Om å sammenligne seg med andre

Jeg er den typen reisende som alltid har god tid – uansett! Jeg må ha god tid, og du ser aldri meg løpe til en gate, eller så vidt rekke et fly. Jeg er en planlegger av dimensjoner, og ingen i min omgangskrets vil være overrakset når jeg nå sier at jeg sitter klar på gate en time før flyet går. Hehe. Akkurat i dag passet det fint, for da fikk jeg tid til å kjøpe meg en kaffe, og kose meg litt med bloggen. Noen ganger kommer jeg over sitater og ord som setter seg fast hos meg, og som jeg tar frem og tenker litt ekstra over innimellom. Jeg har lyst å et av dem med dere. Akkurat ordrett hvordan sitatet var husker jeg ikke. Jeg husker bare meningen bak, og det er i grunn det som er viktig.

Det handlet om sammenligning, og hvor grusomt feil det kan bli når man sammenligner. For ofte er det slik at man sammenligner seg med andre når man selv ikke føler seg så bra, sant? Det vil si at man sammenligner den laveste, kjipeste og kanskje verste versjon av seg selv, mot andres høyeste, fineste og kanskje beste versjon. Det er jo ikke rart at avstanden blir enorm og man føler seg helt håpløs. Når man sammenligner sin egen low, med andre high, så er det jo dømt til å bli feil. og det ER feil, det er ikke en reell sammenligning. Du kan ikke sammenligne deg selv når du har det vanskelig, mot det andre legger ut på sosiale medier, eller som fremstilles i blader. Det gir overhode ikke et reelt bilde, og det tror jeg er så viktig å minne seg selv på! 

Jeg er forferdelig dårlig på dette selv. Har jeg en tøff dag så er jeg fæl på å ta en titt på instagram og se på alle de pene, flotte jentene, som lykkes i alt i gjør og som ser ut som de svever gjennom livet på en rosa sky. Jeg kan ta meg selv i å ønske meg mer lik dem, sammenligne og faktisk misunne. Det jeg sammenligner er da en nedfor, sliten og energiløs utgave av meg selv, mot det noen har valgt å legge ut som sin beste side, og som i tilegg kanskje er både redigert og fikset på. Jeg tar meg selv i ønske jeg var noe annet enn det jeg er, og det tar meg rett videre i ett annet sitat jeg leste som jeg likte: “Slutt å misunn naboens grønne gress, og begynn å vann ditt eget”! Det er egentlig morsomt og kult sagt, fordi det er så utrolig sant! Vi må slutte å sammenligne, misunne og ønske oss noe annet. Hvis vi ikke er fornøyde så må vi ta tak, endre, og begynne å vanne og pleie vårt eget gress, slik at det blir like grønt og pent som det vi misunner og sammenligner oss mot. 

Så skal vi også huske på at det kan ligge mye ugress under det grønneste gresset, og man vet aldri hva som skjuler seg under overflaten. Det har jeg fått erfare gang på gang, at ting er virkelig ikke alltid slik det ser ut ved første øyekast. Det finnes noe hos alle, tenk litt på det før du ønsker deg noe annet enn det du har.

Det var dagens lille skravlings fra denne frøkna, og nå er det faktisk boarding på flyet mitt til Oslo, perfekt timing! Vi skravles fra Oslo dere.

 

Smiiil Maren

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg pleier ikke kommentere – men dette trengte jeg i dag som jeg føler at alle rundt meg er vellykket – ha en strålende dag fine du

    2. Haha, du er søt! Jeg er dessverre stikk motsatt! Egentlig litt synd, for jeg synes det er koselig å sitte på gaten, drikke en latte og se på alle menneskene som haster forbi 🙂
      God tur, kos deg masse på treningscamp! En vakker dag vil jeg bli med på det selv! 🙂

    3. Hei, tankefulle, grublete, vakre Maren 🙂 vil bare si tusen takk for alle fine innlegg<3 får aldri dårlig samvittighet for å vere menneske når jeg klikker meg inn på bloggen din<3 du står for en viktig kontrast til dette syke samfunnet vi lever i. Alle har vi et valg om hva vil la oss påvirke av, men når man blir eksponert nok for all denne perfeksjonen i tillegg til alle poseringer, redigeringer osv er det lett å la seg lure..jeg vet alt dette, men lar meg i svake øyeblikk tenke at jeg burde ditt, skulle gjort datt...tusen hjertelig takk for at du er du og alt du deler<3 du er virkelig en jente med bein i nesa og et hjerte av gull<3
      Stor og god klem 🙂 kos deg på tur, solstrålen:-)

    4. Så sant! Vi skulle alle vært flinkere til å øve oss på å leve opp til ordtaket “I’m too busy working on my own grass to notice if yours is greener”
      Ha en fin dag👍🏻

    5. Skikkelig bra skrevet.. Heia!
      Oppdaget også questbar på delideluca idag. Yej
      Men vet du hvilke norske butikker som selger de her!?
      God tur, sporty Spice ! Hilsen Anja

    6. Så utrolig bra, og godt skrevet! Du er så god!
      hvortid kommer forresten søtpotetchips – oppskriften ut? :-DD

    7. Hi, jeg er Fra Tyskland og leser bloggen din nesten ett år nå. Må bare si at denne teksten er veldig fint skrevet og jeg tror at vi alle må tenke litt mer på oss og ikke alltid sammenligne oss med Andere!
      Forsett sånn med bloggen, digger alt den herlige maten og inspirasjon du deler 🙂

    8. Første gangen jeg er inne på denne bloggen, og jeg må bare si at den er så bra laget og virkelig profesjonell! Vet ikke hvor lenge du har blogget, men virker som det er en god stund 🙂
      Du ser ut som en utadvendt, glad og positiv jente, som jeg også ser er opptatt av trening. Jeg har nettopp begynt i helsebransjen og vil veldig gjerne jobbe med nettopp deg. Jobben tilbyr blant annet tid, penger, helse og fellesskap, og den kan bli akkurat det du vil, fulltid eller deltid. Kontakt meg gjerne hvis du vil vite mer, så kan vi sikkert få til et møte. Håper vi snakkes 🙂
      – Helene Andersen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg