Ta gode valg for deg og din kropp

Jeg har hatt mange ulike samarbeid opp igjennom årene når det kommer til både trening og kosthold. Jeg har lært masse, og det har vært både inspirerende, motiverende og positivt. Så hvorfor fortsetter jeg ikke? Fordi i bunn og grunn er det ingen andre enn meg selv som kan bestemme hvordan jeg skal trene, og hva som passer for meg og min hverdag. Det er kun meg som kjenner min egen kropp og jeg klarer rett og slett ikke følge andres opplegg for meg og min kropp. Jeg klarer ikke følge en plan generelt, og grunnen er så enkel som at motivasjonen ikke er der, fordi jeg i bunn og grunn egentlig ikke vil. Jeg vil ikke følge en fast plan, jeg vil ikke begrense matvalgene mine, jeg vil ikke spise annerledes på jentekvelder, eller ikke kunne spise middag sammen med familien min. Jeg har lyst å spise sunt, og det gjør jeg jo også, hver eneste dag. Men om jeg velger kylling eller laks, karbonadedeig eller egg, det har jeg lyst å avgjøre den dagen jeg skal spise det. Jeg vil spise det jeg har lyst til, og jeg ønsker ikke å verken veie eller måle mengdene mat på noe som helst måte. Det passer ikke meg og mitt liv. Det er et fokus jeg ikke ønsker å ha. 

All ære til dem som gjør det, og føler det funker. Jeg synes det er helt fantastisk bra at det er så mange dyktige coacher der ute, som hjelper mennesker som ikke føler de mestrer dette med kosthold og trening, og da får hjelp til å strukturere det opp. Det er helt supert, og jeg ser at dette kan fungere for veldig mange. Det funker bare ikke for meg. Det er viktig for meg å presisere at dette ikke er noe kritikk til dem som følger plan, eller dem som lager planene, for det er så utrolig godt at det går ann å få hjelp, og som sagt – funker det for deg så er det ingnting som er bedre. Det enste jeg vil med dette innlegget er å bevisstgjøre deg på å huske på deg selv, og hva DU egentlig vil. Det er livet ditt det er snakk om, hverdagen din, kroppen din og helsen din. DU skal ha det bra, og mat og trening skal være positivt. 

Jeg kommer nok alltid til å være hun der hopp og sprett jenta, som plutselig henger opp ned i et tre og løper i skogen. I det neste øyeblikket er jeg på gymmet og løfter tunge vekter, også rett videre ut på sykkeltur eller kanskje en langrenns tur. Jeg har ikke lyst å settes i en bås, jeg har ikke lyst å kun trene styrke og droppe å løpe for å beholde muskelmasse. Det er helt uaktuelt. Jeg har heller ikke lyst å kun løpe og miste de musklene og formene jeg har. Jeg har ikke lyst å spise utelukkende helt ren mat, uten noe kos for å oppnå en kropp rippet for fett. Jeg er imponert over dem som får til de enorme fysikkene som et resultat av den typen mat og treningsregime – men det er bare ikke noe for meg! 

Jeg har fått mye kommentarer her på bloggen at jeg har gått opp i vekt, og ned igjen i vekt. Jeg har hørt jeg har for mye muskler og for lite muskler. Jeg har fett på feil steder, og jeg kunne blitt så flott hadde jeg bare strammet opp litt, strammet inn litt og vært litt “flinkere” med kosten. Jeg får lyst å reise meg opp og hyle høyt, for hvem i all verden skal få lov å si hva min kropp burde se ut som ? Hvem bestemmer hva som er en perfekt kropp for meg? Hva om jeg trives med litt mer fett på kroppen, hva om jeg liker å ha fett der jeg har fett, hva om jeg trives med å ha blitt litt lettere i kroppen, eller tyngre for den saks skyld. Det er meg og min kropp, og jeg ønsker å leve et liv fyllt av god mat, gode venner, sosiale kvelder, og en super aktiv livsstil. Jeg sier som ole brum – ja takk begge deler! 

Jeg hadde en utrolig god prat med en nydelig person på turen til Thailand, hvor vi snakket om alt dette med kropp og folks meninger, selvbilde, og kroppspress. Det har tatt så av, og det blir så vilt. Hun sa noe som jeg synes var så fint, om at så mange ulike kropper kan være fine. Fine på sin måte, og jeg tror det er der saken ligger. One does not fit all, og man må rett og slett finne litt ut av det selv. Tørre å stå i seg selv, og se på seg selv. Se sine egne styrker og fremme dem. Jobbe med sine svakheter hvis det er noe man ønsker å styrke, men ikke la det du ønsker å jobbe med og forbedre få hovedfokus. Se på de fine tingene, se hvor flott du er. Hør på menneskene runde deg, og kjenn hvor mye med deg som er bra. Kjenn etter hva DU har lyst til, hva du liker å spise. Hva føler DU kroppen din trives med? Hva liker du å trene? Hva gjør deg og din kropp glad? 

Min tanke er at du vet det egentlig så godt selv. Du vet hva sunn mat er, du vet hva din kropp fungerer best med. Du skal ikke trykke i deg en boks med tunfisk hvis du ikke liker det. Du skal ikke spise kilovis med salat hvis det ikke er det du trives med. Tenk etter, du liker garantert noe sunn mat, finn noe du trives med. Finn inspirasjon rundt forbi, men ikke bli blendet av det. Pass på deg selv, lytt til deg selv og vær din egen beste venn. I bunn og grunn er det kun du som kan passe på deg selv, og dette er en kropp du skal ha hele livet. Så lov meg at du er snill med den, og tar gode valg for deg selv. 

 

Smiiiil Maren 

 

61 kommentarer
    1. Så flott at du sier det der. Jeg fylte 50 år i høst og er sikkert ikke først og fremst i målgruppen for bloggen din, men jeg liker å holde meg i form og liker bloggen din. Men, jeg tenker at du er et sunt forbilde for min datter og andre unge jenter. Fortsett slik. Det er viktig å ha fokus på glede både i forhold til trening og til mat. Og det føler jeg at du utstråler.

    2. For et bra blogginnlegg, Maren! Kanskje det beste du har skrevet, og med et viktig budskap. Deilig å se at vi er flere i treningsbransjen som drar i samme retning(“,)
      Ønsker deg en strålende dag!
      Sporty hilsen
      Rita

    3. Jeg er så utrolig enig med deg! Er så lei av at alle skal komme med kommentarer om hvordan man liksom skal se ut… Jeg elsker å trene, og synes at det er så utrolig viktig at fokuset skal ligge i gleden med treningen, i stedet for at det skal bli et ork og noe man “må” for å oppfylle andres “krav”.
      Det samme gjelder mat, man skal gjøre det man føler seg best med.
      Du er en stor inspirasjon, og jeg elsker bloggen din! Takk for at du holder på dine gode verdier og sprer positivitet og glede rundt trening og kosthold! 😀

    4. Inger Johanne: Det er kanskje det fineste komplimentet jeg har fått relatert til bloggen noen gang. “Et godt forbilde for min datter”. Tusen tusen takk, denne kommentaren tar jeg til meg og ble både glad og rørt av.

    5. unnskyld meg, men de som sier at fiber for stor, for lite muskler eller hva de enn finner på, børr tenke seg om en gang til. Du ser ut som en million! Du har jo sicpack, skikkelig markerte armer/skuldre, altså Wow! Ikke minst, det som er det viktigste du er aktiv, og du stråler! Du har energi og glede, hvis man ikke har det blir ting fort veldig vanskelig. Det har jeh selv opplevd. Så stå på Maren, du er flott!!

    6. Helt utrolig at noen kan si til deg, med DEN kroppen, at den ennå ikkje er bra nok.. Trist å se at kroppspresset bare fortsetter og fortsetter!
      Derfor er det så deilig å lese at du har et så avslappa forhold til mat, og likevel ser ut som en million dollar!
      Fortsett slik! Du er en kjempe inspirasjon!

    7. Nydelige, flinke, gode Maren!
      Som jeg sku sagt det sjæl:-)
      Elsker å følge bloggen din for maaaasse inspirasjon og motivasjon. Treningsglede, halleluja:-)))

    8. HALLELUJA!!!!! Jeg har ikke kommentert på blogger tidligere, men nå kunne jeg ikke la være. Det der var så utrolig flott skrevet, og jeg skulle ønske alle kunne leve mer i balanse. Jeg har selv prøvd mye, både streng diett og ta det litt mer som det kommer. Jeg drømmer om å finne den balansen du har, og jobber nå for det. Problemet for min del er at jeg er litt “alt eller ingenting”, så jeg klarer fint en streng diett over en begrenset tidsperiode, men når jeg endelig kan spise litt annet igjen sliter jeg med å begrense meg. Men på diett syntes jeg alt blir vanskelig, og at man isolerer seg mer, fordi det er enklere å lage mat hjemme på eget kjøkken. Du er et fantastisk godt forbilde Maren.

    9. For et fantastisk og ærlig innlegg!!
      Du er et flott forbilde 🙂
      Kommer snart svar på spørsmålsrunden?
      Ha en nydelig dag!
      Klem 🙂

    10. Jeg har fulgt bloggen din lenge, aldri kommentert, men nå må jeg: For et innlegg! Grunnen til at jeg liker deg så godt er at jeg identifiserer meg veldig med deg og dine verdier. Dette var toppen på kransekaka! Vi hadde blitt veldig gode venner dersom vi hadde møttes. Klem fra Tromsø

    11. amen, for et viktig og flott innlegg. Du er blant mine topp 2 favorittblogger,og det er aldri feil å lese her inne på bloggen din. DU er nydelig, og utrolig dyktig. Kroppfokuset på blogger og instagram har tatt helt av, og jeg sitter her i en alder av 28 år og tenker mye med meg selv for tiden at jeg ikke er bra nok. jeg trener mye, og forskjellig, men ser ikke topptrent ut. hva gjør jeg feil? jeg må kutte ned på mat og sosiale “gleder”. Jeg har ikke funnet den perfekte utgaven av meg selv ennå, jeg leter veldig mye fortiden. og det er ikke noe gøy… men dette innlegget traff meg rett i hjertet, men det er rart hvordan hodet tuller med meg for tiden, trives ikke….!!
      men halleljua for deg, Norge og alle jentene rundt om her trenger sånne som deg. flotte, nydelige og naturlige jente som har fokuset på rett sted. du er et flott forbilde!! rart å skrive at du er flott forbilde, når jeg ikke selv kan “sammenligne” meg med deg. håper du skjønner poenget mitt, jeg skulle ønske jeg kunne være mer som deg, for du er bra på alle måter, på en sunn måte!!
      hilsen Anja
      hilsen anja

    12. Hei!
      Der sa du det virkelig altså! Har så stor respekt for deg og alt det du står for. Det er så mye dritt man får høre fra folk som mener man gjør noe feil, når de ikke har noe med det å gjøre. Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan respektere andre sine valg? Det påvirker ingen andre hvordan mam selv behandler kroppen sin, og hva man føler seg komfortabel i. Jeg har lenge veket unna trening fordi jeg følte meg ikke ikke følte jeg var god nok. Men etter mye inspirasjon fra deg, har jeg endelig funnet en balanse som funker for meg. Så stor takk til deg!! Du er helt fantastisk.
      Håper du får en kjempeflott dag<3

    13. Jeg elsker den sprudlende energien din, de flotte bildene, fine tekstene og at jeg får haugevis med inspirasjon fra deg. Stå på Maren! Du er virkelig et sunt og flott forbilde, så ikke la deg påvirke av folk som bare er sjalu 🙂

    14. Det er kun sjalusi hvis noen gir deg noen negative kommentarer. Du ser sunn, trent og flott ut 🙂 Jeg tror de fleste drømmer om den kroppen din 🙂 I tillegg ser du alltid sprudlende og blid ut, noe som smitter over på leserne dine 🙂

    15. Tusen takk for et flott innlegg. Du er et forbilde for meg 😀 Jeg jobber veldig hardt med å gå ned i vekt og vil helst ned 12 kilo slik at jeg blir normalvektig. Men synes det er dritvanskelig. For jeg trener og spiser sunt. Men lever normalt. Takk for at du er du!

    16. Veldig bra skrevet! Utrolig viktig at det er noen som fokuserer på at trening og kosthold ikke burde være så seriøst hele tiden! Stå på videre, du er et supert forbilde! 🙂

    17. Amen!!!! Akkurat derfor jeg leser din blogg. Har spist veldig strengt selv i perioder, men for å være helt ærlig kroppen min ble mye finere når jeg slakket litt av. Først etter jeg har begynt å trene den styrken jeg selv vil (egenvektsøvelser, fullkropp og masse bein ;)) og løper (elsker å løpe) har jeg plutselig fått six pack og flotte muskler:) Da spiser jeg akkurat den maten som passer meg og koser meg med usunn mat også hver fredag og lørdag! Og er ikke redd for å spise en bolle midt på en tirsdag!! Man må bare finne sin egen balanse og det man trives med, og slutte å henge senge opp i hva andre gjør 🙂

    18. Jeg er SÅ utrolig enig med deg Maren, tusen takk for en fin oppvekker likevel. Jeg har alltid vært en aktiv person, glad i mat – men likevel tatt gode og sunne valg uten å tenke noe særlig over det. Men så leser man rundt hvor viktig det er med progresjon på hver eneste økt, hva som er optimalt med fett,carbs og protein før og etter trening, debatter om man skal spise banan og eggegule eller carbs i det hele tatt, løpe kan man heller ikke for da mister man musklene, løping er bare tull har jeg fått slengt oppi trynet…
      Nettopp på grunn av påstander som dette fikk jeg som alltid har elsket å trene en kraftigmotivasjonssvikt. Trening og mat skal være glede! Motivasjonssvikten varte i mange måneder ettersom jeg ikke orket tanken på styrketrening fordi jeg ikke hadde den progresjonen som det stod på “alle treningsform” at man måtte ha for at treningen skulle ha noen gevinst.
      Heldigvis har jeg klar å komme til det punktet hvor jeg ser at jeg er nødt til å ta valg som gjør meg glad og gir meg motivasjon. Så nå går jeg en lang fin tur hvis sola skinner og det ikke frister å være inne på et gym, jeg spiser alltid eggegulen fordi jeg elsker den, jeg følger ikke et strikt opplegg på styrke lenger – noen dager trener jeg hardt og har progresjon, mens andre dager blir det roligere fordi kroppen er sliten. Dette gjør meg glad! Skal innrømme at tankene kommer snikende innimellom for det:”Du burde heller kjøre en hard styrkeøkt enn å gå deg en tur hvis du vil bli strammere etc.”, men nei – jeg burde gjøre det som gjør meg glad, det som får meg til å trene av ren lyst og det som for meg da blir en balansert livsstil jeg klarer å holde.
      Som nevnt overfor surrer tankene litt ekstra iblant og derfor var det utrolig godt å lese dette innlegget 🙂 Ønsker deg en flott helg (snart i alle fall, hehe). Jeg digger at du står opp og tar opp viktige temaer slik som dette.
      Klem

    19. Vil bare si at du er et forbilde for unge jenter der ute. Spesielt med tanke på hvor mye rart som ligger ut på internettet i disse dager. Kjempe bra!

    20. Fantastisk innlegg! Jeg har lest bloggen din i mange år nå, og det er den eneste bloggen jeg fortsatt leser hver eneste dag fordi du formidler så mye positivt❤️ TAKK for at du setter ord på de følelsene mange går rundt med. Jeg er så uendelig enig med deg, man vet best selv hva som fungerer og hva som får en til å føle seg bra. Jeg var veldig flink til dette for noen år siden, jeg trente det jeg følte for etter dagsformen, og spiste sunn og næringsrik mat og hadde det generelt veldig bra med meg selv. Så var jeg så dum og rotet meg inn i kostholds og treningsveiledning for å “forbedre” meg litt, og siden har jeg vært innom ulike program og dietter og endt opp med å miste meg selv fullstendig og alt av glede og gnist forsvant! Dette innlegget motiverte meg virkelig til å ta grep og finne tilbake til de gamle gode vanene mine!☺️ Takk kjære du, for at du er den du er, fortsett med den gode jobben du gjør og vær et fornuftig forbilde i dette forskrudde samfunnet❤️ Klem

    21. Eg kommenterer sjeldan på bloggar ? og din blogg er den einaste treningsbloggen eg les ? men dette innlegget fortener både ein og fleire kommentarar. Så godt skrive, og så god bodskap! Du er eit veldig godt forbilde!

    22. For et fantastisk innlegg. Du er virkelig en trygg inspirasjon for andre. Du fremmer og snakker om god helse, psyksik som fysisk. Du viser sider av det å ha en sunn livsstil som media legger bort. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser så og si hele livet, men finner mye inspirasjon i deg. Flott innlegg, flott dame, stå på!

    23. Herlig skrevet Maren😊
      Livet leker best og mest når man har det bra med seg selv og gjør det man synes er gøy! Fuck kroppshysteri, ja til livsglede og trening fordi det er gøy😊

    24. Utruleg bra skreve!!👏 Elskar bloggen din! Du har så mange gode og fornuftige tankar rundt trening og kosthald (noko som desverre ikkje alle, innan treningsmiljøet, har)
      Blir rett og slett inspirert av deg!❤️
      Takk for at du delar tankane dine😃

    25. Kunne ikke vært mer enig, utrolig bra skrevet!
      Du ser helt fantastisk og sunn ut, stor inspirasjon, og ikke minst motivasjon 🙂
      Ha en fantastisk fin dag!

    26. Er så glad for at det finnes bloggere som deg! Jordnær, inspirerende og ekte. Stå på Maren, jeg heier på deg! 🙂

    27. ååå dette er så viktig!! takk for at du tar det opp, Maren. takk for at det fortsatt finnes sunne forbilder slik som deg. tror du traff mange med dette innlegget, hvertfall meg. keep up the good work, du er flott<3

    28. Helt enig med deg, og føler akkurat det samme selv 🙂 Blir sliten av dette bikinifitness- hysteriet som er om dagen, har jo blitt den nye “folkeidretten” blandt jenter i tidlig 20-årene. Jeg spiser stort sett det jeg vil, sunt og balansert, samtidig som jeg trener styrke fire-fem dager i uken (følger ingen spesfikk plan, men det jeg føler for den dagen) og har aldri merket mer progresjon eller hatt større treningslyst. Trening skal være gøy tenker jeg, ikke et enormt press.

    29. Takk takk takk! En varig sunn endring må bli gjort på egne villkår, ikke via tvang og selvpining! Og jeg har tro på at ALLE kan finne noe som passer de bare de har en positiv instilling 🙂

    30. Utrolig viktig innlegge!! 🙂 Du er flott Maren og du er et famtastisk forbilde for andre! Stå på videre <3

    31. Tusen takk, Maren for et kjempebra innlegg, det traff meg bare så altfor godt. Satte ord på mange følelser jeg ofte sliter med å takle. Dette skal jeg huske på neste gang jeg har vanskelig for å velge, eller føler jeg ikke er god nok. Du er virkelig tvers igjennom nydelig 🙂

    32. Jeg er helt enig i det du skriver. Det er et hysterisk fokus på trening, kosthold og kropp. Som du skriver, er det bra at det finnes kostholdsplaner o.l som en kan bruke. Jeg tror, i det lengre løpet, vil det lønne seg å finne noe som passer seg selv. Da vil det også være enklere å ha en sunn livsstil, men at en kan spise snacks og “usunne” matvarer innimellom med god samvittighet. Om en går litt opp i vekt, eller ned – hva så? Bare en trives med kroppen sin selv.
      Utrolig bra skrevet. Synes det er viktig at en skriver slike innlegg. Du er et godt forbilde for mange.

    33. Tuusen takk for at du er den du er! Takk for at du velger å dele tankene dine om et tema som jeg vet kan være sårt og skremmende å dele med mange. Du burde være så stolt av deg selv som klarer å velge hva som er best for deg selv, og av alt du har fått til i livet ditt! Du er sterk.
      Og til slutt: du heeelt fantastisk ut <3

    34. JAAAAA! Applaus! Det er akkurat en slik innstilling jeg ønsker å ha, og akkurat slik innstilling jeg synes du som PT bør ha. Har absolutt denne innstillingen til vanlig, men har som mange andre både opp-og-nedturer, og i perioder er jeg aaaalt for streng for meg selv. Takk for påminnelsen!

    35. Dette var godt, flott og klokt skrevet, Maren. Absolutt noe av det beste og mest motiverende jeg har lest på lenge 🙂 Og ikke minst; et uhyre viktig tema i dagens samfunn med et mylder av meninger, uttalelser og informasjon. Vi trenger virkelig nyanserte syn og uttalelser på alt som florerer rundt. Takk for at du gjør akkurat dette 🙂 Hilsen en som jobber ræva si ut av en alvorlig spiseforstyrrelse som har hatt grepet om meg i ca. 17 år (dog ikke et resultat av et kroppshysteri da jeg utviklet min spiseforstyrrelse).
      Heia balanse i hverdagen 🙂

    36. Sååå fint innlegg :)) Eg også elsker energien din, og at du er så glad i naturen. For det er eg også, å blir det bare enda meir når eg ser bildene du deler, og gleden du har med å trene ute 🙂 Og du ser kjempefin ut! Livsglad og sunn :))

    37. Så flott skrevet. Det er innsiden (personligheten) som teller, ikke om du har en bulk her og der. Du e rå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg