Eksotisk frukt & sjokoladegrøt

God morgen. Denne frøkna presterte å sove i hele 10 timer i natt, og nå føler jeg virkelig at energien er tilbake på topp. Jeg har fri i dag, og det resulterte i litt ekstra tid til dagens frokost. Jeg er utrolig glad i havregryn og spiser det som oftest til minimum ett av dagens måltider. Enten som frokost, lunsj eller kveldsmat. Jeg lager enten grøt, pannekaker, eller havrebrød. I dag ble det havregrøt med sjokoladesmak, bær og eksotisk frukt. 

Jeg kom over denne spennende eksotiske frukten på butikken i går, og den måtte jo selvfølgelig bli med meg hjem. Pitahaya heter den, men er vel mer kjent som Dragefrukt. Dette er en av de mest eksotiske fruktene vi kjenner til, og jeg synes den har et helt fantastisk utseende. Den finnes i en gul og rød/rosa utgave. Pitahaya har ingen distinkt lukt, og smaken er søt og frisk. Dette er en populær frukt i sørøst Asia. Noen vil si at smaken kan minne om jordbær/pære. Det er jeg ikke helt enig i. Jeg synes smaken var litt tam, og kommer nok til å kjøpe denne fordi den er så delikat, fresh og dekorativ, og ikke for smakens skyld. 

Har noen av dere smakt den? 

Grøten har jeg laget ved å ta ønsket mengde havgregryn (jeg brukte ca 60g) i en skål, og dekke det med vann. Ha godt med vann, ca 2 cm over grynene i skålen, da havregryn trekker til seg mye væske. Så inn i microen i et drøyt minutt, og vips er grøten ferdig. Jeg koker den også ofte i kjele, men akkurat i dag ble microen løsningen. Rør godt rundt i grøten, og tilsett 1/2 ts rå kakaopulver, ca 20g sjokoladeprotein, 1 ts sukrin og 1 ts kanel. Jeg varierer hvor mye sjokolade jeg tilsetter, ofte tar jeg mer kakao enn dette også, og da får grøten en enda mørkere farge. Det er en smaksak, så her er det bare å tilpasse etter eget ønske. Ved å tilføre proteinpulver i grøten blir den også mer proteinrik. 

Ha en deilig torsdag dere. Jeg skal kose meg et par timer til her i leiligheten før jeg skal ut på tur med en venninne. Været er så deilig her på sørlandet nå for tiden, og da gjelder det å komme seg ut i naturen og bare nyte det. 

 

Smiiiil Maren


12 kommentarer
    1. Du er så flink og inspirerende når det kommer til både trening og kosthold!! Hadde vi alle vært like driftige som deg!:) ha en fin dag videre:)) klem

    2. Dette så helt nydelig ut Maren! 🙂 Fantastisk at du kan lage havregrøt i mikroen…kanskje det går an å ha det på jobb…takk for tips! 🙂 Har lyst å besøke Kristiansand i påskeferien, har du noen tips til hva som er gøy å gjøre på en langweekend i Kristiansand? 🙂 Ha en nydelig dag! 🙂

    3. Mange av de importerte fruktene, mister mye av smaken på reisen, da de modnes på turen og ikke naturlig i omgivelsene sine. Jeg har en venninne som er Marokkansk og hun sier frukt og grønt av den eksotiske sorten alltid er bedre i landene (hun er veldig bereist i tillegg). Kort bereist mat er aller best 🙂

    4. Kan jeg spørre deg om en ting? Man hører så mye forskjellig rundt havregryn.. Jeg spiser det ofte, på forskjellige måter, og får helt panikk nå som jeg leser at det er usunt om man spiser mye havregryn! Det samme med smoothie! Jeg begynner snart å lure på hva mennesker skal spise, eller så er det bare meg som er alt for opphengt i kalorier.. Men jeg kunne ønske jeg ikke brukte så mye energi på det, det er bare at dårlig samvittighet trer inn når jeg leser sånt!
      Håper du får en fin helg fine deg! Nyt 🙂

    5. Navn: Jeg blir ordentlig lei meg når folk sier at havregryn og frukt er usunt!! I mine øyne er dette sunn, bra mat! Så spør du etter min mening så sier jeg lukk ørene for det tullet der og kos deg med både smoothie og havregryn!

    6. Marie: Du det var helt sinnsykt, jeg fikk sjokk i kassa. Tror jeg betalte ca 40 kroner eller noe! Helt vilt. Men et tips frå kjøpe det på innvandrerbutikker – billigere og bedre 🙂

    7. sunniva: Ja selvfølgelig. Ta litt mer kakao for å få sjokoladesmaken. Du kan evt røre inn et egg også for å øke proteininnholdet. Jeg har tatt 3 eggehvitter og stekt dem litt i stekepannen, før jeg rører dem inn i grøten. (dette er når jeg koker den i kjele) Det er utrolig godt synes jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg