Høstfrokost og Crossfit

Har dere smakt de norske plommene som er i butikk nå? Herligfred så gode de er. Norske plommer er definisjonen på høst for meg. Det aller beste er jo hvis man har mulighet til å plukke dem selv rett fra treet, men har du ikke den muligheten så skal jeg garantere deg at de fra butikken smaker helsk nydelig de også. I dag ble frokosten den faste Marenskåla med mandler og plommer til. Sunt, godt og enkelt. 



I dag har jeg en litt hektisk dag. Jeg startet med en fin liten løpetur, etterfulgt av en tur innom Crossfit Kvadraturen. Mange av dere har mast på om jeg ikke skal teste meg på crossfit, og at det hadde vært så gøy med litt crossfit her på bloggen. Jeg har alltid sagt at crossfit ikke er noe for meg, og helt ærlig så har det skremt meg litt. Nå har jeg altså gitt etter for presset og skal prøve meg på et par timer i uken. Jeg vil fremdeles oppretholde løpingen og noe av den vanlige styrketreningen, men jeg vil implementere litt crossfit i treningeuken min. Jeg har ingen plan om å bli helt fanatisk og kun ha crossfit-fokus her på bloggen, men jeg tenker at det er noe med det å inspirere alle leserene mine, og når så mange av dere har både oppfordret, og utfordret meg til å teste så tenker jeg at jeg skylder dere å prøve. 

 

Dere kaster dere jo stadig vekk ut i diverse utfordringer jeg slenger mot dere, så da kan jeg jo ikke være noe dårligere. Jeg har første introtime allerede til mandag. Jeg grugleder meg! Sindre Trondsen skal være min trener i en periode fremover, og i dag hadde vi første møte. Jeg har forberedt han på at alle hans forventninger til meg må senkes helt ned, og at jeg er fryktelig spent og litt skremt av alt dette. Sindre tok dette med et stort smil, og tross min frykt og skepsis så er han overbevist om at jeg vil elske Crossfit etterhvert.  

Nå er jeg spent på høre fra dere skjønne lesere. Er det noen av dere som driver med crossfit? Hva er det som fenger så med denne crossfiten? Fortell meg om ditt forhold til crossfit.

 

Smiiiil Maren

 

16 kommentarer
    1. Så gøy at du skal prøve crossfit! Selv har jeg trent på Crossfit 46 i et halvt år nå, og elsker det! Jeg tror noe av grunnen til at crossfit fenger så mange er det at det er så variert. Ingen dager er like, og du får trent hele kroppen raskt og intensivt! I tillegg kan alle øvelser skaleres, noe som gjør at man ikke trenger å være i spesielt god form før man begynner. Sist, og kanskje aller viktigst for min del ihvertfall, er miljøet. En ting jeg savnet med å trene på et vanlig treningssenter var den lagfølelsen som man kjenner igjen fra da man var yngre og drev med organisert idrett. Man utvikler et vennskap til de man trener med, og heier på hverandre. I crossfit er man ikke ferdig før sistemann er ferdig:) Jeg håper derfor at du ikke bare skal ha en-til-en timer, men også delta på vanlige WODs; det er først da man får hele crossfit-opplevelsen! Lykke til, og om du ikke finner deg helt til rette på Crossfit Kvadraturen, så er du hjertlig velkommen til oss på 46 😉

    2. Hei Maren!
      Jeg er fast leser på bloggen din og blir inspirert hver eneste dag! Så Fantastisk gøy at du skal prøve Crossfit! Jeg har gått på Crossfit i Haugesund i 4-5mnd tilsammen nå- og STORTRIVES! Har alltid hatt et helt annet syn på hva som var Crossfit før jeg startet. Det virket skummelt, og ikke minst for “de beste”. Men der tok jeg feil: vi er en stor aldersgruppe med stooor variasjon på treningsfronten- noen har trent i mangen år, mens andre nettopp er begynt! Crossfit passer alle, uansett!
      Det som er så greit med CF er at det er varierende i det uendelige. Alle øvelsene blir gradert til ditt nivå- og på den måten klarer alle å gjennomføre øktene ut fra sine forutsetninger! 😀
      Har aldri kost meg sånn med treningen som jeg gjør den dag idag! Håper du kommer til å trives <3
      Klem Malin

    3. For et sammentreff!! Hadde min første crossfittime igår! Førsteintrykket var sykt bra. Likte hele stemninga og attituden der inne. Alle virket så smilende og “chill” Jeg trener sammen med en større gruppe hvor vi har en felles trener. Var veldig veldig tungt da det stod på, men sykt gøy og jeg gleder meg allerede til neste gang! Man trener jo både styrke og kondis på samme tid, så det er rett og slett en genial treningsform :)))))

    4. Marie: Ja det skal jeg også – bare ha et par intro timer først iom at jeg er helt fersk og ganske skeptisk. Hehe. Så gøy at du likte det – håper jeg får samme opplevelse:):)

    5. Så gøy at du skal prøve crossfit Maren! Og jeg lover at du kommer til å elske det, fort er du bitt av basillen 😀 Crossfit gir deg muligheten til å trene variert og allsidig, hvor hver økt er aldri det samme, noe som gjør at man heller ikke kjeder seg 😀

    6. Jeg har ikke prøvd crossfit selv, men jeg synes det virker spennende. Så det skal bli moro å følge med på. Kanskje det ender med at jeg prøver det selv også

    7. Hei Maren😊
      Jeg trener på et crossfitsenter, men er svært lite med på fellestimene.. Jeg trener der mye for utstyrets skyld, at det er nytt og av bedre kvalitet enn på de andre superslitte sentrene i byen. At man kan “leke med” treningen, slippe velkter i bakken, og trene vektløfting der. På en måte positivt at det ikke er speil der, men skal innrømme at jeg savner speil litt (det gjør av en egoistisk ? Måte noe med motivasjonen min). Dog er jeg med på yogatimene og vektløftertimene de har der. 🙂 men selve crossfiten klarer jeg ikke bli helt komfortabel med.. Selv om jeg var medlem fra senteret åpnet synes jeg det er vanskelig å komme inn i det etablerte miljøet. Men kanskje er det bare meg..? Og som noen nevner over her, at alle heier hverandre frem “ingen er ferdig før alle er ferdig” – det opplever jeg som et press. Om jeg føler meg ferdig etter 30 pullups, ja så er jeg det. Da hjelper det ikke at noen står å “heier frem” 20 til, for å nå de 50 pullups’a! Har jeg virkelig så mye mer utbytte av de?! En annen ting er at jeg ikke klarer å se på alle nybegynnerene som ikke får nok hjelp, når de åpenbart utfører riv-ruskende gal teknikk i tunge øvelser, og blir bedt om å legge på flere vekter. Det passer ikke med min “treningsfilosofi”/treningslære. 😛 men helt klart: crossfit er bra på den måten at det er variert, utfordrende og allsidig – om det gjøres riktig. Jeg er en sjelden gang med på WOD, men sist gang fikk jeg en strekk i ryggen under KB-swing som endte med 3 kiropraktortimer. (Aldri hatt treningsskade ila 6 år før) Mistet litt motet etter det xD synes CF er et godt alternativ hvis man er litt umotivert selv, så noen andre kan bestemme hva du skal gjøre. Slipper å tenke selv;))
      Det var litt om mitt forhold til crossfit;) motto: kvalitet foran kvantitet! Gleder meg til å høre dine erfaringer!
      Hilsen en noe oppgitt sykepleier på nattevakt^^ god vakt videre til deg!

    8. Jeg går på crossfit, er ganske ny – har bare trent i 2 mnd men jeg digger det! 😀 Synes det er så variert, ingen treninger er like og så er det alltid så god stemning på treningene. Er bare å glede seg 🙂

    9. Så spennende at du skal prøve litt nytt. Har trent Crossfit et halvår ca, og ja er jo hekta 😉 Dog er grunnen til at jeg starta et ønske om å lære mer oly teknikk, og jeg visste at det var gode trenere på den boksen jeg meldte meg inn i. Det er tøft, jeg er så langt utforbi komfortsonen min som jeg kan komme. Jeg blir presset og heiet fram, noe som jeg hater på mange måter, men det gir en fellesskapsfølelse som er helt fantastisk. Ønsker deg lykke til!

    10. Hei Maren 🙂
      Jeg ser du kombinerer både styrke og løping. Jeg er i ok løpeform, løp halvmarathon på Island i august på 1:50. Jeg ønsker også definerer kroppen med styrketring (dags dato er jeg mega svak 🙁 )Men jeg ønsker ikke at dette skal gå på bekostning av løpeformen, helst vil jeg jo bli raskere i tillegg til å få litt muskler.. Jeg elsker å løpe. Er dette mulig? Hvordan ville du satt opp en treningsuke? Håper på svar:)

    11. Så gøy at du skal teste crossfit! Jeg har selv trent det i ca ni måneder nå, og digger det! Da jeg meldte meg på et nybegynnerkurs i januar hadde jeg lite peiling på hva det egentlig var jeg hadde begitt meg ut på, men det var bare så bra og motiverende at jeg bare måtte melde meg inn:) Likte ikke tanken på å gå tilbake til å trene alene med musikk på ørene på et treningssenter, når det var så utrolig god stemning og godt miljø i boxen. På senteret der jeg trener er instruktørene også veldig flinke med å være påpasselig med teknikk slik at alle utfører øvelsene på best mulig måte. Det beste synes jeg er at crossfit er utrolig variert, man merker fort progresjon, alle øvelser kan skaleres til ditt nivå og det er alltid noe nytt man vil lære og bli bedre i! I tillegg så er miljøet utrolig godt, både på WODs og ellers. Tror du vil like det kjempegodt når du først tør å prøve! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg