Laksemiddag og sunn dessert

Tidligere i uken var jeg på middag hos familien, og fikk servert en nydelig laks med herlig tilbehør. Heldigvs hadde jeg kameraet mitt i vesken, og fikk knipset et par bilder av herligheten før den forsvant ned i magen. Middagen var verken komplisert eller spesielt fancy, men den var utrolig smaksfull og ikke minst super sunn.

Ta ønsket antall laksestykker og krydre dem godt før du setter dem inn i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter. Vi bruker fiskemannens kryddermix, som er et helt fantastisk godt fiskekrydder. Så damper du de grønnsakene du ønsker, vi hadde gulrøtter, blomkål og brokkoli. Koker poteter, og lager en enkel dressing av lett rømme, litt salt, pepper og sukrin som du danderer på et salatblad. Sausen var en nyhetet min pappa hadde fått inn på butikken, så den vet jeg ikke noe mer om enn at den inneholdt epler, var fra ferdigpose ( huff da, hehe ) og smakte helt himmelsk. 


Dessert må man ha, og valget vårt fallt på en enkel fruktsalat med vanilje kesam og sukrin. Det vil si, mamma og meg velger sukrin, resten av familien holder seg til vanlig sukker da de synes det smaker mye bedre. Det er selvfølgelig helt okei, hver sin smak, og det er jo uansett kun snakk om et par dryss. Alt blir mer delikat når det kuttes oss, og jeg blir nesten litt glad av å se på denne fargefesten av en fruktbolle. 

Jeg håper denne retten kan inspirere til å spise fisk, jeg vet med meg selv at jeg er for dårlig på å spise fisk i hverdagen. For utenom sushi går det dessverre lenge mellom fiskemidagene. 

Er du flink til å spise fisk i hverdagen? Del veldig gjerne dine beste tips til fiskemiddager i kommentarfeltet. 

 

Smiiiil Maren

 

23 kommentarer
    1. Jeg spiser masse fisk! Kanskje halvparten av middagene blir fisk! Ulike lakseretter, torskeretter, lettsalta uer, hjemmelaga fish’n chips av sei, fiskeburger, da helst av hjemmelaga fiskekaker om jeg har i fryseren, fiskball m/ potet og grønnsaker og sikkert mye mer enn jeg kommer på her:-D Laksewok er forresten digg! Og om det bli dårlig med fisk en periode så prøver jeg i det minste å få i meg makrell i tomat:-D

    2. Fisk kuttet i biter i folie sammen med forskjellige grønnsaker, lager porsjonspakker og putter dem i ovnen. Krydre med godt krykker og gjerne litt soyasaus. Laks og søtpotet i ovnen er deilig! Eller hva med en hjemmelaget fiskeburger med hjemmelaget spelthamburgerbrød og frisk salat? 🙂 Dette er ting som går igjen hjemme hos oss!

    3. Torskefileter legges i ildfastform sammen med creme fraiche og cottage cheese, purreløk, paprika og gullerot, ovnsbakt med ost på toppen. Helt nydelig!! 🙂

    4. – Kutt opp grønnsaker som brokoli, rødløk og paprika og ha i bunnen av en form, hell over 2-3dl grønnsaksbuljong og salt&pepper. Legg torskebiter på toppen og fordel en skje pesto på toppen av hver filet. Inn i ovnen i ca 20 min til torsken er gjennomstekt.
      – Bland soyasaus, søtsoya, ingefær, hvitløk, chili og lime og fordel over laksestykker i en liten form. Stek i 15min og server med søtpotetmos.
      – Fiskesuppe! I dag skal vi ha fiskesuppe med potet og fenikkel med torsk og scampi. Oppskriften fant jeg på godt.no
      – Lakseburger med hjemmelagde brød av havregryn, cottage cheese og egg, server med grillet paprika og ananas og en hvitløksdressing av kesam.

    5. Dette så veldig godt ut! Jeg er glad i laks og spiser det minst to ganger i uken – som regel i wok eller ovnsbakt med søtpoteter og salat. Passer på å variere tilbehøret, og bruke ulike krydder – så blir jeg ikke lei av det 🙂
      Ellers kan jeg anbefale fiskekaker i en fløte-/tomatsaus. Det høres kanskje rart ut, men det er veldig godt! Først steker du fiskekakene, så heller du oppi en boks hermetiske tomater og matfløte – la det koke opp og trekke godt sammen i et par minutter, og servér med f.eks. kokte poteter og gulrøtter. Sausen gir en veldig god smak sammen med fiskekakene!

    6. Vi har fisk to ganger i uka, og laks en av de. Jeg eeelsker laks, og kunne sikkert spist det hver dag! Haha. Jeg er også glad i torsk, både filet og røkt, pangasius og sei. Mmm, hadde laks i går, men tror jammen jeg må ha fisk i morgen og. Den middagen der så midt i blinken ut for meg, minus sausen. Er ikke så glad i saus, hverken til fisk eller kjøtt. Synes det tar så mye av smakene til kjøttet/fisken og grønnsakene. Men som du sier, smak og behag 🙂 Håper formen din er bedre og at det gikk bra på evalueringen i dag! Klem til deg 🙂

    7. Har fullstendig mistet smaken for kjøtt, aner ikke hva det skyldes men jeg takler det ikke lenger. Konsistensen. Smaken. Blæ… Følgelig blir det mye fisk. 1-2 ganger daglig. Foruten at jeg kommer til å måtte finne andre måter å få i meg jern og B12 tolv på. Ser jeg forløpig ingen ulemper 🙂 håpermlikevel at kjøtt blir godt igjen etterhvert.
      Et tips for å gjøre fiskespising enda enklere er å kjøpe en damprist til mikroen. Det har jeg. 2-3 min med fisk i mikro og sen smaker som om den var trukket i vann. Slipper gryte, slipper å vente, genialt! Og så kan den brukes ril grønnsaker også. Koster noen hundrelapper bare. Husker ikke hva min modell heter, men om du skulle være nysgjerrig er d bare å goåi lyd så kan jeg kanskje få rumpa ut av sofaen og ta en titt i kjøkkenskapet

    8. Så digg ut!
      Forresten, vet ikke om dette innlegget bare har gått meg hus forbi, men skulle du egentlig skrive et innlegg om “planke” øvelsen? 🙂 hvordan man gjorde den helt riktig, tror jeg husker noe om at du skrev det 😀
      digger bloggen din!

    9. Heisann! Jeg trener mage 3 ganger i uken, mandag, onsdag og fredag og jeg har drevet med de samme mageøvelsene i et par uker nå. Jeg har kanskje 6 forskjellige mageøvelser hvor jeg tar 15-20 reps på en og 5 sett til sammen på alle. Er det viktig å variere type mageøvelser for å kunne få resultater eller kan man gjøre de samme eller spiller noe av det noen rolle? Og når jeg trener mage blir det som regel oppimot 40-45 min er det for lenge eller passe treningsøkt?:) Pleier som regel ikke å få noe vondt i magen etter å ha trent men.

    10. Jeg tok opp fryste torskefileter, tinte de og la de i ildfast form, blant inn cottage cheese, en hel boks creme fraiche, paprika, kokt gulrot, og purre, ost på toppen, inn i ovnen på 200 gr til osten er gylden, ca 25 min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg