Peppernøtter

Det måtte en forkjølelse til for at jeg skulle roe helt ned og virkelig begynne å nyte juleferien. I skrivende stund ligger jeg under teppet, iført ull fra topp til tå, og formen kunne virkelig vært bedre. Men den er heller ikke så dårlig at jeg ikke klarer å kjenne på at det faktisk er litt deilig å ligge her å slappe helt av. Jeg sovnet mindt under Love actually i går, så nå ser jeg den på opptak her jeg ligger. Fineste julefilmen! Etter 11 timer søvn, dobblet porsjon med havregrøt til frokost, overdose c-vitaminer, og masse drikke håper jeg å være klar for en tur innom regnskapsførerer, julelunsj med jentene, etterfulgt av mer julekos med familien. Appropos julekos, i går fikk jeg endelig bakt årets første pepperkaker. Hvert år baker vi peppernøtter, og jeg koser meg like mye hver gang. Jeg er så glad i tradisjoner, og for meg blir det ikke jul uten peppernøtter i kakeboksene. 

I år pyntet vi dem med glasur i ulike farger. Jeg synes reinsydrene ble spesielt søte. Ja, for det skal nemlig forestille reinsdyr. *ler*. Jeg vil tro de aller fleste har en pepperkakeoppskrift på lur, men jeg deler min likevel. Dette er overhode ikke en sunnifisert variant. peppernøttene må være ekte vare – sånn er det med den saken. 

Du trenger: 

  • 600g hvetemel
  • 350g sukker
  • 125g mørk sirup 
  • 250g margarin 
  • 2 dl melk 
  • 2 ts pepper
  • 2 ts vaniljesukker 
  • 2 ts hjortetakk 
  • 4 ts kanel 
  • 2 ts ingefær 
  • 2 ts nelikk

 

Slik gjør du: 

Smelt smør, rør inn sukker, sirup og krydder + hjorteknakk (som først er løst litt opp i kokende melk) så tilsetter du mel. Kna og jobb deigen godt sammen, før du setter den i kjøleskapet over natten. Neste dag triller du kuler til ønsket størrelse. Sett dem på stekebrett, og inn i ovnen på 180 grader i 10-15 min. 

Smiiiiil Maren


3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg