Enkel og effektiv hjemmetrening

I en hektisk hverdag kan det være utfordrende å finne tid til trening. Da er det kjekt å vite at alt du trenger for en god treningøkt er en stol, og det tror jeg de fleste har hjemme. Så nå er det bare å finne frem kjøkkenstolen dere, her skal det trimmes! 

Jeg har funnet frem 6 supre stol-øvelser: 

  • Bulgarsk utfall
  • Hofteløft – vanlig og med hevet ben
  • Step ups
  • Dips 
  • Pushups 
  • Kick back

 

Jeg har også tatt med 5 øvelser du kan gjøre på gulvet, uten noen hjelpemidler i det hele tatt: 

  • Planken, og “klatre” planke 
  • Spider pushups 
  • Eksplosive knebøy / knebøy med hopp 

 

Kjør 12 repetisjoner av hver øvelse etter hverandre uten pause, ta så en 2 minutters pause før du kjører på med en ny runde. Kjør 4-6 slike runder. Kjør først økten med stolen ferdig, før du går over på økten på gulvet. Dersom du har en trapp i huset, eller utenfor så bruk gjerne denne som oppvarmning, ved å løpe, hoppe og gå lange skritt opp denne til du kjenner at du er god og varm i kroppen. Du kan med fordel også tøye og strekke litt på kroppen før du setter i gang med treningsøkten. 

Her finner du filmdemonstasjon av “klatre” planken (den siste varianten som vises), spider-pushups og eksplosive knebøy

Håper dette hjemme-programmet kan være til inspirasjon. Jeg har lagt bilder av øvelsene i samme rekkefølge som øvelsene er listet opp slik at det skulle bli oversiktelig å se hvordan øvelsene ser ut. Søk gjerne på øvelsesnavnene på google eller YouTube for demonstrasjon av øvelsene hvis du har behov for det. Med dette enkle programmet får du trent gjennom hele kroppen, med litt ekstra fokus på rumpe med Step Ups, eksplosive knebøy og Hofteløft. 

Litt turnsprell måtte selvfølgelig også til. Her prøver jeg meg på en bro på stolen. Artig! 

 

Smiiiiil Maren

 

12 kommentarer
    1. Tusen takk for tips! Passer perfekt når jeg skal hjem i påsken og ikke har noe abonnement på treningssenteret i nærheten 🙂

    2. Anonym: Ja så supert 😀 Jeg bruker denne typen trening selv når jeg er på reise, har liten tid, eller av andre grunner till har tilgang på treningssenter.

    3. Dette innlegget likte jeg!! Bra at du viser at man ikke trenger å være medlem av et senter for å trene effektivt og bra! Og dørstokkmila blir jo faktisk ikke-eksisterende! Bloggen din blir bedre og bedre synes jeg, en fryd å lese- min daglige inspirasjon! Synes du har blitt veldig flink til å variere også!
      Jeg har hatt PT-time i dag; og det var helt perfekt, for nå trengte jeg å lufte noen tanker og frustrasjoner ifht oppnåelse av målene mine, få påfyll og prøve noen nye øvelser og litt mental sparring, rett og slett! Ha en fin dag Maren!

    4. Hei!
      Hver gang jeg skal utføre bulgarske utfall får jeg så utrolig vondt på vristen på foten.. Vet du hva jeg gjør feil, evt hva jeg kan gjøre for å unngå dette? 🙂

    5. Veldig kjekt innlegg! Dette skal jeg spare på og ta fram i påskeuka (hvis jeg skulle få akutt behov for litt styrketrening!)
      Håper torsdagen blir super, Maren! 🙂

    6. Så kjekkt med innlegg om øvelser man kan gjøre hjemme eller om man ikke har tilgang til treningsutstyr 😀
      Kan jeg få spørre hvor skoa og genseren er fra? 🙂
      Ha en fin dag videre! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg