Senk kravene!

Jeg har et enkelt budskap til dere i dag, og det er rett og slett å senke kravene. Jeg undrer meg ofte over hvorfor ting må være så ekstremt, hvorfor alt må skje på en gang, og hvorfor det må være alt eller ingenting. Jeg tror det ligger i de kravene vi stiller til oss selv. Jeg har derfor lyst å oppfordre til å senke kravene litt. Tenke at alt er bedre en ingenting, det at du gjør gjør noe, flere ganger, over tid, vil til sammen være så mye mer effektivt enn å gjøre veldig mye, på kort tid. Sistnevnte fører dessevrre fort til at man blir lei, umotivert og rett og slett ordentlig sliten. 

Så senk kravene, og ta det litt gradvis. Små seiere hver uke, gradvis økning og fokus på mestring. En klok mann sa til meg en gang at “Du kan spise en elefant, det handler bare om å dele den opp i små nok biter”. Jeg snur det om til å si at alle kan bli i super form, det handler bare om å bygge den superformen gradvis. 


Jeg har lyst å komme med en konkret utfordring, eller rettere sagt oppfordring til alle mine fine lesere i dag. Ta deg en tur ut. Jeg sier ikke at du skal ut å løpe, eller kjøre steinharde intervaller. Nei, oppfordringen går på å komme seg ut på tur i frisk luft. Ta deg en gåtur i godt tempo iført treningsklær. Kjenn på hvor godt det er å bare komme seg ut å gå, i litt raskere tempo enn du vanligvis bruker når du forflytter deg fra A til B. I morgen gjør du det samme, også fortsetter vi slik gjennom uken. Neste uke så endrer vi litt, kanskje går vi litt lenger, kanskje øker vi tempo litt. Denne uken er fokuset bare på å komme seg ut en tur, iført treningklær.



Rutiner og vaner bygges over tid, og noen kan kanskje tekke litt på smilebåndet over at jeg oppfordrer kun til gåtur, men jeg har troen på varige, solide resultater over tid. Og du kan ikke bygge et palass uten en dønn solid grunnmur. Så la oss sikre oss en stabil og sterk grunnmur dere, så tar vi dere videre derfra.

Bildene i dette innlegget knipset jeg på en fin og deilig gåtur jeg hadde forrige uke, er det ikke vakkert? Jeg gikk i godt tempo, og fikk både svettet litt og økt pulsen, men samtidig fikk jeg nyte naturen og virkelig ta inn hvor deilig det er i skogen nå på sensommeren. Du kan oppleve det du også. Du må bare klare å ta det første steget ut av døren, og vips så er du der. Husk: Det trenger ikke gå så fort, det trenger ikke være langt – det viktigste er bare at du kommer deg ut!

Tar du ufordringen med å komme deg ut en tur i dag? Fortell meg om det da vel. Enten i en kommentar her, send meg en mail, eller dersom du er aktiv på sosiale medier så tagg meg i bildet ditt da vel, eller bruk #marenerdvik. Den taggen sjekker jeg daglig, og jeg blir så inspirert av alt dere legger ut. 

Jeg er så klar for denne høsten med dere, og jeg har troen på at vi skal ha mange gode både trenings og matopplevelser sammen. 

 

Smiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Jeg tar utfordringen, sitter på bussen på vei til jobb, i ettermiddag skal jeg gå hjem igjen 3 km. Kanskje gjøre det 2-3 ganger pr uke. Takk fir “sparket bak”

    2. Kjempefint innlegg! 😀 Alt er bedre enn ingenting, men gåturer er faktisk ganske bra! Hehe. Ikke bare trening for kropp, men for hode og sjel også 🙂 Man får litt mer tid til å tenke og å observere landskapet rundt seg på en gåtur ift en løpetur. Og så får man kanskje stresset ned litt 🙂

    3. Jeg elsker bloggen din! Leses hver morgen og jeg blir så inspirert og motivert av deg! Jeg er helt med på utfordringen!

    4. Takk for at du alltid deler så mye fint på bloggen! Elsker budskapet ditt her 🙂 Skulle ønske jeg kunne ta turen i Baneheia selv hver dag.. Gikk der i sommer og det er så vakkert! Klem fra daglig leser <3

    5. HERLIG INNLEGG!! trengte denne.. Er mye på en gang her nå, men naturen som ligger rett ved min side er gull verdt 😀
      Ha en flott uke, fineste maren <3

    6. For et flott innlegg med så gode budskap! Det gjorde godt 🙂
      Er veldig enig i det du skriver. Det er så viktig det å senke kravene til seg selv. Det er fort gjort å miste “gangsynet” litt og bare kjøre på. Og så blir man bare stresset, overtrent, sliten og lei uten at man helt merker det underveis, og oppdager det gjerne når “skaden” har skjedd. Det med balanse i hverdagen (og i hodet) er veldig viktig, men utfordrende å få til innimellom. Tror man kan komme langt med egen bevissthet rundt det, samt påminnelser som du nettopp kom med i innlegget her 🙂 Ta en liten reality-check, liksom.. 😀
      Jeg har også veldig tro på at små, små steg er viktige. Både for å bygge en grunnmur som du sier, samtidig er de små stegene det som skal til for at ting er gjennomførbare mange ganger, og at man faktisk starter. Tror man mange ganger kan gi opp ting man egentlig ønsker, bare ved tanken på å begynne å jobbe for det o` store, “uoppnåelige” målet langt der borte. Men starter man med noe, så er man på vei, og man er allerede i gang. Tror som du sier, at det å skape vaner må til for at det skal være holdbart over tid. For man ønsker jo ikke bare å “komme i superform”, man vil jo være der etterpå også, og da må man jo bare fortsette det samme! 🙂 Finner man balansen og gleden i det, så er det bare helt herlig å fortsette med det, da man kjenner at det gjør godt. Det er kanskje da man har klart å gjøre det til en del av sin livsstil? :)”Hemmeligheten” er vel at det ikke noe hokus pokus rundt det, den magiske oppskriften er god og sunn mat, samt aktivitet, som gjør kropp og hode godt, og som er bra for helsen 🙂 Balanse og gode vaner, som man kan gjøre til en del av sin livsstil. Så enkelt, men til tider så utfordrende å få til. Men har tro på at det sitter i hodet, og måten man tenker på 🙂
      Takk for et flott og viktig innlegg! 🙂

    7. Hei Maren! Du bestiller ofte fra iHerb, ikke sant? Når man bestiller Quest Nutrition proteinpulver der, blir vel kostnaden noe over 350 kr, som er grensen for å slippe tollavgift? Betaler du toll når du bestiller dette? 🙂

    8. Hei Maren, jeg har er lite spørsmål. Jeg begynte jo på skolen igjen idag. Men blir fort rastløs og lei av å sitte så mye… Blir stiv i beina, og de dagene jeg slutter 3 begynner jeg jo kl 8.. Har du noen forslag til hva man kan gjøre for at dette ikke skal bli SÅ dårlig for helsa og eventuelt treningsresultater? Er ellers aktiv med at jeg ikke tar buss eller bil til og fra skolen, og trener senere på dsgen. Men har du noen forslag med ting som kan hjelpe? 🙂 ha en fin dag videre!

    9. Er for tiden på bryllupsreise i USA og merker hvor lett man kommer inn i “feriemodus”. I alle fall når gradestokken viser godt over 30, en dag helt opp i 46! Men vi forsøker å gå så mye som mulig til de attraksjonene vi vil se og oppleve. I går var det Grand Canyon som var målet og vi fikk tatt masse fine bilder langs kanten når vi trasket mellom utkiktspostene. Noen av hotellene har også treningssenter så da har det blitt en liten økt der. Takk for en motiverende blogg 🙂

    10. Det der har jeg tenkt på å gjøre lenge, utenom å ha gjort det. Takk for utfordringen! Ferdig på jobb klokka ti i kveld, etter det skal jeg gå meg en kveldstur 🙂

    11. Bloggen din er bare helt fantastisk Maren! Det er så deilig å kunne gå inn på en blogg, og sitte igjen med følelsen at man er god nok som man er. At jeg ikke trenger å telle kaloriene, trene hardest den dagen eller prestere på alle arenaer. Jeg har gått fra å få klump i magen bare av tanken på trening til å trene 5 ganger i uken med en smil om munnen. Ikke en gang har jeg gjennomført en økt uten å ha lyst til det. Du er flott, artikkelen med deg i shape up var en grunn til å kjøpe bladet i seg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg