmål hvor folk delte hva de spiste og trente og spurte om det var bra, hva de kunne endre, gjøre annerledes osv, og det er ikke sjans for meg å gå inn i hver og en av de individuelle spørsmålene som handler om enkelt individer og deres personlige trening / kosthold. Beklager så mye <3

    4. Santorini er helt fantastisk. Anbefales på det varmeste! 💙 Vi hadde fem netter i Kamari og to netter i Fira. For oss var det helt perfekt. Leide også bil en dag og fikk sett omtrent hele øya. Oia er nydelig! .. Og jeg synes Santorini er akkurat så vakkert som det ser ut på bildene 😊 Perfekt for kjærestetur! 😄

    5. Hei Maren!
      Jeg har vært et titalls ganger på Santorini i forbindelse med øyhopping i Kykladene i barndom/ungdomstiden. Santorini er jo den øyen med flyplass i området, og det er et kjempefint sted å begynne/avslutte en Hellasferie. I år skal jeg ned dit igjen med samboeren min. Gleder meg til å vise ham Oia om kvelden med de vakre belyste gatene, koselige spisestedene og selvfølgelig solnedgangen. Men. Jeg ville ikke anbefalt mer enn 2-3 dager på denne øya. Den har absolutt sin sjarm, men det er så mange andre vakre øyer dere hadde kost dere på! Det går båter fra Santorini til kjente øyer som Naxos og Paros, og mange mindre kjente øyer som er vel så fine 😄Det flotte er at man kan få både i pose og sekk dersom man har flybilletter t/r Santorini med 14 dager imellom.

    6. Du er så nydelig. Både inni og utenpå. Dette er alltid gøy, med sånne innlegg. Og jeg misunner deg med det å ha kjæreste. I kveld har jeg vært på en skikkelig balsam for sjela joggetur. Jogget og Powerwalk i1,5 time med skikkelig god koselig musikk på øret, i skogen med sol, frisk luft og fuglene som kvitret. Og så til og med et par ekorn. Og underveis tenkte jeg på deg. At du er et forbilde til det å inspirere til hverdags mosjonen. Jeg er ute og er aktiv nesten hver dag, men denne turen var bare for å komme seg ut og nyte, samtidig som pulsen var litt høy. Perfekt restitusjons tur. Kjempe deilig. Så takk for at du er du. Ha en koselig mandag videre.
      Hilsen Anja

    7. Santorini er absolutt vakker men personlig mener jeg det er alt for mye turister til en sånn liten øy,særlig om du planlegger å reise i juni-august. Strendene er ikke noe fine. Er kanskje romantisk om du bor i et av luksushotellene med utsikt over kalderaen og privat basseng osv (så fancy bodde ikke jeg). Absolutt verdt et par dagers besøk 🙂

    8. Du har en fantastisk fin og inspirerende blogg!
      Angående Santorini: ok å være en natt i start/slutt av øyhopping i Kykladene, men ville ikke vært der så mye mer. Alt er mye dyrere her enn på de andre øyene, strendene er ikke like fine, og det er mye flytrafikk til og fra. Hvis du ønsker en Hellastur, vil jeg anbefale deg å ta båt fra Santorini til f.eks Naxos, Folegandros, Koufunissi, Amorgos ++. Det er SÅ mange nydelige og sjarmerende øyer å bruke tiden på hvis du reiser til Hellas! Og her tror jeg du vil finne det du har tenkt om Santorini 🙂

    9. Jeg var på Santorini i fjor sommer og kan anbefale det på det varmeste! Det kan være en fordel å leie scootere slik at man kan komme seg rundt på øya. Vi bodde like ved Oia, der er det virkelig like fint som på bildene, om ikke finere! Det bildet du har lagt ved dette innlegget er derfra. Om jeg ikke husker feil har vel Kristina Andersen vært en tur innom Oia og Santorini på en av cruice-turene sine. Mener hun var fornøyd?!

    10. Jeg var på Santorini i fjor sommer og mitt inntrykk er at det er akkurat som på bildene. Vi bodde på Oia, og var innom flere byer. Oia var desidert fineste byen!
      Kan med hånden på hjertet si at det er et av de fineste stedene jeg noen gang har vært (og jeg har reist myye):)

    11. Santorini er fantastisk! Det er virkelig akkurat like fint som på bildene, og hver kveld er det nydelig solnedgang. Anbefaler virkelig å reise dit 🙂

    12. Åh Maren, du er virkelig et så bra forbilde innen trening! Du stråler og virker som du har hodet ditt på plass. Har jeg en dårlig dag der trening frister lite klikker jeg meg faktisk inn på bloggen din og får en haug med positiv energi og motivasjon. Your rock!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg