Ja takk begge deler

Tidligere i uken var jeg på en jentekveld med flere av venninnene mine her i Kristiansand, og jeg tok meg selv i å smile når jeg så på serveringen på bordet. Dette er så perfekt synes jeg, det er litt av alt, og det er akkurat slik jeg synes det bør være. Balanse mellom det sunne, og det litt mindre sunne, ja takk begge deler. Vi er gode på å kose oss i jentegjengen, men samtidig finnes det alltid et sunt alternativ også. Det er hjemmelagde muffins, sjokolade og smågodt. Men det er også jordbær, vannmelon og druer. Det er brus, men også sukkerfri saft og vann. 

Jeg blir litt lei meg når jeg får mail fra unge jenter tror man må leve livet sitt fullt av strenge regler og restriksjoner for å ha en sunn, funskjonell og sterk kropp. Slik er det jo ikke! Jeg mener at en funskjonell kropp handler om et samspill mellom det fysiske og det psykiske. En kropp består også av et hode på toppen der som skal fungere, og jeg tror det er helt avgjørende med balanse for å fungere optimalt. Sosial stimuli, vennskap, kos, hygge og variasjon i kosten tror jeg er viktig for å ha det bra. Dette er mine tanker, og det er ikke sikekrt alle er enige med meg, men det trenger de faktisk heller ikke være. Dette funker for meg, jeg har det bra når jeg kan leve livet mitt i balanse, og si ja takk til begge deler. Selvfølgelig med måte, og jeg er helt for å spise sunt i hverdagen, men jeg tror bare det er så viktig å ha evnen til å senke skuldrene, og kose seg med litt annerledes mat innimellon.  

Del gjerne deres tanker rundt dette, mitt inntrykk er at mange av dere lesere sitter på så mange fine tanker og meninger omkring temaer som kropp, kosthold, trening, mat, motivasjon, og balansen mellom det hele. Det beste jeg vet er når dere engasjerer dere, så del gjerne dine tanker rundt dette. Kjenner du deg igjen på at det kan være vanskelig å si ja takk til begge deler? Kjenner du på dårlig samvittighet etter en kveld med litt annerledes mat, eller klarer du å kose deg med det?

 

Smiiiil Maren

 

36 kommentarer
    1. Jeg kunne ikke vært mer enig, det er så viktig med balanse i livet, og kunne kose seg innimellom med god samvittighet. Lever man et sunt liv med trening og næringsrik mat, så skal man kunne skeie ut innimellom. Strikte dietter; nei takk!! 🙂 Ha en strålende dag 🙂

    2. Jeg er virkelig helt for en god balanse, men etter å ha prøvd dette flere ganger og bare endt opp med å gå i fella, har jeg funnet ut at jeg ikke klarer å holde meg til kos kun 1-2 ganger i uka. Jeg må rett og slett bare holde meg unna alt av sukker (ikke frukt da) og spesielt sjokolade, haha! Dette er ikke så ille som det høres ut som, fordi jeg koser meg da på andre måter ved å f.eks. lage ekstra gode middager eller ha litt gode “usunne” ting i salaten. Det er dette som fungerer for meg og det virker kanskje rart for andre, men for meg er det helt supert! Ha en fin dag, Maren, du er en stor inspirasjon hver dag, fortsett med det!

    3. Helt enig, Maren! Veldig bra skrevet som alt annet du skriver 🙂
      Jeg er absoultt for et balansert kosthold som inneholder usunn mat av og til. Det er det som gjør at det blir en livsstill, ikke en diett. Livsstill er noe som skal holde livet ut og derfor er balanse viktig. For noen er det vanskelig å bare ta en godteribit eller bare et kakestykke derfor får tilfellene mellom kosen bli sjeldrene. Mens for andre er en sjokoladebit hver dag balanse. Alle er forskjell, så det viktigste er at man finner sin balanse og er tilfreds med seg selv. Mange jenter, spesielt unge jenter dessverre blir så lett påvirket av å bare spise sunt og trene på treningssenter. Derfor er jeg så uendelig glad for at du skriver om mine jenterkvelder!! Fortsett den gode jobben med bloggen, du er et god forbilde Maren!

    4. jeg tror du har helt rett. jeg tror balansen er det viktigste. om man er for streng med seg selv så tror jeg ikke det fører noe godt med seg, på samme måte som at man ikke kan være for lite streng heller.

    5. Jeg kjenner på det med at jeg har vansker av å si ja takk til begge deler… jeg har strevd med det i over et år nå.. jeg gikk skikkelig inn for å bli sunn, ha et bra kosthold og trene mye.. jeg trente ganske mye, nesten hver dag og kuttet ut alt chips, sjokolade, brus, kaker og slike ting og spiste kun sunne ting og grove ting.. jeg begynte å få et annet tankesett og tenkte at viss jeg koste meg den ene gangen i uka eller hvis jeg tok den muffinsen så ville jeg legge på meg.. og jeg tenker fortsatt litt slikt… jeg gikk mye ned i vekt og foreldrene mine begynte å bli bekymra.. jeg klarer bare ikke å forandre måten jeg ser mat på eller hvordan jeg tenker… jeg vet ikke hvorfor! er det slikt at hvis du skal bygge muskler så må du kun trene og spise sunt, eller kan du spise usunt i tillegg? Jeg føler at hvis jeg tar meg noe usunt så vill det legge seg på kroppen som fett enten på låra,magen eller en annen plass, jeg tenker ikke at dette blir omdannet til muskler når jeg trener for jeg tenker at det har jo karbohydrater i seg.. jeg har ikke særlig god forbrenning så da vil vell det usunne legge seg som fett på kroppen uansett også må jeg trene i mange uker for å kunne forbrenne det.. det er vanskelig. og det har blitt verre sånn egentlig.. nå må jeg nesten spise loff, og drikke masse juice og melk og spise mer usunt for å legge på mg sier foreldrene mine.. men kan du hjelpe meg litt? Jeg vill jo legge på mg, for jeg vil ikke veie så lite som jeg gjør nå, men hvordan kan jeg få til å få alt det jeg spiser som jeg legger på meg, til å bli muskler?:)) Noen ideer? For jeg har lyst til å endre tankesettet mitt til at jeg kan si ja takk til begge deler en dag uten at jeg får dårlig samvittighet og at jeg kan kose meg med det uten at jeg tenker at jeg legger på meg! Jeg er egentlig fornøyd med kroppen min nå, jeg har klart å få magemuskler og det var en av de tingene jeg ville! Men jeg har litt lite fett andre steder på kroppen som jeg vill ha tilbake.. hvordan kan jeg klare å spise usunt og spise det foreldrene mine forteller meg for å legge på meg, til å gjøre det til muskler og fortsatt kunne beholde magemusklene mine? For jeg vill ikke dem skal forsvinne bare fordi foreldrene mine vill at jeg skal opp i vekt.. jeg kan godt gå opp noen kilo men jeg vil lixm ikke bli rund viss du forstår..

    6. Jag tycker att det är så tråkigt att se att mat alltid ska kategoriseras – antingen är något nyttigt eller så är det onyttigt. Det är väl bättre att ta allt med måtta, att äta ett varierat kosthåll och inte lägga upp restriktioner för sig själv. Precis som du skriver!
      Det är ju verkligen inte bra att du får såna mail från dina läsare, men det är väldigt bra att du tar upp temat ofta!
      Jag menar att det är sociala mediers fel att det har blivit såhär. På instagram är det väldigt lätt att tolka andras livsstil utifrån deras bilder och tro att det är så den personen lever. Man ser personer som man önskar att man kunde vara som och så gör man allt för att försöka härma efter. Det man lägger ut på instagram/blogg är väl kanske 20-30% av ens liv (den bästa delen) och så prövar andra att leva efter det man tolkar av det. Då kan det ju inte bli annat än fel :/

    7. Jeg er selv på ferie og kjenner alltid en liten skyldfølelse over å ikke ha trent. Kosthold er jo det samme for meg uansett hvor i verden jeg befinner meg, men har desverre en 10 dager ferie og 5 av de har allerede gått til omgangssyke.. Pleier å trene veldig ofte hjemme i Norge, men nå føler jeg for å ta helt treningsfri de resterende dagene. Har trent 5-6 ganger i uken hele sommeren og ellers og så føler en liten restitusjonsperiode kan være lurt, men kjenner også skyldfølelsen ta litt overhånd :´( Noen tips?
      Ha en strålende dag videre
      -Maia <3

    8. Jeg er helt enig med deg, men desverre er jeg litt for flink til å få dårlig samvittighet om jeg skeier ut en dag:( Men
      prøver å jobbe med hodet og å bli flinkere til å ikke tenke
      så mye på det:)

    9. TAKK for dette innlegget!! Jeg må innrømme at jeg synes at du har fokusert utrolig mye på sunn mat i det siste, og har savnet disse “balanse-innleggene”. Jeg er veldig enig i det du skriver i dette innlegget. Har hatt mange ups and downs når det gjelder kosthold, men balansen er på plass i dag heldigvis. For meg funker det å spise NOK næringsrik og sunn mat, mye frukt og grønt. Det funker også å finne på morsomme aktiviteter, møte mennesker som gir det energi og rett og slett få tankene over på noe annet en mat. Da får jeg automatisk mindre lyst på smågodt. Også har jeg funnet ut at gode desserter som er en kombinasjon av usunt sukker, smør osv og frukt og sjokolade er det jeg virkelig liker når jeg skal skeie ut! Og kanelboller som er ordentlig hjemmelaget er helt nydelig! Før hadde jeg den så kalte cheatdayen en dag i uken, men det førte bare til enorme cravings og tanker på mat hele resten av uke. Nå kan jeg spise noe usunt 4 dager i uken (litt sommerferie kosthold), men kun en kanelbolle eller en twist.. Ikke enorme mengder! Det er det totale som avgjør.
      Tror man finner sin egen balanse etter hvert som man finner seg selv, sine verdier og holdninger. Jeg selv er i hvertfall mye mer avslappet nå enn da jeg var 18 år. Det handler om å ikke bry seg så mye om hva alle andre mener, men gjøre det man selv blir lykkelig av. Sunt kosthold er en stor faktor, men hvordan man legger det opp, må man gå inn i seg selv å finne ut.

    10. Hei 😊 Enig med deg, jentekvelder, besøk og god mat er en viltig del av livet, som ikke bør utelates eller unngås. Helt flott når det både er sunne og mindre sunne alternativ på bordet. Selv spiser jeg sunne måltider gjennom dagen, og trener 7x uken. Jeg spiser også godteri/sjokolade hver dag og er en skikkelig godtemums. Har blitt foralt mange ganger at det er veldig selvmotsigende, men det er en livssyil jeg trives veldig godt med 😄 holder meg til 10godte biter om dagen, og med mitt mosjonsnivå er det bare fint med litt ekstra kcal 😊 er nok mange som er uenige, leser mye om at sukker er “gift” for kroppen ol. Tenker at alle må finne den balansen de trives med, spise fornuftig og nyte den maten de liker best. Ingenting er “gift”, så lenge det begrenses 😄 takk for et flott innlegg, aktuelt tema og fornuftige tanker! Ha en fin dag videre 😊

    11. Jeg føler meg mest “komfortabel” med å spise sunn mat, laget av rene råvarer. Jeg spiser sjelden eller aldri noe annet. Men når i situasjoner hvor du får servert mat er det ofte mer “usunn” mat som gjelder. Jeg føler meg ofte “presset” til å ta usunne valg i sosiale sammenhenger. Det kan føre til at jeg får en dårlig følelse inni meg fordi jeg vet at jeg ikke hadde spist dette om jeg hadde bestemt selv.
      Kanskje du kan skrive et innlegg relatert til dette? Tenker at det er noe som treffer mange i treningbransjen 🙂

    12. Det er nettopp dette som gjør deg til den beste bloggeren, Maren. Takk for at du er ekte og har et så sunt forhold til kropp, mat og trening. Stå på, jeg heier på deg! :))

    13. Det er akkurat den balansen der jeg leter etter! Jeg er veldig enten eller, men det fungerer ikke i lengden. Jeg har blitt bedre enn før, men fortsatt har jeg en lang vei igjen.
      Jeg blir superinspirert når du legger ut bilder av et nydelig fruktfat med en godteskål ved siden av. Det er akkurat sånn det burde være 🙂
      Fantastisk lesing og veldig motiverende, Maren! Du er flink 🙂

    14. Etter flere år med spiseforstyrrelser (ortoreksi og anoreksi) så vet jeg hvor viktig det er å tenke balanse framfor sunt og usunt. Takk for et flott innlegg, Maren – og god sommer 😀

    15. Hei 🙂 jeg er en fast leser av bloggen din, og liker veldig godt slike innlegg hvor du viser at selv de som har en generelt sunn livvstil også fint kan skeie ut med mindre sunne matvarer. Jeg sliter selv sterkt med en balanse, og har det siste året vært mellom en BMI på 26 og 16… Håper at jeg en dag kan få et normalt forhold til kosthold og trening igjen 🙂

    16. Å, jeg blir så glad av sånne innlegg som dette. Jeg har nylig klart å snu tankegangen min rundt dette, etter å ha vært på vei inn i en ganske skummel måte å leve på. Det å se at også folk som deg, som er så spreke og sterke, koser seg med godis og litt sommerferie fra trening en gang imellom gjør det mye lettere å tenke balanse for meg selv også. Tusen takk!

    17. Hei! Lurte på om du kunne anbefale noen bøker som dere brukte når du tok PT utdanningen? Vurderer å begynne på det selv 😃

    18. jeg har lenge hatt vanskligheter med mat og kosthold, eller generelt det å forstå og klare den såkalte balansen. Heldigivis har jeg fått hjelp til dette, og jeg liker å leve livet mitt slik at jeg både kan unne meg gosaker, men også gi kroppen det den har gått av. Alt med måte, av både sunt og usunt! I det siste synes jeg det har vært veldig mye ordet “sunn” på bloggen her, av oppskrifter, masse trening osv., derfor er jeg glad for at du også kommer med innlegg som det her 🙂

    19. Jo da, men for min del så fungerer det rett og slett ikke. Spiser jeg muffins eller sjokolade en dag i uka, så går jeg opp alle de kiloene jeg har gått ned dagene før. (Ja, jeg går ned 3-4 kg i uka dersom jeg holder meg unna nemlig). Og når jeg da går opp så mye, føler jeg meg helt jævlig og får en psykisk knekk som gjør at jeg ikke kommer meg ut av senga neste morgen, fordi jeg blir så deprimert.
      Jeg har grei BMI, men magen min, den går ikke akkurat innover. Og jeg jobber med det hver eneste dag; å spise sunt slik at jeg kan ha en litt flatere mage dagen etterpå. Og en sprekk er nok til å ødelegge alt.
      Derfor prøver jeg å bake med sukrin og spise proteinbarer framfor godteri når jeg MÅ ha noe, og det fungerer helt greit for meg.

    20. Malin: nå er jo ikke jeg Maren, og det er henne du spør – men jeg får så vondt av kommentaren din, fordi jeg selv har vært der. Har ti år med anoreksi bak meg. Frisk i dag, heldigvis! Send meg gjerne en mail om du vil det. Mail adr. Min finner du på bloggen min

    21. Det som egentlig irriterer meg mest er ikke at folk mener man ikke skal spise mye godteri osv fordi det er virkelig usunt, men når de sier at du ikke kan spise frukt, ost, kjøtt, poteter, brød osv synes jeg blir litt sykt! Hvordan skal man klare å leve på grønnsaker uten å bli dødslei og ikke minst gå rundt sulten! Man kan jo snart ikke spise! Er ikke rart folk får spiseforstyrrelser når samfunnet mener at “normal mat” med litt fett og karbohydrater gjør deg smellfeit. Og jeg er enig i det du sier, man skal få kose seg med usunn mat en gang i uken 🙂

    22. Anonym: Så godt å høre at du har klart å funnet denne balansen! Det er vanskelig, og det står stor respekt at du har hatt vanskeligheter med det, også klart å finne tilbake til en balanse som fungerer for deg. Så sterk du er!! Takk for at du deler 🙂

    23. Ida M: Skjønne deg, dette er en utrolig kjent situasjon, som jeg selv har havnet i mange ganger. Absolutt et aktuellt tema for et eget innlegg – tusen takk for tips 🙂

    24. Elise: Jeg tenker at alle må finne sin balanse, og det som fungerer for dem! og hvis du har funnet en balanse som er rett for deg, så er det jo virkelig inenting som er bedre 😀 Tusen takk for at du deler! jeg synes det høres ut som du lever livet ditt, trener, nyter og koser deg. Det høres ut som du har det skikkelig bra, og ingenting er bedre enn det. dette var inspirerende å lese 😀

    25. Linda: Har jeg det altså? da bør du følge meg på snapchat, der dukker det opp en god del usunnheter, både støtt og stadig. hehe. Jeg forsøker å være en sunn inspirasjon på bloggen og tipse om sunner alternativer fordi jeg vet mange søker til bloggen min for nettopp dette, men som du sier så er det enormt viktig å vise balanse, og det er jo klart at mange kan jo faktisk tro jeg aldri unner meg noe som helst av godsaker siden det ikke vises på bloggen. Så sannelig skal jeg ikk blir flinkere til å dele litt mer av disse kosedagene mine, og jentekveldene. Takk for at du sier i fra <3

      helt enig med deg, det er mengdene som avgjør. Alt med måte! Jeg kjenner meg også godt igjen i dette med at man blir tryggere med alderen, jeg er overhode ikke den samme jenta nå som da jeg var 18 når det gjelder kropp, utseende, vekt og hele det fokuset der. igjen - tusen takk for at du engasjerer deg, og deler!

    26. Hanne Storsve: Du prøver å jobbe med det, og det er helt supert! Husk at du er bare et menneske, og mat er ikke fienden. Mat er noe kroppen trenger for å overleve, men det er også kos, sosialt og hyggelig. Ikke vær så streng mot deg selv, vet det er lettere sagt enn gjort dessverre <3 sender deg et smil og en god klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg