Det kribler i hele kroppen

Delvis sponset interiør

Jeg har bakt og kost meg allerede siden midten av november. Jeg elsker jul, og har lyst å strekke den ut så lenge som mulig. Jeg starter juleforberedelsene i midten av november, og durer på hele veien frem til jualften. Jeg har allerede delt verdens beste pepperkaker med dere, med både godt smør og sukker og alt som hører med i verdens beste oppskrift. I går prøvde jeg meg på en litt sunnere variant av kakemenn, da mange etterlyste dette og tror det eller ei, de ble faktisk super gode. Oppskrift og bilder kommer selvfølgelig. 

Jeg personlig liker ikke å sunnifisere julen, jeg syne sjulen skal være en tid vi lar vekt, utseende og kilo ligge, og fokuserer på kos, hygge, familie og kvalitetstid. La oss bare legge det kroppsfokuset vekk litt, vi vet jo alle at det bli hysteri i januar uansett. Akkurat det der med den januartreningen er så tullete, og det fasinerer meg like mye hvert eneste år. Men det kan vi snakke mer om når den tid kommer. Som sagt så synes jeg julen skal være ekte kos, og i går koste jeg meg med både kakao, julegodterier og kakebaking sammen med familien. 


I dag er det første søndag i advendt, det første lyset tennes og kriblingene i magen er så absolutt tilstede. Jeg har et latterlig barnslig forhold til jul, og gleder meg så mye at det kribler i hele kroppen. Jeg gleder meg så til alle juleselskapene, all kos med familie, snø, ski, hyttetur og venner som bor utenbys som kommer hjem til jul. Jeg har lagt en plan for julegavene, og gleder meg til å gi bort gaver som jeg håper vil falle i smak. Jeg har rett og slett skikkelig julestemning, og det er så herlig. 

Er det flere som er i full julesving med både baking og julegaver?

Den fine fjølen, og koppen er fra merket Sögne Home. Jeg har forelsket meg helt i interiøret fra dette merket, og i tilegg synes jeg det er veldig stas at det er lokalt her fra Sørlandet. Sögne Home finnes i flere interiørbutikker ( her i byen vet jeg det finnes på Hansen & Co og Gave og Interiørhuset i Søgne ), og i tilegg har de en inspirerende instagramkonto og nettside


God første søndag i advendt mine fine. Jeg skal nyte dagen med familie, og sove en god del. I natt er det nemlig nattevakt på sykehuset for denne frøkna. Kjenner jeg meg selv rett blir det ikke spesielt mye søvn før den vakten, men sånn har dte alltid vært, og jeg har da overlevd et solid antall nattevakter likevel.

 

Smiiiil Maren 

 

20 kommentarer
    1. Å for en deilig julegotteriskål, fylt med det jeg liker best – julemarsipan og pepperkaker – nå mangler vi bare snø. Bildene inspirerte meg til å sette på julemusikken her i huset på morgenen 🙂

    2. Kjære flotte, inspirerende maren!
      Så godt å høre deg skrive om julen på denne måten, tenker
      Det samme selv! Kos deg masse i førjulstiden:)

    3. Så hyggelig! Men nei, er langt unna å begynne med juleforberedelser… Er jo virkelig ikke tid til sånt når man er midt i eksamensperioden :(((

    4. Jeg er helt enig med deg! Julen skal ikke sunnifiseres! Når det er sagt spiser jeg vanlig sunn mat utenom juleselskaper, bortsett fra at det blir litt julekaker innimellom 😉 Også har jeg fokus på å bevege meg like mye som ellers! 🙂
      Jeg har dessverre ikke begynt på juleforberedelsene ennå (bortsett fra at jeg tradisjonen tro har laget pakkekalender til min venninne!) Eksamenslesing tar opp det meste av tiden nå, men jeg gleder meg som en unge til å starte på julebaksten! Tror jeg skal snike inn et slag en kveld til uken 😉
      Ha en riktig god søndag og lykke til på nattevakt herlige Maren! 😀

    5. Heg er helt enig med deg Maren. Høytider som påske og jul skal ikke sunnifiseres, fokuset skal være på familie, venner, samhold, takknemlighet og kjærlighet <3 Jeg har aldri bakt sunne pepperkaker el kakemenn. Jeg kan likevel kose meg like mye med mandariner, frukt, nøtter og sukkerfri kjeks innimellom, men jeg koser meg like mye med "ordentlige saker" hvis du skjønner 🙂 Håper du får en fantastisk søndag fine du <3

    6. Det så nydelig ut og sååå koselig med jul! Kunne du kanskje kommet med ett innlegg med julegavetips til treningsglade jenter? Har mange venniner som i likhet med meg er glad i trening, og da hadde det vært gøy å gi en sporty gave!

    7. Jeg har hatt godteriforbud i 2 år, så kan ikke si det fristet så mye, men det er bra at du har samvittighet til å kose deg. Skulle ønske jeg også kunne kost meg denne jula, men denne måneden er dessverre den verste tiden på året med tanke på alt som gjelder mat..

    8. Åh, julemarsipan.. det er det beste julegodtet jeg vet om! Jeg har klart å holde meg frem til desember, og nå er det jo bare to dager igjen. Har bakt kakemenn, og når juleferien starter om én uke går vi skikkelig i gang med bakingen! Krumkaker, risboller, sjokoladekuler og smultringer er tradisjonen, men ellers er både kanelstenger, makroner og ulike småkaker kjempegodt. Vi får se hva vi rekker! Gavene har jeg ikke begynt på enda, men planleggingen er i gang. God 1. advent!

    9. Dette er det jeg liker så godt med deg maren!! Du er så flink til å finne den perfekte balansen mellom sunnhet og kos! Jeg kunne ønske jeg var like flink som deg til dette, jeg klarer fint å slappe av og kose meg i helga, men jeg får så dårlig samvittighet etterpå og ender opp med å gå å tenke på dette i lange tider! Jeg har bestemt meg for at denne jula skal være balansert! Jeg skal spise normalt og sunt meste parten av tiden, men klare å kose meg uten dårlig samvittighet! For det er nettopp det jula handler om <3
      God søndag videre vakre Maren, klem

    10. Hei 🙂
      Du skriver at du ikke er for å sunnifisere julen.
      Hva er grunnen til at du baker sunnere kakemenn?
      Skjønte ikke helt sammenhengen 🙁

    11. Jeg synes det er kjempe smart med både “skikkelige” fullverdige julekaker – og så et sunnere alternativ i tillegg – da slipper man å si nei takk til kaker , for det kan bli vel mye kaker i jula. Jeg står i fare for å utvikle diabetes type 2 og skal være forsiktig med sukker – så jeg ønsker meg et sunnere alternativ på kakefatet – for da slipper jeg å være uhøflig og si nei takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg