Verdens beste pepperkaker

Jeg har så julestemning for tiden, og det er virkelig verkens beste følelse. Det er en koselig følelse, og tanken på at jeg har juleferie om 3 små uker er helt vidunderlig magisk. Dere som følger meg på snapchat har fått med dere at jeg startet bakingen for en god stund siden, og har laget både pepperkaker og kakemenn. Pepperkakene ble helt vilt gode, og jeg er så glad jeg knipset bilder underveis, for denne oppskriften må jeg bare få dele med dere. 


Du trenger:

  • 600g hvetemel
  • 350g sukker
  • 125g sirup mørk
  • 250g margarin
  • 1/2 kopp melk
  • 1 ts pepper
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 toppet ts hjortetakk
  • 2 ts kanel
  • 1 ts ingefær
  • 1 ts nellik

Slik gjør du:

Smelt smør, og rør det sammen med sukker og sirup, tilsett krydderene, melken og hjortenakk ( utløst i et dråper kokende melk), og tilsutt tilsetter du melet. Jobb deiget godt sammen. La deiget stå i kjøleskapet over natten ( eller 6-8 timer). Bruk en kjevle og lag små kaker med de formene du har, eller lag små kuler ( peppernøtter). Stekes i ovnen på ca 180 grader i 6-10 minutter. I min ovn er det faktisk kun 6 minutter, men andre ganger jeg har bakt andre steder med samme oppskrift har det vært nærmere 10 minutter. Så her må du følge med, og se hva som passer i din ovn.

Jeg synes dette er verdens beste pepperkaker, og oppskriften har vært i familien min i alle år. Dette er de kakene jeg alltid har i kakeboksene, og som jeg er oppvokst med hjemme hos mama og pappa. Jeg får nostalgiske, koselige barndomsminner av disse pepperkakene, og gleder meg allerede til neste bakedag. 

Hvordan er det med dere, har dere startet på julebagsten? Er det noen av dere som har fått julestemning?

 

Smiiiiil Maren

 

14 kommentarer
    1. Jeg begynte å få julestemning allerede I oktober jeg hehe!:P har hørt på julemusikk siden! Og selv har jeg bursdag 12 dager før jul så juletider er min favoritt <3

    2. Synes det er flott at du ikke er redd for å bruke vanlige ingredienser som hvetemrl sukker og smør i julebaksten!

    3. Anonym: Haha!!! Seriøst? Skjønner at jeg har et par skrivefeil innimellom – beklager det! Men du skjønte kanskje at det skulle være ingefær ? 😉

    4. Da er deigen satt, men ser jo nå at jeg glømte pepperet! 😛 Haha! Håper de blir gode likevel 🙂

    5. Rekna me de va ingefær, men sida jeg aldri har hørt om det i ei deig, vart jeg litt usikker ! Tenkte kansje de skulle stå noe helt annet :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg