Min personlige hjemmetrening

Jeg snakker om trening hver dag, jeg trener selv nesten hver dag, jeg trener andre mennesker ukentlig, og jeg skriver om trening her flere ganger pr uke. Jeg tipser og gir råd, og prøver å gjøre mitt beste for å motiverer og forhånetligvis inspirere. Jeg vil så gjerne tilpasse til alle nivå, tilfredsille den enkelte og sørge for at alle får det som passer dem best. I går fikk jeg en litt søt kommentar fra en leser, og der stod det: Jeg vil egentlig bare vite hva du personlig velger på gjøre…. 

Så da tenkte jeg å gjøre akkurat det – dele hva jeg gjør. Jeg ønsker da å presisere at dette er et program jeg har laget til meg, som jeg synes er gøy, og som utfordrer meg på det jeg føler jeg trenger å jobbe med. Dette programmet utgjør ingen stor fare for skader for min del, da jeg vet at jeg fint kan hoppe opp og ned, uten å få smerter i knærne mine. Jeg vet også at håndledd og skuldre tåler å hoppe ned i en burpee på stuegulvet. Så da er det sagt, dette er mitt program som jeg selv har tilpasse til meg selv, prøv det mer enn gjerne, men vær smart i forhold til dine egne begrensninger. Har du smerter/skader så tilpass etter det. 

Jeg lager meg en sirkel med følgende øvelser: 

  • Burpees
  • Roll-out med hjul
  • Pushups 
  • Sofa-jump
  • Situps
  • Bulgarsk utfall på sofaen
  • Knebøy med kroppsvekt
  • Walking plank

Alle øvelsene gjøres med egen kroppsvekt, og det eneste utstyret jeg bruker er et hjul for mageøvelsen Roll-out (dette hjulet selges på xxl til en billig penge, da får du også med et par håndtak som er supre å gjøre pushups på. Dette er ikke sponset eller noe form for reklame, kun et tips fra meg til dere), og en matte til øvelsene på gulvet. 

Jeg svettet, pustet og peste meg gjennom denne økten med 10 repetisjoner pr øvelse, totalt 3 runder. Det er ingentingi veien for å kjøre både fire og fem runder hvis du har tid, lyst, kapasitet og overskudd. Jeg anbefaler å teste programmet ut med et par runder de første gangene og heller øke etter hvert. Jeg kjører nå tre runder, og synes det er helt optimalt for meg akkurat nå. Jeg kjører som sagt 10 repetisjoner pr øvelse, og har ca 2-3 minutters pause mellom hver runde. En effektiv, morsom og utfordrende sirkeløkt. 

Ha en super onsdag dere, jeg skal straks avgårde på lunsjdate med en venninne. Fy søren så deilig det er med noen dager fri, jeg kunne lett blitt vant til dette livet her altså!

 

Smiiiil Maren

 

15 kommentarer
    1. Jeg har bestemt meg for at nå skal begynne å trene igjen, men siden jeg ikke har råd, blir det nok ikke noe treningssenter medlemskap. Derfor var det inspirerende å lese dette innlegget og få tips til øvelser 🙂 Ha en fin dag videre!

    2. Pleier vanligvis ikke å kommentere, men synes du skal vite at du er en inspirasjon for mennesker i alle aldre!! Du er rå!
      Hilsen inspirert leser

    3. Elske bloggen! Du inspirerer, og syns du virker tvers gjennom god. Kan jeg spørre hvor sofabordet er fra?:)
      Klem

    4. Så flink du er! 😀 Det er så lenge siden jeg har trent hjemme. Var så flink å trene yoga hjemme før, men vet ikke helt hva som skjedde, haha. Skjerpings! 😉 Den matta di hadde en nydelig farge! Hvor er den fra? 🙂

    5. Hei Maren!
      Ville bare si tusen takk for at du også deler slike økter en gang i blant – for oss som ikke bruker treningssentre! Dette var en stor inspirasjon, skal definitivt prøves en dag! 🙂
      Håper du får en fin kveld! <3

    6. Jeg pleier å kjøre ganske så like økter hjemme selv! Treningssenteret stenger som oftest ganske tidlig i helger og helligdager, og da er det så deillig med litt hjemmetrening. Selv har jeg lagt min elsk på gymball og tung rockering, men manualer og generelt møbler som bord og sofa blir også mye brukt! Tusen takk for dette innlegget! Litt inspo til mine egne hjemmeøkter <3
      Ha en herlig kveld
      -Maia

    7. Så bra innlegg, Maren! 😀 Det er jo veldig inspirerende å se hva du gjør selv også! Liker veldig godt måten du deler ting på og det virker som du har veldig sunne verdier når det gjelder trening og kosthold! Balansen på bloggen din er super! 😀 Stå på! 🙂

    8. Du stråler som alltid Maren! Håper helgen din blir like flott som deg, ikke tren for hardt i helgen og unn deg noe godt, det forjener du 😀

    9. Husker du snakket om hvordan man skulle gjøre planken riktig. Når har du tenkt å vise dette? eller har jeg gått glipp av det? 🙂

    10. Hei! Hvordan varmer du opp når du tar slike økter? Synes alltid syra kommer så raskt om jeg starter rett på øvelsene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg