Fokus: Dips

I ettermiddag skal jeg gjennomføre økt 2 av totalt fire styrkeøkter i min treningsuke. I dag står blandt annet dips på planen, og det er en øvelse jeg har store planer om å bli god på. Som dere vet så liker jeg alt av egenvektstrening veldig godt. Pull-ups, chins, dips, pushups og turn-inspirerte øvelser er det beste jeg vet. Jeg har fokusert så mye på pullups og chins at jeg nesten har glemt bort dipsen litt. Nå skal dipsen få like mye fokus som de andre egenvekstsøvelsene, og forrige uke prøvde jeg meg med litt ekstra vekt i dipsen. Jeg startet med 2,5 kg festet til kroppen, det gikk veldig lett. Jeg økte til 5 kg, noe som også gikk lett. Jeg økte da til 10kg ekstra vekt, og kjørte 5 serier av 5 repetisjoner med 10 kg ekstra festet til kroppen. Det var utrolig gøy, og ikke minst godt å få kjenne på den mestringsfølelsen en slik fremgang gir. I dag er det ingen ekstra vekter, men desto høyere repetisjonsantall. Hele 12 repetisjoner står på planen i dag, men heligvis kun 3 sett. Vi får se hvordan det går! 

Hele programmet mitt for denne tirsdagen ser slik ut: 

  • Markløft
  • Dips
  • Strakmark 
  • Chins
  • Ryghev
  • Pushups 

 

Dips er en øvelse der en lett kan pådra seg skader fordi den er såpass teknisk utfordrende. Det er derfor svært viktig at man bruker tid på å lære seg teknikken ordentlig, og ikke begynner med ekstra belastning før man er helt sikker på at teknikken sitter, og grunnstyrken er god. Et par tips når det gjelder dips er å unngå å gå for dypt ned. Det skaper en stor belasning på skulderen i en svært ugunstig possisjon. Len deg litt fremover, slik at størstedelen av belastningen blir på brystmuskulaturen. For å få progressjon i dips vil det etterhvert være nødvendig å legge på ekstra vekt, men jeg må igjen pressisere at dette skal ikke gjøres før teknikken sitter, du er god og varm i kroppen, og du har bygd opp en god grunnstyrke på forhånd.

Dips til benk er en fin start, her kan du justere bena for å gjøre det lettere/tyngre. Jo nærmere du har bena, jo lettere er det, og jo lenger bort fra benken jo tyngre blir øvelsen. Etterhvert kan man også legge bena opp på en benk, og kjøre dips mellom to benker slik som vist på bildet over. Før man tar neste steg opp å kjører strikte dips, slik som vist på det første bildet. 

Jeg regner med det er flere av dere sprekinger som skal trene i dag. Hva står på din treningsplan? 

 

Smiiiil Maren

 

13 kommentarer
    1. Skal nok ikke trene idag nei.. mye skolearbeid + viktig møte ikveld, men gleder meg til spinning imorgen! Ha en fin dag fine deg:-) tren for meg også!

    2. Hei! Jeg har planer om å starte på sykepleierstudiet i Oslo denne høsten og lurer rett og slett på om du kunne ha skrevet et innlegg om erfaringer med studiet? Er det et godt studie, personlig mening, tips/triks, er det dyrt, meget vanskelig osv.. 🙂 jeg hadde satt veldig pris på dette! Bare skriv ned alt du kommer på av relevant/urelevant informasjon!
      Ha en super dag og kos deg på treningen! Du er en stor inspirasjon 🙂
      Christine, 19

    3. Hei !
      Hvor lang tid bruker du på øktene dine?
      Jeg kjører langkjøring ute i dag og lar musklene hvile 😀

    4. Hva er forskjellen på markløft og strakmark? Prøvde å google og sånn jeg forsto det skal man ikke bøye knærne i strakmark? Men blir ikke det nesten det samme? 😀 haha måtte bare spørre! Jeg kjørte faktisk samme øvelsene som deg igår, og hvis jeg finner tid til trening etter skolearbeid, skal jeg kjøre din økt i dag også 😉

    5. I dag ble det kun kondisjon, og jeg løp EN TIME. Herligheten det er første gang jeg har holdt ut så lenge, forrige uke klarte jeg ikke mer enn 45 minutter. Riktignok hadde jeg ikke høyere hastighet enn 8.8 km/h, men det får gå. Jeg kjenner det er så herlig med progresjon, og ikke bare når det gjelder styrken.
      ha en flott dag videre, du er inspirasjon.

    6. Ah, digger dips, en av de øvelsene jeg har vært mest fornøyd med av egenvektsøvelsene 🙂
      I dag har det stått vedlikehold av kne på planen med litt mage etter økten, håper å snart få begynne å kunne trene begge føttene igjen men må vel bare ha is i magen og vente til etter operasjonen 😛 hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg