Vet du hvor heldig du er?

Disse bildene får meg til å smile. Hvorfor? Fordi de uttrykker bevegelse, kroppsbeherskelse og funskjonalitet. Det viser en kropp som fungerer, og det i seg selv synes jeg er helt fantastisk. Tenk så mye kult den kan gjøre. Denne kroppen kan hoppe og sprette, løpe og løfte, danse, svømme, tøye og bøye.

Foto: Lars Erik Bakken @fotobakken

Jeg har hatt denne bloggen i over fem år, og mitt syn på kropp, trening, helse og velvære har endret seg mye på disse årene. Jeg har et helt annet forhold til kropp nå, enn tidligere. Jeg brenner for funskjonalitet, treningsglede, vitalitet og energi, og jeg bryr meg mindre og mindre om hvordan kroppen ser ut, om fettprosent, sixpack, og markert muskulatur. Det visuelle blir en bonus – men det er verken målet eller fokuset lenger, og jeg elsker det! 

I disse dager kommer ShapeUp ut i butikkhyllene, med meg på forsiden (!!) Akkuratt det er fremdeles ganske sprøtt og helt uvirkelig. Ved siden av bildet så står navnet mitt, og setningen: Forelsket i egen livsstil. Hvor herlig er ikke det? Forelsket i livsstilen, hele pakka, summen av alt sammen. En livsstil hvor alt har en plass, med masse god mat, bevegelse, glede, trening, venner, familie, og masse sosial hygge. Litt av alt, og ja takk begge deler. Det har tatt tid å finne balanse, og jeg har enda dager hvor jeg kjenner jeg må jobbe med det, men alt i alt så er det befriende å kunne si at pytt pytt og samma det, kropp er kropp og egentlig er jeg bare ubeskrivelig fornøyd med at jeg har en kropp som funker, en kropp som kan hoppe og sprette, løpe og løfte, danse, svømme, tøye og bøye. Tenk litt på det, for alle disse tingene kan sannsynligvis du også.

Så når du tenker etter, så er du ganske heldig er du ikke?

 

Smiiil Maren

 

 

39 kommentarer
    1. Hei.
      Syns du har herlige bilder og skriver mye bra, men samtidig er det mange som nok gjerne skulle hatt bevegelighet og smidighet, men aldri kan få det -samme hvor mye de jobber for det. Hva man kan klare et nok helt klart mye viljebasert, men ikke alle kan bli ballettdansere,maratonløpere selv om man virkelig vil. Det er leit at kroppsfokuset er så stort blant folk at de stresser og sulter seg for å oppnå et ideal, for det viktigste er å være sunn og frisk og trives. Uansett om man har etpar kilo for mye. .. Ønsker deg en fin dag! ☺

    2. Helt enig! Jeg har fått skikkelig treningsglede det siste året, siden jeg ble påkjørt rett før jul og var sengeliggende i 4 måneder… Nå kan jeg endelig løpe, hoppe, danse, svømme og bevege meg og jeg ELSKER det! Spessielt svømming og løping <3

    3. Christine: Fokuset var mye av det samme, da jeg har drevet med idrett fra jeg var lita og derfor alltid hatt et funksjonellt fokus, men jeg var nok likevel mer opptatt av det visuelle før i forhold til nå 🙂 Gleden ved å ha en sterk kropp som funker har jeg blitt enormt mye mer bevisst på nå, før tok jeg det vel mer som en selvfølge.

    4. Du er er bare så herlig! 🙂 Dette er såå fortjent!! Hardt og målrettet arbeid er det eneste som funker 🙂
      Hva tenker du om at bransjen “forventer” at du til en hver tid stiller opp i sportsbh/”lettkledd”?

    5. Nå vet ikke jeg om du tar deg nær av teite og usanne kommentarer fra personer som åpenbart bare er misunnelige? Men hvis du gjør det – så må jeg be deg slutte med det umiddelbart. En anonym leser som ikke har mot til å stå fram med navn og som sannsynligvis er temmelig uintelligent og har lite utdannelse i og med at han eller hun ikke engang kan stave rett – nei sånne kommentarer er kun MISUNNELSE fordi du bli flottere og flottere og lykkes med alt du gjør 🙂 nyt dagen skjønne du, jeg har stor glede av bloggen – du inspirerer og motiverer meg
      TAKK SKJØNNE DU 🙂

    6. Det er bare 3 ting å si:
      VAKKER – ELEGANT – NYDELIG
      Og så er jeg litt misunnelig 🙂 men på samme tid motiverer det meg til å komme meg opp av sofaen. TAKK

    7. Hei! Jeg pleier ikke å kommentere – men nå måtte jeg bare;
      Fikk det nye ShapeUp i dag, og jeg kunne ikke unngå å fortelle deg hvor motiverende det er å lese, og bildene ikke minst – wow! Du er helt vanvittig flott, beundrer deg virkelig 🙂

    8. Så flott innlegg Maren! Det er så lett å ta god helse for gitt. Jeg selv har vært kronisk syk de siste årene og kan nesten ikke vente til den dagen kroppen funker igjen!
      Du ser forresten smashing ut på forsiden av ShapeUp 🙂

    9. Jeg har tatt utfordringen din om å komme seg ut på tur. Jeg har vært nysgjerrig på en bru som er i nærheten av der jeg bor og i dag gikk jeg for å finne ut hvor den førte hen. Brua førte til en fantastisk tursti rett ved vannet. Nydelige omgivelser å se på når man går tur. Jeg blir alltid så misunnelig når du legger ut bilder der du går ved siden av vannet, og nå har jeg samme muligheten selv bare noen minutter unna hjemme! 🙂
      Når jeg kom hjem sjekket jeg postkassen og der lå shapeup med deg på forsiden. Så da kunne jeg sette meg ned å kose meg med det før kveldskift. Hverdagslykke altså! 🙂
      Likte artikkelen veldig godt. Du er så herlig! Bildene var kjempebra. Liker veldig godt at du legger så mye vekt på at man skal kose seg med trening, spise sunn mat og at det er helt greit å skeie ut innimellom 🙂
      Du er flink Maren! Håper du koser deg masse i praksis!

    10. Jeg lurer på hva Max-pulsen din er, Maren? Siden du skrev at du skulle jogge i sone 1 her en dag, og du skal skulle ligge opptil 140 i puls.

    11. Har fulgt deg på instagram en stund, men har ikke surret meg inn på bloggen din før de siste dagene. Virker som du har utrolig gode verdier i livet, så det er ingen tvil om at du blir en ny favoritt å klikke seg innom for inspirasjon!
      Må også legge til at du ser SÅ flott ut i ShapeUp!! Inspirerende artikkel hvor energien din titter fram mellom sidene. Stå på videre, du er vakker!

    12. Blitt farlig hekta I oreo questbaren ahahah hver gang jeg spiser den er det helt himmelsk! Det er vell ikke farlig å ha en questbar til dagen vell?:P
      En annen ting, jeg følger deg på snapchat og ble veldig nysgjerrig av de pakkene du fikk idag, hva var det du fikk?:)

    13. Takk! Sånn er det. Så innmari viktig å få sagt i disse dager! Jeg har lenge som mange andre prøvd å tøye strikken lengre enn langt, og følge alle treningstips som er i tiden, Men jeg fant liksom aldri overskuddet og følte at treningen ga meg noe. Nå har jeg endelig funnet ekte treningsglede og bruker variasjon som et nøkkelord. Styrke, løping og sirkeltrening. Jeg pleier hashtagge #justmove #dowhatyoulike Det handler bare om å bevege seg, og finne en treningsform en liker. Jeg bruker fortsatt baseøvelser for styrke, men tilmålt min størrelse og ikke drittunge vekter bare fordi alle andre gjør det. I dag var en post-it med en effektiv sirkel og musikk på øret min beste kompis. Rett ut på plenen, akkompagnert av soloppgang før fuglene feis. Lite slår det ass. Påfyll, og dagen er perfekt. Ha en fin helg! 🙂

    14. Det er bare så bra skrevet
      Du er flott. Det høres ut som du lever avslappet og bra. Og gir litt “blaffen” i om ikke alt er så “perfekt”. Jeg leser nå en bok som jeg blir litt opphengt i, den er bra og det snakkes om å være ikke fantastisk men feiltastisk – for tenk så fint, det er helt OK og normalt å gjøre feil av og til, tar dumme valg, sluntrer unna trening, rekker ikke lese alt en burde på studiet, er ikke alltid hyggelig mot de en er mest glad i osv – sånn er det for alle – sånn er det å være FEILTASTIK – fantastiske mennesker som tar feil valg og sier og gjør feil ting innimellom 😀 det passer på meg full av feil men føler meg bra allikevel.
      Jeg liker godt å lese bliggen din. Jeg blir motivert og glad

    15. Ble bare nysgjerrig på dette med Max-puls og pulssoner. Er det innstillingene på pulsklokka di som viser at pulsen din skal ligge mellom 117-140 i sone 1? Min er på 188, men hvis jeg stiller inn på 196, vil jeg likevel måtte opp i sone 3 med 140 i puls.

    16. Hege: Nei jeg styrer det bare selv med å se på klokka underveis. Husk at 140 er øvre grense, og jeg skal ligge ca midt i sonen. Dvs rundt 125-130 🙂

    17. Fikk mitt ShapeUp i posten i dag – TUSEN TAKK for et supert intervju og for at du deler ei fantastisk holdning med oss lesere. Masse lykke til med praksis! Hilsen ei med”søster” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg