Hvor ofte spiser du fisk?

Jeg hadde et finfint mål om å spise fisk tre ganger i uken, og det er litt flaut å innrømme at jeg i gjennomsnitt har spist fisk én gang pr uke siden nyttår. Det er virkelig ikke bra, og jeg tar nå grep for å skjerpe meg. Jeg synes fisk er helt nydelig, så hvorfor det som oftest blir kylling, egg eller karbonadedeig på menyen har jeg ikke noe godt svar på. Heldigvis har jeg en familie som er flinke til å spise fisk, og i helgen fikk jeg servert denne deilige laksemiddagen hos mine foreldre.

 

Denne retten er, i følge mine foreldre, super enkel å lage. Du kutter opp grønnsaker og legger i en ildfast form, krydre laksefiletene og legg dem oppå. Inn i ovnen på 200 grader i 35 min. Så lager retten i grunn seg selv. Vi hadde pasta og en nydelig saus til. Tidenes fiskemiddag spør du meg. 

Ingen helgemiddag uten dessert. Vi gjorde det enkelt med is, sjokolade og jordbær. Her var det is for en hver smak, og min favoritt er frozen yoghurt. Jeg husker den så godt fra i sommer, og jeg har faktisk ikke spist den siden. Jeg fikk skikkelig sommerfølelse, og gleder meg så til masse mer av denne deiligheten i tiden fremover. 

Håper dette gav inspirasjon til å lage en fiskemiddag denne uken. Er du flink til å spise fisk? Hvor mange ganger i uken står fisk på menyen din? 

 

Smiiiil Maren 

9 kommentarer
    1. Mmm, laks er favoritten! Hadde faktisk torsk, potet og grønnsaker i dag. Utrolig godt det også, steker løk og sjampignon(?) og har over torsken, nammis<3 meen jeg kan absolutt bli flinkere å spise fisk oftere, det skal jeg ærlig innrømme.

    2. Nam, fisk er så godt! Vi er fisketarianere (vegetarianere som spiser fisk), så her blir det fisk minst 2 ganger i uka. Vi pleier å ha en dag med god fersk laksefilet og en dag med enten pasta med tunfisk eller din tunfiskpizza. Ellers er det også enkelt å få i seg fisk ved å kjøpe røkt eller gravet laks eller ørret og spise på brødskive, knekkebrød, lefser, lomper etc. Og du som bor i Norge kan jo kjøpe makrell i tomat! Ååå, som jeg savner det! Lykke til med mer fiskespising, Maren 🙂

    3. Hva med å ha noen faste fiskedager? Etter vi startet med dette spiser vi fisk fast to dager i uken, i tillegg gjerne en dag med fisk eller skalldyr i helgen!

    4. Vi gjør det som Katrine sier. Hver tirsdag og torsdag er faste fiskedager i familien min 🙂 Ingen “sluntring” unna her, fisk skal vi ha 😉

    5. Så bra du tar opp dette. Jeg er altfor dårlig til å spise fisk. Spiser jeg det 1 gang i uken, så er jeg fornøyd. Jeg er mest glad i fiskekaker jeg. Håper det er innafor? Sliter skikkelig med å finne en god smak på fisken jeg lager. Selv om jeg er stor fan av laks med mangosalsa (hjemmelaget). Kanskje jeg må skikkelig gå inn for å finne gode oppskrifter, for det er genialt å spise fisk når man trener mye på kvelden, for det er ganske lett mat!
      Hilsen Anja

    6. Fisk som er så godt! ;D Jeg spiser fisk mange ganger i uka, og ikke sjelden to ganger på en dag. Det handler sikkert mye om vaner, både når det kommer til mathandlingen og hvilke retter man lager.
      Mitt tips er å alltid ha fisk i fryseren, og gjerne ulike typer fisk. Vi har nesten alltid både hvit og rosa fisk i fryseren, men det varierer om vi har eks. torsk eller sei, laks eller ørret. Ellers er jo røkt laks/ørret og makrell i tomat supert for å få i seg mer fisk også til andre måltider enn middag.

    7. Fisk er jo såå godt! Jeg spiser det gjerne til lunsj, middag og kvelds 😀
      Som hos mange andre har tirsdag blitt fiskedag hos oss også! Vi planlegger alltid middager for hele uken hver søndag, sånn at vi ser at vi spiser variert og ikke unødvendig mye kjøtt, egg og rødt kjøtt. Det blir som regel en eller to kjøttfrie dager, to fiskemiddager hvor en er fet fisk, og de tre resterende med kylling, karbonadedeig og hva enn vi måtte få lyst på 🙂
      Supert tips som er utrolig godt er å lage taco med laks, sei eller torsk. NAM! Det må jo slå an hos deg? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg