Dagens dobbel

Du vet du har ferie, og litt for mye fritid når man uten problemer får tid til to treningsøkter på en dag. Jeg hadde nemlig en fin liten cardiorunde på 45 minutter i dag morges, og jeg hadde ikke mer enn kommet ut av dusjen før det tikket inn en melding fra en veninne som lurte på om jeg ville være med på en styrkeøkt på ettermiddagen. Jeg sier sjeldent nei til en treningsdate, og takket lett ja til det. Jeg fikk i oppgave å sette opp økten.

Jeg durer videre med fullkroppsøktene mine jeg, og i dag ble økten seende slik ut: 

  • Dype knebøy (lettere vekter, fokus på teknikk) 
  • Box jumps 
  • Strakmark
  • Pullups 
  • Facepull
  • Brystpress
  • Skulderpress

 

Det er virkelig noe helt annet å trene sammen med noen. Spesielt nå i julen har jeg synes det har vært utrolig positivt. Det er godt å ha noen som kan både sjekke teknikk, spotte i tunge øvelser og pushe deg det lille ekstra. Det er så forskjellig hva folk synes om det å ha en treningspartner. Jeg kan forstå begge parter. Jeg har alltid likt å trene alene, og gå helt inn i min egen boble, men de gangene jeg trener sammen med noen så ser jeg jo virkelig verdien av det også. Hva mener dere? 


De siste øktene, og spesielt når jeg trener knebøy så har jeg brukt fivefingers, eller tæse-sko (haha) som jeg kaller dem. Jeg ler fremdeles av disse skoene, de ser jo helt merkelige ut, men de er bare så ubeskrivelig gode på baseøvelser. Jeg ser jo at mange bruker dem, og vandrer til og med rundt på dem ute på gata. Det kan jeg garantere at jeg aldri noensinne kommer til å gjøre, men på baseøvelsene har de blitt en fast følgesvenn. 

 

Smiiiiil Maren


5 kommentarer
    1. Hei Maren:-) håper du har hatt en fantastisk jul, høres forsåvidt slik ut når jeg leser bloggen din. Jeg har lest bloggen din nå i hele høst, og må si du imponerer meg. Du står på og smiler uansett virker det som. Jeg har så utrolig lyst til å spise og trene regelmessig. I begynnelsen av høsten var jeg veldig flink, jeg spiste godt og sunt og trente både styrke og kondisjon i form gruppetrening. Etter hvert tok ting litt av, jeg reduserte matinntaket og økte treningen fordi jeg ble så “besatt” av å se resultater. Jeg ville ned i vekt/fettprosent – og det fort. Etter et par uker ble jeg utrolig lei, jeg unnet ikke meg selv godteri i sosiale sammenhenger, jeg gikk rundt sulten og følte det var lite fremgang i treningen. Plutselig sprakk jeg, i sosiale sammenhenger kunne jeg gjerne hive på med 10 ganger så mye godteri som før bare fordi “det er lov å skjeie ut”. Jeg har helt siden dette slitt veldig med å finne balansen for et sunt kosthold med moderasjon, det er spessielt vanskelig når de du bor med, og de personene du omgås med ikke har fokus på dette.
      Nå i julen har jeg kastet vekk alle de gode vanene og våknet opp med “litt dårlig samvittighet” hver dag. Alle har skrevet innlegg på bloggen sin om at man skal kose seg med julemat og at det er lov, fordi det er bare 2% av året, og det er jeg enig i – men nå må jeg starte helt på ny. I høst gikk jeg ned 4 kg og var på god vei til å være fornøyd med den kroppen jeg hadde, men nå er jeg tilbake til der jeg var for 6 mnd siden. Jeg har lagt på meg 4 kg igjen og føler meg virkelig ikke bra. En konstant dårlig samvittighet henger over meg og jeg sliter med hvordan jeg skal få kontroll igjen. Lurte på om du ville dele noen kloke ord med meg? Det virker som du har et så naturlig forhold til mat og trening. Jeg synes det er veldig slitsomt når jeg har fått et så anstrengt forhold til dette.
      Tusen takk💗❤️❤️❤️

    2. Jeg er helt enig med deg! Selfølgelig er det koselig å trene sammen med noen for å få hjelp og veiledning. Men jeg liker å koble av og reise på trening alene bare for å være for meg selv 🙂

    3. Serine: For det første så vil de kiloene forsvinne raskt, det garanterer jeg! Hvis du har klart å gå opp 4kg på en uke, så er dette fordi kostholdet er anderledes nå i julen, og gjerne inneholder mer salt som igjen gjør at kroppen holder på væske. Så dette er kun vann kjære deg. Man kan ikke legge på seg 4kg rent fett på så kort tid. Så den bekymringen kan du bare slippe med en gang 🙂

      Når det gjelder tankene rundt mat og det stresset det skaper for deg så blir jeg så lei meg, for jeg skulle så gjerne ønske jeg bare kunne legge en hånd på skuldrene dine og senke dem, gi deg en klem og få deg til å tro på at det finnes så mye annet i livet ditt som er viktig, og dette med mat, kalorier og vekt virkelig ikke fortjener å bli en så altoppslukende ting. Det er vanskleig for meg å skulle hjelpe deg, jeg vil anbefale deg at du er ærlig med dem rundt deg om hvordan du føler det. Jeg har hvertfall erfart at alt blir lettere når det snakkes om. Har du et godt forhold til foreldrene dine? Kanskje du kan snakke med dem. Husk det jeg skrev til deg ovr, at de kiloene er kunn vann grunnet endrede kostvaner, og det gjør overhode ingenting. De vil forsvinne, glem det, ikke la det få stjele energien din. Hvis du trener på et treningsenter, så kanskje det kan være smart å kontakte en personlig trener, forklare hele situasjonen din, og sammen kan dere sette opp noen fine, motiverende delmål og mål som dere kan jobbe mot sammen?

      Så vil jeg tilslutt si at mat er bare mat, ikke la kg og kalorier få lov å ta fra deg livsgnisten. Tenk deg godt om, tenk på familie, venner, og andre ting du har i livet ditt som skaper glede. Tenk på mat som bensin for at kroppen din skal fungere optimalt. mat er positivt, det er det som får det til å prestere i hverdagen. La treningen bli noe du gjør fordi det er gøy å bruke kroppen, godt å kjenne at kroppen din fungerer og at du mestrer. Tren fordi det gir deg noe, og ikke fordi du føler du må for å forbrenne x antall kalorier. Jeg tror det er hovedårsaken til at jeg har det så bra med treningen min. Jeg gjør det fordi jeg elsker det, og det gir meg så mye glede, og overhode ikke fordi jeg føler jeg må, og aldri for å straffe meg selv etter usunn mat.

      Dette ble mye, og kaotisk, men jeg vil så veldig gjerne at du skal få det bedre med deg selv, og jeg tror det finnes så mange andre jenter ( og gutter ) i din situasjon. Tusen takk for at du var så modig at du delte her på bloggen. Jeg sender deg en god varm klem, også håper jeg 2015 blir et helt spesielt godt år for deg 🙂

    4. Hei Maren! 🙂 Etter at det har vært så mye spetakkel rundt fivefinger shoes (de tapte en rettsak eller noe, for skoene hadde faktisk ingen positive egenskaper som de lovte?), så sier de fleste at de trener i sokker i stedet? Vet ikke om du pleide å trene uten sko før, men er det en spesiell grunn til at du plutselig valgte fivefingers? 🙂 I såfall, er de mye bedre enn bare sokker? (de fleste jeg har snakket med har foretrukket sokker, men vil gjerne ha din mening)
      Takk 🙂

    5. Sara: Du dette var helt nytt for meg. Ikke fått med meg at dte har vært noe spetakkel rundt fivefingers? Jeg føler de funker br ai baseløft, og derfor bruker jeg dem. Jeg er ikke ponset av dem og innlegget var ikke reklame 🙂 Jeg føler sokker kan bli litt glatt på det gulvet vi har på gymmet hvor jeg trener, så da føler jeg fivefingers er helt supre fordi de er antiskli under. Min mening er at det er positivt for å styrke egen muskulatur i fot (ankel) og det gjør man jo både på sokker og med fivefingers. Så utenom det ser jeg ingen revolusjonerende med fiefingers bortsett fra som sagt god kontakt med gulvet under knebøy, stabiltetstrening / styrke for ankel og ellers generelt lette og behagelige på 🙂

      Håper jeg fikk svart deg greit på spørsmålet 🙂 Takk for denne kommentaren, jeg ante virkelig ikke noe om noe rettsak eller spektakkel 🙂 M

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg