La pulsen styre løpeturen

Da var det endelig tiden inne for å teste første treningsøkten i den første uken, av totalt 8 uker med oppfølging av løpecoach Melina. Jeg har satt meg noen litt spenstige mål, og det er klart det trigger meg, men det jeg nesten synes er aller gøyest med dette er at jeg kan tilføre noe nytt til bloggen og til dere. Jeg får så mye fine kommentarer og tilbakemdlinger fra dere at dere blir inspirert og motivert av bloggen, og det synes jeg er så fantastisk. Akkurat derfor er det viktig for meg å fornye meg, tørre å teste nye ting, tilegne meg ny kunnskap og gå litt ut av komfortsonen, slik at jeg kan fortsette å inspirere dere på nye og spennende områder.

I dag var det altså dags for første økt, som bestod av et intensitetsone-løp på mølle. Det betyr at man løper en gitt tid, i intensitetsone 1 til 5. La meg gi dere en liten oversikt over de ulike sonene, og hva som foregår i de ulike sonene: 

Intensitetsone 1 – 2: Svært lav og lav treningsintensitet 

En relativt stor prosentvis andel av energien vil her komme fra fettforbrenningen. Blodlaktat konsentrasjonen er tilnærmet lik hvileverdier og stabile. Trening i sone 1 vil også kunne benyttes som aktiv restitusjon.

Intensitetsone 3: Moderat treningsintensitet 

Her vil konsentrasjonen av laktat i blodet øke og så stabilisere seg på et høyere nivå enn i hvile. Noen kaller området hvor laktatkonsentrasjon begynner å øke for aerob terskel, men dette er ikke et begrep som er mye brukt i treningsfysiologien. Her markeres i midlertid overgangen mellom lav og moderat treningsintensitet.

Intensitetsone 3 – 4: Relativt høy treningsintensitet 

Her arbeider man i området opptil/rundt anaerob terskel (laktat terskel) som kan defineres som ?den høyeste arbeidsbelastning hvor det er likevekt mellom produksjon og eliminasjon av laktat.

Intensitetsone 4 – 5 Meget høy/svært høy treningsintensitet 

Arbeid over anaerob terskel (laktat terskel). Det vil bli en opphopning av laktat (melkesyre) i muskulaturen. Varigheten på arbeidet begrenses som følge av redusert pH i muskelcellene som gir følelsen av ?sur? muskulatur. Restitusjonstiden vil være av stor betydning, og bør være lenger enn ved utelukkende aerobt arbeid.

 

Min økt i dag var som sagt en tur innom alle sonene. Jeg startet med 10 minutter i sone 1, etterfulgt av 8 minutter i sone 2, så var det 2 x 5 minutters intervaller i sone 3, 2 minutters pause, 2 x 4 minutters drag i sone 4, etterfulgt av 2 minutters pause, før jeg avsluttet med 5 x 45 / 15 intervaller i sone 5. En utrolig morsom økt, som gjør at man må holde kontroll på både tid og puls. Når man løper i intensitetsoner så er det pulsen som styrer. Denne økten kan kjøres både inne på mølle og ute, men jeg synes uten tvil det er best å kjøre den inne, da har man full kontroll over både tid og hastighet. Jeg trener på Alhamar fitnesscenter her i Marbella, og stortrives der!

Jeg var på laben med Melina for en drøy uke siden, og fikk testet både laktat og Vo2max, etter testen fikk jeg tilsendt en testrapport hvor all informasjon stod om hvilken puls jeg skal ligge på i de ulike sonene. På den måten hadde jeg full kontroll på hvor jeg skulle ligge, og det var bare å øke eller senke farten etter hva pulsklokken viste. Det er så mye mer motiverende og spennende å løpe på puls enn å løpe på en fastsatt hastighet.

Jeg lærer så mye av dette opplegget, og jeg synes det er så gøy – selv om jeg virkelig fikk kjørt meg i dag, og uten tvil kommer til å få kjørt meg enda hardere etterhvert. Jeg fikk meg meg Jannike som jeg reiser sammen med på økten, og sammen pushet vi hverandre gjennom. Resultatet ble to dryppende svette, og knall fornøyde frøkner, fulle av endorfiner og mestringsfølelse. Jannike skal trene med meg hele uken, og jeg synes hun er knall tøff som kaster seg med på dette!

Nå står det kos og masse god mat på agendaen her. Hvordan har mandagen deres vært? Er det tilbake til hverdagen, eller har du femdeles ferie? 

 

Smiiiiil Maren

 

21 kommentarer
    1. Hender det noen ganger at du tar deg flere questbars til dagen eller complete coockies?:)) Helt hekta på dem selv, C&C questbaren er bare helt himmel!!!

    2. Hei! Når du skriver “Jeg startet med 10 minutter i sone 1, etterfulgt av 8 minutter i sone 2, så var det 2 x 5 minutters intervaller i sone 3, 2 minutters pause, 2 x 4 minutters drag i sone 4, etterfulgt av 2 minutters pause, før jeg avsluttet med 5 x 45 / 15 intervaller i sone 5.” så lurer eg på hvordan du gjør dragene og intervalene! Når du f.eks har 2*5 min intervall i sone 3, hvor lange pauser har du mellom inervallene? du kjører vell ikke alt sammen uten pause, da er det jo ikke intervaller?

    3. Utrulig intr. at du deler løpeøktene dine, Maren! 🙂 Hørtes ut som ei tøff økt! Likte at den var utenom det “vanlige” med ein miks av lange og korte drag osv. Lykke til videre med programmet – du er rå! 😀

    4. Marie: Tenkte det kunne være spennende og inspirerende å se økten, så da ble det delings vettu!! Gøy at du satt pris på det 😀 Tusen takk for det, tror jeg trenger det!!! Hehe

    5. Et lite spørsmål: Den langerma røde treningsgenseren du hadde 3tshop shooten, når kommer den på nettsidene dems? Jeg bare må ha den!:)

    6. Hei, Maren!
      Jeg hadde blitt veldig glad om du svarte meg på noen spørsmål angående din pulsklokke (skal kjøpe den selv i kveld)….
      Er det slik at denne klokken bare kan brukes til løping? Eller kan du for eksempel bruke den til styrketrening, aerobic inne?
      Måler klokken tempo+hastighet+distanse inne på tredemølle?
      Hva menes med at klokken har fargeberøringsskjerm i høy oppløsning ? Har du hatt problemer med at pulsen slutter å virke midt i økten?

    7. Så spennende å få et innblikk i løpetreningen din, gleder meg til å følge med fremover. Fikk meg pulsklokke for noen dager siden så er ganske hekta på soner og intensitet for tiden. Denne økten skal jeg definitivt prøve. Men jeg lurer på en ting, hvordan løper du drag innenfor samme pulssone?

    8. Hei. Jeg lurer på en liten ting. Har du noe tips når det gjelder vasking av trengingsklær? Føler treningsklærne mine, og da spesielt tightsene, lukter litt “surt” selv etter vask. Er det slik hos deg også?
      Digger bloggen din! Stå på videre! 😀

    9. Flinke du 🙂
      Har et spm, ikke kritisk ment! Bare ren nysgjerrighet 🙂
      Hva er hensikten med å være så lenge innom alle sonene? Har alltid lært at du skal velge mellom “lav”, “middels” og “høg” intensitet, for å hindre at all treningen blir i samme intensitet. For å øke variasjon. Så det ikke blir “lapskaustrening”..

    10. Virkelig spenennde å lese om løpeøktene dine! Jeg er selv ikke en stor fan av løping, men har et ønske om å like det bedre, så utholdenhetstrening står på planen 🙂
      Når du skriver at du avsluttet med: 5 x 45 / 15 intervaller i sone 5. Hva vil dette si? 5 sett og 15 sek på i sone 5 og 45 sek pause? Eller motsatt kanskje?
      Forstod på kommentarene over at du hadde to min pause mellom hvert drag, står du da i ro på siden av møllen eller er det pause i sone 1? 🙂
      Håper på svar, kos deg videre på ferie!!

    11. Hei! Digger bloggen din og synes det er kult at du prøver nye ting som du kan dele med leserne dine!
      Jeg lurte bare på om du kunne dele det nye treningsopplegget med leserne slik at vi følge programmet vi også? Jeg hadde synes det ville vært gøy!
      Klem!

    12. Lene: Nei dessverre, jeg har fått et 8 ukers skreddersydd program som er laget ut fra min laktatprofil, min Vo2max, min grunnform og mine mål. Så det å dele den planen og la andre kopiere den er ikke noe vits. Men som du ser har jeg delt flere av øktene og vil fortsette å dele masse inspirasjon med mine lesere, men å legge ut hele planen er ikke aktuelt!

    13. Hei!
      Når du skriver at du avsluttet med: 5 x 45 / 15 intervaller i sone 5. Hva vil dette si?
      Forstod på kommentarene over at du hadde to min pause mellom hvert drag, står du da i ro på siden av møllen eller er det pause i sone 1? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg