Kakemenn – både med og uten sukker

Første dagen i den fineste måneden av de alle feires med å dele kakemennoppskriften jeg lovet dere. Jeg har sagt at jeg personlig ikke ønsker å sunnifisere julen på min blogg i år, og det resulterte i en haug av tilbakemeldinger fra skuffede lesere og ønsker sunnere alternativer. Jeg blogger for å inspirere dere, og uten dere er denne bloggen ingenting. Derfor har jeg laget en sunnere utgave av kakemenn i tilegg til den vanlige da det var sterkt ønskelig. I dag vil jeg dele begge med dere, så kan dere selv velge hva du ønsker å lage. Har du tid og lyst kan du jo lage begge? For det er absolutt helt supert å ha et alternativ hvis du, som meg, er litt over middels glad i julekaker og gjerne kunne momset en kakeboks om dagen. 

Du trenger: 

  • 500g hvetemel -> 500g sammalt mel
  • 350g sukker -> 6 ss sukrin 
  • 50g smør
  • 1 liten ts med hjortetakksalt
  • 1 – 1,5 dl vann

Dette er en halv porsjon av den orginale oppskriften, men den holdt til tre fulle brett, og jeg tenker derfor at den er litt greiere å bruke. Spesielt hvis du prøver deg på den sunnere varianten, for hvis du ikke liker dem er det jo litt kjedelig å sitte med 6-7 brett med kaker. Hvis du liker den derimot så er det vare å doble oppskriften. For sunnere variant byttes altså hvetemel med sammalt mel, og sukkeret byttes ut med sukrin.

Slik gjør du: 

Smuldre smøret i melet, og bland inn hjortetakksalt og sukker/sukrin, og til slutt vannet. Bland sammen, og kna deiget godt. Vips har du en perfekt kakemanndeig, enten med eller uten sukker. Stekes på 180 grader i ca 8-10 minutter. Følg litt med underveis, da alle ovner er ulike, er det er fort gjort at kakemennene brenner seg. 


Jeg synes den sunnere varianten var veldig gode, de er ikke så søte og har en litt grovere farge. Det var ikke alle i familien som likte disse like godt, da den deilige søtheten som de vanlige kakemennene har, ikke er like tydelig i denne oppskriften. For min del vil disse kakene absolutt bli spist, men akkurat rundt jualften og i alle juleselskapene så velger jeg å servere vanlige, søte, tradisjonelle kakemenn. 

Ha en deilig første desember dere!

 

Smiiiil Maren

19 kommentarer
    1. Mm, er det en julekake jeg elsker, så er det kakemenn! 🙂 Beste jeg får! Men for min del går det kun i “ekte” pepperkaker og kakemenn, jeg har faktisk aldri prøvd meg på sunnere varianter. Cookies, karameller og annet julegodt lager jeg gjerne noen sunnere varianter av. 🙂 Litt av alt, og ja takk begge deler 😉 Du er flink Maren <3 Jeg liker holdningen din i fht mat! 🙂

    2. Kari: Sukrin er helt annerledes på smak, og blir litt metallisk hvis det blir for store mengder. Et tips er å dryppe noen dråper stevia i deigen, det gir en god søtlig smak hvis man ønsket dem søtere. Jeg personlig liker at de ikke er så veldig søte i smaken :):)

    3. Sikkert gode de kakemennene og, men mor sine er virkelig verdens beste!<3<3<3
      2 kg. hvetemel
      1 kg. sukker
      1 l. skummet kulturmelk
      50 g. hjortesalt
      Nå er jo dette en veldig stor oppskrift (ca. 200 kakemenn). Men vi må lage såppass siden alle vil ha dem:P

    4. Også må de stekes i 5-6 min på 225 grader. Vi skal faktisk igang å lage første omgang idag!! Gleder meg så sykt, de er jo aller best ferske<3

    5. Hei! Du har da glemt en liten viktig detalj om hvor lenge og hva grader de skal stekes paa? tusen takk for fin oppskrift 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg