Back attack

Det finnes ikke noe gøyere å trene enn rygg, og jeg storkoser meg på de styrkeøktene som inneholder mange øvelser for ryggen. I dag valgte jeg å kjøre en ren styrkeøkt på rygg, med følgende øvelser: 

  • Pullups
  • Nedtrekk 
  • Sittende roing
  • Facepull
  • Omvendt flies i kabel
  • Stående roing 


Jeg varierer treningen min ofte, og varierer mellom fullkropps økter, to delt med overkropp og underkropp, eller full splitt med en og en muskelgruppe pr økt. Nå er jeg litt tilbake til å splitte opp, og fokuser på en og en muskelgruppe pr trening. I dag stor det altså rygg på programmet, og jeg koste meg fra start til slutt. Det er grisetungt, men jeg føler jeg får god kontakt med muskulaturen, og virkelig tatt meg ut i hver eneste øvelse. Akkurat når det gjelder styrketrening, så er det ingenting som slår den følelsen. Muskelkontakt er alfta omega – jeg bryr meg overhode ikke hvilke tall som står på vektskivene, så lenge jeg kjenner at den muskulaturen jeg ønsker å treffe jobber, så er jeg fornøyd. 

Nå er jeg spent på å høre hvordan dere gjør det med styrkeøktene deres. Kjører du hele kroppen hver økt, eller deler du opp? Hvordan deler du opp, og hvorfor har du valgt å gjøre det slik? 

Smiiil Maren

 

14 kommentarer
    1. hei!
      Har kjørt fullkropp fire dager i uken, et halvt år.
      Har nå lyst til å dele i over/underkropp med 2 økter pr kroppsdel, altså fire økter pr uke. men, etter å ha kjørt fullkropp så lenge er jeg redd 2 bein/overkroppsøkter pr uke er for lite for å få noe framgang. Hva mener du?
      Ha en flott dag, klem 🙂

    2. Akkurat nå har jeg delt opp styrketreningen i bein+skuldre, bryst+rygg og bein+armer, og gjør så mange styrkeøkter jeg føler for iløpet av en uke – blir som oftest rundt 4-5. Trente lenge med lite fokus på overkropp, så derfor har jeg satt det opp slik jeg har nå – for å få mer fokus på overkropp, men samtidig ikke “miste” fokus på bein. Elsker å trene bein, føler virkelig jeg får gitt alt jeg har på de øktene 🙂
      Ha en superfin mandag, flotte Maren ☺️💕

    3. Jeg trener hele kroppen når jeg trener styrke. Trener styrke 3 ganger i uke som regel, og da synes jeg det er greit å få trent litt av alt fordi jeg vil bli generelt sterkere. Jeg sliter en del med leddsjukdom, så da har jeg funnet ut at å trene hele kroppen fungerer fint 🙂 Men skal sies at jeg ofte har litt ekstra forkus på en del av kroppen som får noen ekstra øvelser. Jeg prøver å variere treningen, så blir litt gruppetimer, litt slynge, litt vekter og litt helt vanlig styrketrening med egenvekt.

    4. Jeg har ett program jeg følger – hele kroppen – supert synes jeg – men jeg er nokså ny på trening 😀

    5. Jeg deler det op, så jeg kører:
      Dag 1: Ben/mave
      Dag 2: Bryst/biceps
      Dag 3: Skulder/triceps
      Dag 4: Ben
      Dag 5: Ryg/mave
      Kan godt finde på at bytte lidt rundt, men sørger for at nå igennem alle muskelgrupper hver uge 😉
      Tak for en fin blog! Har et indtryk af, at din indstilling til kost og træning er sund og fornuftig. Mange kram fra en dansk læser 🙂

    6. Jeg gjør litt forskjellig. I det siste pleier jeg å kombinere intervaller med overkropp og kjerne muskulatur. Og digger å kjøre bein og rompe for seg. Men de beste øktene synes jeg er da man kombinerer intervaller og fullkropp.
      Anja

    7. Wow! Herlig innlegg
      Jeg trener som regel nesten alt hver økt, men noen variasjoner. F.eks mest arm og rygg en dag, og så en lett bein-økt for å ivareta musklene.

    8. Har kjørt fullkropp i årevis og trives enda veldig godt med det. Har du noen tips til å få bedre kontakt med muskelgruppene? Tenker både oppvarmingsøvelser og underveis i settene 🙂

    9. Jeg trener som regel fullkroppsprogram men jeg er nokså ny på trening 😊 tenkte kjøre en tosplitt etterhvert så jeg får fokusert på enten overkropp eller ben/rumpe med flere øvelser 😊😊

    10. Hei Maren! Elsker bloggen din, du er god!😘
      Jeg deler treningen i 4 deler slik at jeg får restutiert
      bra nok i mellom. Blir veldig stiv, litt for stiv faktisk.
      Klem😄😘

    11. Hvor ofte bør man variere mellom de ulike treningsvariantene? Hvor mange uker kjører du feks fullkroppsøkter før du bytter? Og hvor mange ganger i uken trener du?:)

    12. Hørtes ut som en morsom og digg økt! 😀 Jeg har kjørt mye forskjellig, og favorittperioden min var da jeg hadde 4-splitt, husker ikke hvordan jeg la det opp. Men det var i alle fall den beste treningsperioden min hittil, koste meg skikkelig på trening og var ikke flau over antall kg jeg løftet(var forøvrig ganske sterk da også). Nå har jeg endelig funnet tilbake til gleden igjen, og det er med en to-splitt: overkropp og underkropp 😀 Deilig!
      Ønsker deg en super onsdag, fine, inspirerende Maren 😀

    13. Kjørte bryst+triceps+mage, skuldre+rygg+biceps og bein før. Det var de faste øktene i løpet av ei uke, og som regel kom det alltid rygg, bein og kondisjon inn i bonusøktene. Nå er det overkropp, bein og kondisjon+tøying som er fast. Kiropraktoren min sa at jeg er så stiv i hamstrings at det er nesten skammelig. Haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg