Svar på spørsmål del 1

Her kommer første del med svar på spørsmålsrunden. Det er godt og blandet, og mye forskjellig dere lurer på. Det er jo så gøy med spørsmålsrunde, og det vil komme både del to, tre og sikkert fire også for å besvare alle sammen. 

Et veldig tilfeldig, litt dumt og rart spørsmål, haha, men ser ofte at når du har på deg singletter med spagettistropper på trening så er det uten sports-bh under. Synes det er så fint med spagettistropp-singletter (?), men blir ikke så pent med den tykke stroppen fra sports-bhen under, hvordan løser du dette?

Jeg bruker ikke sportsbh under de singlettene. Det er en sportstopp inni fra før av, så det er ikke nødvendig. Nå har ikke jeg spesielt store pupper, og trenger ingen ekstra støtte og da går det helt fint.

Samtidig, har du tips til noen fine slike singletter? Synes det er så vanskelig å finne de perfekte, med perfekt passform.

Favorittene mine er fra Reebok, Puma og Nike, alle med innebygd sportsbh. Nike kjøpes på vanlig sports butikk eller zalando. De fra Reebok kjøpes hos 3tshop.no, og Puma har de mye av på XXL. 

Siden du er så flink med trening og kosthold. Hva gjør du når du er borte/ invitert i bursdager,der det er kaker/desserter osv. Takker du høflig nei,eller spiser du 1 porsjon bare for å ikke se sær ut? Jeg er inne i en fase med kosthold og trening og syns dette med å prøve å være sunn i sosialt selskap er vanskelig.

Jeg spiser en porsjon eller så mye jeg selv har lyst på. Har jeg ikke lyst på så takker jeg nei. Jeg spiser aldri noe fordi andre forventer det, og jeg takker heller aldri nei til noe jeg har lyst på. Det å være sunn handler for meg om balanse, og da er det helt okei med litt kos innimellom. Det  er jo ikke hver dag man blir invitert ut på sosiale ting, og da tenker jeg at det er fint å kose seg litt når man først er ute på noe.

Blir du noengang ordentlig støl? Jeg kan noenganger bli så støl at det er fysisk vondt og fungere flere dager etterpå, mye fordi jeg ikke gir meg så lett(gruppetimer spesielt). Eller trener du uansett dagen etterpå? Isåfall hvordan legger du treningen opp hvis kroppen er veldig sår? Nemlig lest at det å trene ødelagte muskler(det er jo det stølhet er) kan gjøre oppbyggingen enda tregere og kanskje skade den?

Gjett om jeg blir, spesielt bena mine blir ordentlig stive og støle etter hver eneste benøkt. Jeg trener aldri bena to dager på rad, rett og slett fordi jeg synes det er ubehagelig, men jeg trener dem flere ganger i uken. Jeg har som en liten regel for meg selv at jeg lar det gå en hviledag eller to mellom hver muskelgruppe his jeg virkelig har kjørt hardt på den ene muskelgruppen. Dette er bare slik jeg selv velger å gjøre det, og det er ikke fasiten. Det er ikke farlig å trene en støl muskel, men jeg personlig klarer ikke pushe meg like hardt og det blir dermed mindre effektivt å prøve å presse gjennom en økt på muskler som ikke føles klare. Jenter restituerer faktisk raskere enn menn, så vi tåler å trene samme muskel flere ganger pr uke, men som sagt jeg personlig lar det gå en hviledag mellom.

Er det lurt ved vektnedgang å unngå gulost-typ.vanlig norvegia? Er et såå mye bedre med en lett variant? Min mor har alltid sagt at “ost legger seg på hoftene!” 😉

Alt med måte tenker jeg. Hvis du liker den vanlige gulosten best, så ville jeg så absolutt heller spist den, og hvis du føler du legger på deg av den så ville jeg heller begrenset mengdene. Jeg spiser selv mye ost, og synes det er utrolig godt.

Hei! 🙂 Kunne tenkt meg å vite hvordan du redigerer bildene dine? De ser jo alltid ut som de er tatt av noen proffe! Hvilket redigeringsprogram bruker du, hvor mye lysstyrke osv. Er det selvutløser eller alltid tatt av andre?

Nei synes du? Så koselig, tusen takk. Jeg får enten en venninne, eller mamma til å ta dem, også redigerer jeg dem i picmonkey eller Lightroom. Jeg samarbeider også med en fantastisk flink fotograf som tar alle bildene som skal i ShapeUp osv. Hun var også med til Thailand og tok de fleste av bildene mine der. Hun er virkelig dyktig og et navn å merke seg Victoria Nevland.

Enda et spørsmål fra meg: lurer på hva du tenker om å kombinere ulike muskelgrupper i fullkroppsøkter. Jeg pleier alltid å trene fullkropp, ca 3, noen ganger 4 ganger i uken, da jeg synes det er morsomt og liker å trene gjennom hele kroppen hver gang. Men her for noen dager siden ble jeg plutselig stoppet av en mann på treningssenteret som mente jeg trente alt for mange muskelgrupper på en gang, og at jeg burde splitte inn i rygg, bein, skuldre og biceps, bryst…. Blir selvfølgelig alltid glad for at noen ønsker å hjelpe, men i dette tilfellet ble jeg bare superforvirret… Hva tenker du om dette? Blir det feil å kjøre bein, rygg og mage i en økt, og bein bryst og skuldre i en annen?

Det er supert at folk deler meningene dine, men noen ganger kan det faktisk føre til større forvirring. Så tenker jeg samtidig at denne personen vet jo ingenting om deg, hva din bakgrunn er eller hva du trener for, og da synes jeg det blir litt merkelig å komme å si at du burde gjøre ting annerledes enn det du gjør. Fullkroppsøkter er helt supert det, og jeg har trent det mye selv. Den oppdelingen du skriver her synes jeg er fin. Tenker du da to styrkeøkter pr uke eller flere? Liker at du kjører ben to ganger i uken, det er store muskler som tåler mye belastning. Det er overhode ikke feil å kjøre den inndelingen du har valgt her. Så kjør på med styrketreningen din du, og fokuser på å kose deg med treningen.

Stå på, Maren! Du er min største inspirasjon når det kommer til trening og hverdagsglede! Jeg har vurdert å studere sykepleien til høsten, er det noe du vil anbefale? og er studie veldig vanskelig?

Om det er vanskelig er jo individuelt, men ja jeg vil nok si at det er et utfordrende studie. Det krever mye lesing, og man må gå ordentlig inn for det. Jeg synes det er litt synd at mange tar sykepleien bare for å ta noe, for de vil slite underveis når anatomi, fysiologi og sykdomslære eksamene kommer. Det er et enormt stort pensum, men samtidig enormt spennende. Det krever disiplin og fokus, og det har for min del føltes det virkelig litt håpløst til tider. Samtidig er det et studie med mye praksis, og det er utrolig spennende. Så ja jeg vil absolutt anbefale sykepleien, men ikke hvis du ikke er klar for å brette opp ermene og jobbe på.

Lurte på om du har tips til studieteknikk. Studerer PT gjennom afpt, på nett og sliter sykt med å klare å pugge all anatomien. Det er så vanskelig. Tips?

Åå jeg husker så godt den tiden jeg satt med det der. I begynnelsen så føles det bare så håpløst, det er alt for mye og virker helt uoverkommelig. Jeg vet dette høres rart ut nå, men plutselig så vil du se en slags sammenheng og et mønster. Du ser hvordan ting henger sammen, og plutselig går lyset opp. Jeg tegnet masse, og satte navn på delene, lagde puggekort og hang opp selvlagde tegninger overalt i leiligheten. Slik at jeg så dem hele tiden. På do døren, på speilet, på kjøleskapsdøren osv.

Masse lykke til! Du holder på med en krevende, men fantastisk spennende utdannelse. Tro meg, det blir så utorlig mye gøyere etterhvert når man forstår større sammenhenger. Du har masse spennende i vente som ferdig utdannet også! Hang in there – og ikke gi deg.

Hva er din perfekte 3retters mat meny?

Åå for et gøy spørsmål. La meg tenke. Forrett kunne kanskje vært avokado med reker for eksempel, eller melon og parmaskinke, eller en enkel liten salat med parmaost drysset over. Hovedrett en god biff med deilig tilbehør, søtpotet må med, enten som mos eller søtpotet frites, eller torsk med bacon og hjemmelaget potetmos, og dessert friske bær med vanilje is. Mmm, nå ble jeg sulten!

Hvordan klarer å motivere deg selv og komme ut av tunge perioder? (Om du i det heletatt har de) Og hva med når du er stressa?

Det er klart jeg har tunge perioder. Jeg er et følelsesmenneske av dimensjoner, og kan virkelig bli både sint og ordentlig lei meg. Jeg har heldigvis gode mennesker rundt meg, som alltid stiller opp og ser meg selv når jeg setter opp en positiv og blid maske. Jeg har en mamma som er helt unik, og fantastisk god å snakke med. Så min måte å takle vonde perioder er å være sammen med gode mennesker, snakke, klemme og prøve å ikke være alene. Jeg har ikke alltid vært sånn, og fremdeles kjenner jeg at det krever en del av meg å oppsøke mine kjære når jeg trenger dem. Man vil jo ikke være til bry, og hvertfall ikke belaste andre med sine problemer. På den andre siden så vet jeg jo med meg selv at jeg så inderlig gjerne ville at mine nære skulle bruke meg og snakke med meg hvis det var noe de trengte støtte til. Så ja, jeg prøver å ikke være alene, selv om det kanskje er det som frister mest. Når det gjelder stress, så er jeg helt motsatt, da må jeg være alene. Da må jeg ut i skogen, ut i frisk luft, og bare være alene og sortere tankekjøret. En lang tur i skogen eller langs svabergene ved sjøen gjør underverker for min del.

Fast leser av bloggen din og syntes du har en inspirerende holdning til et balansert kosthold. Men da jeg en dag bladde langt bak i ditt arkiv for inspirasjon så jeg en veldig tynn Maren, med en lav fettprosent, sixpack og ingen rumpe. Har du tidligere slitt med mat/trening og balansen rundt dette?

Ja det stemmer at jeg var ordentlig tynn for noen år siden. Det var en periode i livet hvor jeg var alene i en by jeg ikke følte meg hjemme i, familien min var langt borte og mitt liv endret seg på flere måter på en gang. Jeg mistet meg selv litt, og lengtet fryktelig hjem. Så den vektreduskjonen ble et ufrivillig resultat av at jeg var redd, ensom og usikker. Jeg hadde det overhode ikke noe godt inni meg. Hodet har alltid vært på samme sted ift trening og mat, så det var ikke der problemet lå. Jeg bare klarte ikke helt å gjennomføre det jeg visste var fornuftig i den perioden. Jeg spiste lite, og egentlig ikke spesielt sunt. En periode jeg ikke liker å se tilbake på, men som jeg lærte masse av.  

Hva spiser du før og etter trening?

Før trening like jeg noe lite og lett, som gir meg energi, men ikke gjør kroppen tung. En skyr, kesam eller cottage cheese med litt nøtter, frukt og bær for eksempel. Etter trening tar jeg ofte en banan og/eller sjokomelk hvis jeg ikke skal rett hjem, men som regel så drar jeg rett fra trening og hjem til et større måltid med en god proteinkilde, sunne fettsyrer og godt med karbohydrater for å fylle på etter økten.  

Hvordan deler du inn treningsøktene dine? Trener du ben en dag å rygg en dag? Eller trener du helkropp osv?

Jeg varierer litt, men har kommet frem til at jeg trives best med å dele opp i denne splitten når det gjerlder styrke:

  • Rygg + biceps
  • Ben
  • Bryst + triceps
  • Skuldre + mage

Digger bloggen din. Hvordan ser en ideell dag ut for deg? 😀

Den starter med å at jeg våkner opp ved siden av kjæresten min, står opp og lager en god frokost og koser oss med kaffe. Så drar vi på trening sammen, eller ut på en løpetur. Gjerne lunsj på en cafe i sentrum etterpå. Er det sommer så ville jeg helst trent på morgenen, for så å tilbringe hele dagen på sjøen. Komme hjem når solen går ned, med solbrune kropper og saltvann i håret. Ta en lang deilig dusj, på med myke koseklær og krype opp i sofaen, i verdens beste armkrok. Se på serier, slappe av og kose oss med noe god mat. Det høres ut som en magisk dag i mine øyne.

Hvis du skulle valgt et land å bo i som ikke var Norge, hvilket ville det vært og hvorfor?

Å jeg er jo så glad i Norge, og kan egentlig ikke se for meg å bo noe annet sted. Men hvis jeg måtte så kanskje noe så enkelt og kjedelig som sverige eller danmark. Fordi det er så nært og ganske likt Norge. Jeg kunne nok bodd i København. Jeg har en god venninne som bor der, og det virker som et herlig sted å bo. Tidenes kjedeligste svar, men jeg har det veldig fint her. 

Når du skal kose deg med mat (både “usunnheter” og “sunnheter” som fruktfat osv.) spiser du det i tillegg til eller i stedenfor ett av dine daglige måltid?

Nei snacks kommer i tillegg til vanlig mat.

Hva gleder du deg mest til med sommeren 2016?

Jeg gleder meg til Palmesus festivalen i Kristiansand. Jeg gleder meg til franske Riviera med familien i juni, og Marbella treningscamp. Jeg gleder meg til sol, sommer og båtliv med gode venner, familie og min kjære. Jeg gleder meg til kvalitetstid med fine mennesker, fri, lange morgener, frokost på verandaen, grillings ute på en holme i skjærgården. Ååå, sommerliv!

Har du vurdert å bytte bloggnavn, til navnet ditt?

Ja mange ganger. Jeg eier det domenet og kan bytte når som helst, men nå er liksom fitliving så innarbeidet at jeg er redd noen lesere vil forsvinne på veien hvis jeg bytter. Gøy du tar det opp egentlig. Hva tenker dere folkens, fitliving eller marenerdvik ?

Først vil jeg bare si at jeg digger deg og, du er sinnsykt pen! Hvor mange timer trener du om dagen?

Nei så koselig sagt, tusen tusen takk. Jeg trener ca 1 time om dagen, ingen av øktene mine overskrider en time.

Hvordan ser du for deg livet ditt om 5 år, ønsker du deg egen familie?

Hmm, om 5 år er jeg 32 år gammel, og jeg håper jeg har en jobb jeg trives i, sannsynligvis som sykepleier, fremdeles driver denne bloggen og får lov å spre bøttevis av treningsglede og matinspirasjon med dere. Kanskje er jeg forlovet eller gift. Hvem vet. Mannen er hvertfall på plass. hihi. Kanskje to på vei til å bli tre, og om det er en baby eller en liten hund vites ikke. Hehe. Jeg tar en dag av gangen, men jeg har absolutt mange drømmer for fremtiden, og de involverer hele pakka, med mann, barn, hus og hund. Jeg er ekstremt familiekjær, og gleder meg til å stifte min egen familie. Når det skjer stresser jeg overhode ikke med. Jeg har god tid.

Nevn 3 ting du er fornøyd med, og 3 ting du er “missfornøyd” med, med deg selv.

Jeg liker at jeg har en utrolig positiv grunnstemning. Jeg er generelt blid, og veldig lett å glede. Sånn har det alltid vært, og det er fint. Jeg liker at jeg er så glad i å være aktiv, og jeg er fornøyd med livsstilen min. Hvis man skal snakke utseendemessige ting så er det alltid vanskelig, men jeg tror jeg er fornøyd med øynene mine.

Jeg er ikke så fornøyd med at jeg bekymrer meg så mye, og blir veldig lett stresset. Jeg kunne også gjerne hatt tykkere hår, penere hender, og en hel haug av andre småting på kroppen min som jeg ikke har tenkt å ramse opp. For det første fordi kanskje andre ikke har sett det, og da skal jeg hvertfall ikke gjøre dem oppmerksom på det. Hehe. I tilegg er det et fokus jeg ikke ønsker å ha. Så la oss heller se på andre, mindre kroppslige ting jeg ikke liker. Jeg liker ikke at jeg ikke eier selvkontroll på godsaker, det er alt eller ingenting prinsippet. Tar jeg én chips så ryker hele posen – uansett. Til slutt så kunne jeg godt vært for uten at jeg har så fryktelig samvittighet, jeg kjenner på alt og er så redd for at noen skal bli skuffet over meg, ikke føle seg inkludert, eller at noe blir galt. Slitsom egenskap som jeg gjerne skulle vært foruten. 

 

Dette var alt jeg rakk så langt, men starter straks på del nr to og satser på å få den ut om ikke alt for lenge. Nå står det frokost og henting på flyplassen på planen her. Denne dagen har jeg ventet på lenge! Våknet kl 04 og var super klar for å dra rett på flyplassen – kun fem små timer for tidlig. 

 

Smiiiil Maren 

18 kommentarer
    1. Du er så fantastisk. Håper du vet det. Jeg er så glad i bloggen din, og du er et utrolig flott menneske. Dette innlegget var veldig bra, og så koselig å lese om deg, drømmer og den perfekte dagen din gav meg nesten sommerfugler i magen. Det er min perfekte dag også, og jeg håper jeg også finner min kjære snart. Stå på!
      Jeg reiser på fjellet i dag, opp til familien og langrenn. Hyttekos. Planen er der å legge fra seg mobilen litt, men din blogg må jeg innom et par ganger i løpet av påakedagene nå. Du inspirerer og gleder så mye.
      Kos deg med din kjære! Klem fra anja

    2. Jeg synes godt, du kan ændre blognavnet til marenerdvik – det er lidt mere personligt. Jeg følger dig via bloglovin, så jeg vil i hvert fald ikke “glemme” at kigge forbi, selvom du ændrer navnet 🙂 Tak for en skøn blog!

    3. Første kommentar fra meg noen gang her, woha! Ville bare ønske deg en flott dag, Maren! Synes det er fantastisk å kunne lese en treningsblogg som er så tydelig på at det ikke finnes noen fasit når det kommer til trening. Det er kult når du, som åpenbart sitter på så mye kompetanse, også er så tydelig på at trivsel og “hva man har lyst til” også er viktig når man legger opp treningen.
      Er fryktelig nysgjerrig på kjæresten din, men regner med at det er en flott kar du har funnet deg 😉 igjen, ha en flott dag, og takk for at har denne bloggen. Den er helt fantastisk 🙂

    4. Det er så morro med spørsmålsrunde! Du svarte veldig bra, synes jeg 🙂 Jeg er enig med mye du sier, spesielt det med sykepleierstudiet! Tenker du å etterutdanne deg? Jeg har lyst til å bli jordmor, noe jeg har forstått er etterutdanning.
      Når det kommer til bloggnavn tror jeg ikke du hadde mistet lesere av å bytte. Jeg synes marenerdvik klinger godt 🙂 Ha ei kjempefin påske!

    5. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det er ufattelig artig med spørsmålsrunder. Og som fast leser setter jeg veldig stor pris på at du er enn sånn person som faktisk tar deg tid til å svare skikkelig 🙂
      Jeg hadde ikke sluttet å lese bloggen din uansett hva du måtte velge å kalle den 🙂
      Ha en fin påske med venner, familie og kjæresten. Håper du koser deg max 🙂

    6. Hei,
      Burde vel ha stilt dette spørsmålet før du satte deg ned for å besvare alle, men prøver meg likevel her. Om jeg ikke tar helt feil så benyttet du deg av et treningsrom på flyplassen i Doha da du reiste til Thailand. Måtte du betale og isåfall hvor mye sånn ca.? Var det greit å trene der? Mellomlander i Doha neste uke og skal tilbringe mange timer der så da hadde det vært helt nydelig å få rørt seg litt 🙂
      Ellers, fin påske!

    7. Synes marenerdvik er et anonymt og trist navn på en blogg så jeg synes fitliving er et mye mer tiltrekkende og passende navn på din blogg!

    8. Hei Maren! 🙂 Jeg så du skrev som svar på et spørsmål at en ting du er mindre fornøyd med deg selv med, er at du lett blir bekymret. Slik er jeg også! Men om du vil ha et lite tips, så anbefaler jeg boka “Lev livet uten bekymringer” av Dale Carnegie. Den er gammel, så du må nok bestille den på nettet. Den er helt fantastisk god, og har virkelig hjulpet meg med å få et helt nytt syn på ubetydelige bekymringer! Den er ikke så lang, så det tar ikke altfor lang tid å lese den, men innholdet er helt supert! Anbefales, som skrevet, på det sterkeste!
      Veldig gøy med spørsmålsrunde forresten 🙂

    9. Jeg kjenner meg veldig igjen med dette å ha mye dårlig samvittighet og tenke mye på alt og alle. Jeg sier ofte at det nok er en del mennesker her på jorden som mangler sin samvittighet. For jeg tror jeg har samvittigheten til minst fem mennesker. Dette, samt at jeg tenker mye, gjør ofte at det tapper meg for mye energi. Jeg har vel etterhvert innsett at jeg i mer eller mindre grad er høysensitiv. Og i tillegg ekstrovert introvert. Når jeg fant ut dette og fikk lest meg opp, falt brikkene mer på plass. Jeg innså at jeg må prioritere hvilken mennesker jeg omgås med, og kjenne etter om jeg orker å være sosial eller lignende. Det er det fine med å bli eldre. Man kjenner seg selv bedre, og kan ta de rette valgene, på sine egen premisser – ikke andres. Stå på, bloggen din er kjempefin. Du er ei super søt og formuftig jente!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg