SPØRSMÅLSRUNDE

Nå er det lenge siden sist spørsmålsrunde, og flere av dere har etterlyst en ny. Spørsmålrunde fungerer slik at dere spør om alt dere måtte lure på av spørsmål i kommentarfeltet, og etter et par dager så samler jeg opp spørsmålene i egne innlegg med svar. Så da er det bare å spørre i vei folkens, så skal jeg svare dere så godt jeg bare kan. 

HVA LURER DERE PÅ? 


Foto: Mats Grimseth

Ha en nydelig søndag dere, så gleder jeg meg til å lese og svare på spørsmålene deres. 

 

Smiiiiil Maren

 

52 kommentarer
    1. Hei!
      Digger deg Maren, du er en stor inspirasjonskilde! Jeg lurer på om du kan skrive litt generelt om hvordan ditt kosthold er, og hvordan en treningsuke kan se ut for deg? Vet dette er skrevet om tidligere på bloggen, men fint med litt nye updates!
      Klem Sara 🙂

    2. Hei Maren!
      Jeg leser bloggen din fast, og du er kjempe inspirerende, både når det gjelder trening, kosthold og positivitet!
      Jeg er som deg, og “stresser” ikke med treningen i ferien. Etter ferien har jeg tenkt å starte på for fult igjen. Jeg lurer derfor på noen ting angående trening.
      Har du noen tips til å hvordan forbrenne fett, men fortsette å bygge muskler?
      Burde man trene cardio og styrke i samme økt?
      Gjør det noe å trene både cardio eller styrke på tom mage på morgenen?
      Hvis jeg vil ha større muskler, ikke bare sterkere, er det tunge vekter med få reps eller lette vekter med flere reps som gjelder da?
      For å miste fett på lårene, er det da best å trene feks knebøy eller beinpress med lite vekter og mange reps?
      Finnes det muskelgrupper som restituerer så raskt at man kan trene dem hver dag?
      Jeg håper du kan svare på dette! Klem 🙂

    3. Lurte på om du har noe erfaring med spisedager når man er på lavkalori diett .. Legger man på seg av å spise en god del godteri og usunn mat en dag i uka? Eventuelt en dag i mnd?
      Hva kostet båten dere tok for å komme til de trappene? Og hvor lang tid brukte dere opp trappene?

    4. Synes det er så vanskelig å kombinere bentrening, med løping. Selv om jeg løper en del vil jeg likevel ha litt muskler i beina, ikke bare i overkroppen. Har du noen tips til meg?

    5. Jeg vurderer å flytte til Kristiansand for å jobbe der som sykepleier. Så da lurer jeg på hvilke områder du vil anbefale å bo?

    6. Hei Maren! Vil først si at jeg har fulgt bloggen din i noen måneder nå, og du har virkelig lokket frem treningslysten min den siste tiden:) Jeg lurer egentlig bare på hva som motiverer deg på dager der treningslysten ikke helt er der?

    7. Maren!! Herregud for en fantastisk inspirerende jente du er!! Du er så fantastisk pen og har en kropp som jeg bare kan drømme om!
      Kan du skrive litt om hvordan en treningsuke kan se ut for deg, og hvordan du ville lagt opp en uke i forhold til fettforbrenning og det å bygge en sterkere kropp?
      Og så er det jo dette med maten da! Jeg spiser sunt og variert, men det er så vanskelig å vite hvordan man skal spise i forhold til trening! Jeg har BMR på 1460kcal, trener styrke 3-4 ganger i uken og løper kortintervaller 1-2 ganger i uken. Går også tur 2-3 ganger i uken. I følge kalkulatorene skal jeg da spise 2000-2200kcal for vedlikehold? Skal jeg da spise 1700kcal for å gå ned i vekt/fettprosent??
      Ønsker deg en videre fin sommer:)

    8. Hei Maren! Først og fremst vil jeg si at jeg beundrer deg for ditt fantastiske humør og din entusiasme og engasjement for en sunn livsstil. ELSKER at du poengterer at det ikke kun innebærer riktig mengde kalorier og trening til punkt og prikke, men at en sunn livsstil også har utskeielser og kos! MIDT I UKEN❤️ Spørsmålet mitt er som følger: Hvordan påvirker alkohol trening? Og om man ønsker å trene, men vet at man f.eks. skal ut på byen på lørdag, hvordan bør man legge opp treninga i forhold til det? Hører rykter om at det ikke er vits å trene samme dag som man drikker, så bør man heller ta treninga dagen derpå?
      Håper på svar!
      Ingrid.

    9. Kan du vise oss en dag i bilder? Fra hva du spiser, hva du gjør på fritiden når du slapper av osv? 🙂
      Noe jeg også lurer på noe fælt er når du skriver i innleggene at “vi” har gjort ditt og “vi” reiste dit osv. Hvem er “vi”? haha kanskje jeg ikke har fått med meg helt om du er sammen med noen eller noe sånn?
      Hva motiverer deg? Hva fårdeg i gang? Leser du noen blogger eller magasiner som motiverer deg?
      Hvor jobber du?
      Må bare få sagt at du virkelig er min motivasjon, du er så inspirerende at jeg bare MÅ lese bloggen din. Du får meg til å trene haha! 😀 Jeg bor ikke så langt unna Preikestolen og når jeg så at du skulle dra dit var det nummeret før jeg reiste der kun for å treffe deg! Men så kom jeg på at jeg ikke har billappen haha?Ha en fortsatt fin sommer/jobbesommer!

    10. Hei! Hvor ofte trener du?
      Hva spiser du i løpet av en dag? Hvor mange måltider?
      Hvor mange pull-ups klarer du i et sett?
      Bruker du pulskloke?
      Hva er din makspuls og hvilepuls?
      Hva veier du?
      Hvordan får man så fin og muskuløs mage som deg?
      Hvor dan ser en treningsuke for deg ut når du vil bygge muskler og samtidig holde på med cardio?
      Hva løper du 5km på?
      Hvordan intervaller foretrekker du?
      Overkroppsøkter eller underkroppsøkter?
      Vann eller brus?
      Hvilke frukter er det mest kalorier i?

    11. Kan du begynne å skrive under bildene dine hvor klærne du har på deg er fra? 🙂 Du har så mange fine treningsklær, spesielt overdeler!
      Har du tips til noen nettbutikker hvor man kan kjøpe fine treningsklær?
      Hvor lenge har du trent på treningsstudio?

    12. Hva er drømmejobben din? Vet du har skrevet at du har lyst å kombinere sykepleieryrket og ernæring, er det noe kurs/videreutdanning du har sett for deg? Digger bloggen din 🙂

    13. Du er virkelig min største inspirasjon innen trening og kosthold! Stå på! 😀
      – Jeg trener både løping og styrke. Men når jeg strener styrke på bein (knebøy, hip thrust osv..) blir jeg så støl at dette hemmer løping som feks. intervall. Hvordan løser jeg dette?
      – Vil du fortelle litt om hvordan du benytter deg av pulsklokke i treningen?
      – Hvor ofte er du oppe i høy (mot max.) intensitet i utholdenhetstrening?
      – Hvordan er en typsik matdag for deg? gjerne i mengde og hyppighet
      – Tips til hvordan man kan kombinere trening og en tøff studiehverdag?
      – Dine beste tips til å lære hang-ups?
      – Kommer du ofte i situasjoner der du må “forklare” eller “forsvare” dine sunne valg i feks. matveien?

    14. Hei fine deg!
      Lurer på om du dater noen for tiden? 😀 hvem var du feks på trappe-tur med? 😉 hihi

    15. Trenger tips til øvelser som bør prioriteres for strammere kropp, spes mage, rumpe og lår. Med manualer og egenvekt. Styrketrening x2 pr uke og cardio x2 pr uke. Takk for inspirerende og fin blogg, Maren!

    16. Trener fast 4-6 ganger i uka nå, mest styrke og 1 gang cardio. (Litt mindre styrke nå i ferien når jeg ikke har tilgang til treningssenter) men hvordan har du trent for å få markerte magemuskler?

    17. Hei
      Synes ryggen din er flott bygd! Trener endel rygg selv, men savner endel muskelmasse midt på; på øvre del av ryggen. Hvilke øvelser er gode for å bygge midtre del av ryggen?

    18. Maren! Jeg elsker humøret ditt, engasjementet ditt, du er så sprudlende! Jeg gleder meg masse til å lese om de nye treningsformene du skal prøve 🙂 Klem fra Karen

    19. Heei 🙂 ELSKER bloggen din! Lurer på om du kan lage et innlegg om hva du spiser,eks.lavkalori/lavkarbo osv., og evt. en dagsmeny, og nårtid på døgnet du spiser,hva du spiser før/etter trening osv.? Hvordan er en typisk treningsuke for deg? Trener du mest cardio eller mest styrke?

    20. Hvordan har du det om dagen? 🙂
      Går det bra med utdanningen?
      Føler du at du “må” trene dersom du unner deg noe ekstra?
      Når du spiser speltlompe til taco, er det snakk om 1 lompe eller en hel pakke?

    21. Du ser utrolig flott og sterk ut, samtidig slank og feminin! Jeg vet at det sikkert bare er noe mentalt, men føler selv jeg blir mer maskulin når jeg trener hard styrke over en lengre periode… Har du noen tanker rundt dette?

    22. Hva tjener du i måneden, ca?
      Hvor ofte trener du i uka, styrke vs Cardio?
      Hva er din jobb?
      Hva er dine fremtids planer og ønsker?
      Hvem er din sponsor ?
      Hvor mye betaler du for produkter du mottar eller er det gratis?
      Hvordan fikk du sponsor?
      Hvordan kan man få en sponsor?
      Hvilken blogg leser du?
      Bestiller du noe fra iherb?
      Hvis ja, hva da, sån generelt?
      Hvor mange frukt , gram spiser du daglig og hvor mange barer spiser du?
      Hvor mye penger bruker du i måneden på mat og hvor mye bruker du på kosttilskudd ?
      Hvilken kosttilskudd bruker du?

    23. Hei! Har fulgt bloggen din i flere måneder nå og du klarer å motivere dag etter dag! Ble inspirert av deg og din idé om å prøve nye ting i sommer, så et av mine mål denne sommeren er å mestre pull ups. Derfor lurer jeg på om har noen gode tips til øvelser eller rutiner for å klare pull ups?

    24. Hei! Når du løper intervaller på mølle, hvordan gjør du det? Tenker da på hastighet, pause i mellom og hvor mange “drag” tar du? 🙂
      du er en stor inspirasjon! og jeg virkelig elsker bloggen din 🙂 klem

    25. Hei Maren !
      Liker bloggen din kjempe godt. Du er et virkelig sunt og godt forbilde for veldig mange med ditt smittende humør og samtidig er du opptatt av å spise sunt, men også mindre sunt. Du har et veldig naturlig forhold til dette, noe jeg tenker er utrolig viktig for unge personer idag å lære. Det er så mye økt fokus og press på slanking, dietter, sommerkroppen, lav fettprosent osv. Ikke rart mange blir usikre på seg selv. Det viktigste er å finne hva som passer for hver enkelt, men samtidig må det være en livsstil man kan leve med og som opprettholder livskvaliteten. Takk for alt du deler, du virker som en veldig flott jente ! Jeg sliter med anoreksi og lurte på om du hadde noen oppskrifter på ulike havregrøter med topping, smoothie, mellommåltider osv for de som skal opp i vekt ? Sunne alternativer i stedet for nærngsdrikker osv. Hadde vært supert hvis du hadde lagt ut enda litt flere oppskrifter her 🙂

    26. Nå etter jeg har vært i Nice i to uker, har jeg bestemt meg får å begynne for fult med trening, målet mitt er å få mer muskler og redusere fett prosenten. Har du noen tips å komme med får å få det til? 😀 alt fra hva jeg må spise og hva jeg må trene, hvor ofte og hvor mye…

    27. Hei! Jeg har mye ekstra fett i mage-ribben området. Er så utrolig lei av det og har forsøkt lenge å bli kvitt det, men med mangel på kunnskap vet jeg ikke hvordan jeg burde gå frem. (Jeg vil legge til at dette er noe jeg har lyst til å gjøre for min egen del, og ikke for andre.) Hva og hvordan burde/kan jeg trene for å brenne av dette?

    28. Hei Maren ☺️ jeg vil først å fremst si at jeg elsker bloggen din ☺️ Jeg lurer på hvor ofte du spiser godteri, altså ordentlig godteri med sukker? Og følger du noen diett nå? Når du fikk hjelp av coach gunnar, fikk du Gode resultater da? Jeg tenker på den gangen du fokuserte mer på ben og begynte å jobbe med knebøyen? Gikk du på diett da? Teller du kalorier, el mengde protein/karbo ila en dag? Du er en sunt og godt forbilde i allefall og sprer så mye glede og motivasjon ☺️

    29. dersom du skal trene intervall og styrke i samme økt, vil du anbefale å kjøre intervallene eller styrkeøkten først?

    30. Heisann! Jeg er en person som pleier å trene veldig mye og spise relativt sunt. Men nå har jeg Vært litt slapp de siste mnd med kostholdet, men det var etter jeg byttet p-piller så raste jeg opp i vekt. På under to mnd så har jeg gått opp 8 kg!! Jeg har aldri brydd meg om vekta og heller tenkt på å spise sunt og prestere bra på trening. Jeg driver med Crossfit, men nå kjenner jeg at siden vekta har gått såpass opp så har pullups og andre ting som har gått greit før, blitt kjempe tungt. Jeg har alltid hatt et greit forhold til mat, men nå blir jeg kvalm hver gang etter jeg spiser og tenker kun på vekta. Jeg blir ikke med å bade osv fordi jeg føler meg helt ræva når det gjelder kroppen min. Føler meg rett og slett deprimert. Det er under 2 uker til jeg skal i militæret og ønsker og kose meg med venner på stranda osv frem til det. Men jeg bare stresser og tanken på at folk skal se meg i bikini klarer jeg ikke akkurat nå. Vet dette er vanskelig for deg å svare på kanskje, men vil gjerne gjerne høres din mening 🙂

    31. Hei! Jeg er nysjerrig på hvilket mål du har med treningen din? 🙂 Er du fornøyd med livet ditt eller skulle du ønske noe var annerledes?

    32. Hei! Lurer på om det hadde vært en mulighet å lage et innlegg om markløft. Kanskje en detaljert video hvor du virkelig forklarer god teknikk, og hvordan man skal unngå skade. Vet det er mange som sliter med markløft, og jeg er en av dem!

    33. Hei Maren!:) synes at bloggen din er kjempefin. Får så mye god motivasjon etter å lese om deg og din hverdag. Bloggen din gjør meg glad:) har et par spørsmål til deg, som jeg håper du har anledning til å svare på. 1) lurer på hvorfor så mange velger søtpotet i stede for vanlig potet – er det “sunnere”? 2) hvor mye peanuttsmør er det greit å spise hver dag (jeg elsker det, og spiser nok for mye:p). 3) hvor mange gram havregryn er normalt å spise for en jente som er 160cm høy oh veier ca 53 kg?:)
      Ha en fortsatt fin sommer og nyt den norske sommeridyllen!:) stor klem fra Hanne

    34. Er det mulig å få benytte seg av deg som personlig trener, via nettet? Du inspirerer så innmari. Jeg er meget aktiv og trener mye. Aldri hatt en veileder. Kanskje det er det som må til for å bli enda bedre?

    35. Hei!
      Hvem tar alle bildene dine egentlig?
      Digger bloggen din, og syns du vriker som en skikkelig herlig jente 🙂 Stå på og kos deg videre innimellom slagene!!

    36. HEI! 😀
      Jeg begynte å trene styrke for litt over ett år siden på et ganske lite treningssenter der jeg bor. Så langt har jeg trent med ulike maskiner som er tilgjengelige, men ønsker litt mer variasjon. Lurer derfor på om du kunne lagt ut noen ulike øvelser du gjør der du bruker manualer/kabler/vektstang med fokus på lår/rume og overarm/rygg?
      Lurer i tilegg på hva som er de beste øvelsene for en strammere mage?

    37. Hei, først vil jeg bare trykke inn at du har en veldig fin blogg! 🙂
      Har du hørt om Paleo? Isåfall vurderer du å bytte til denne livsstilen?
      Har du prøvd Crossfit? Hvis du har, hva syntes du om det?
      Noen tips om fine gå/jogge turer i nærområdet?

    38. Hei !
      Bør man ha en god kjernemuskulatur for å bli sterkere i andre styrkeøvelser? Kan man bli stor og sterk uten å ha en god kjernemuskulatur?
      Om jeg trener 3-5 ganger i uka, trener rygg/biceps en dag, triceps/bryst en dag og bein en annen dag, høres det bra ut? Jeg trener for å bli sterkere. De dagene jeg er fem dager på trening trener jeg de to siste dagene bare baseøvelser som markløft, knebøy, frontbøy, benkpress og lignende.
      Hvor mye tar du i markløft? Jeg er 21, er rundt 168 høy, veier 61,5 kg og tar cirka 80 kg i markløft. Høres dette lite ut?
      Hvordan skal jeg trene for å bli sterkere i benkpress? Bør jeg trene med 40 kg 5×5 ? nå trener jeg med 35 kg 8×3, har aldri makset på denne øvelsen da jeg trener mest alene.
      Går du på noen spesiell diett?
      Hva tenker du om sukkerfri brus i forhold til sukkerholdig brus? Da tenker jeg på cola zero, cola light, pepsimax VS coca cola, redbull uten sukker, redbull uten kalorier vs vanlig redbull. Solo super vs vanlig solo osv… Er det bedre å drikke sukkerfri brus som da er uten sukker, men med mye søtstoffer i, eller er det da bedre å drikke de sukkerholdige typene?
      Har gått fra 54 kg til 66 kg(men er nå nede igjen på 61) siden jeg begynte å trene styrketrening for cirka ett år siden, er dette normalt? Muskler veier jo mer en fett…
      Hvilke kosttilskudd vil du anbefale meg å ta om jeg trener tung styrketrening 3-5 ganger i uken?
      – Hva tenker du om kosttilskudd som zma, omega 3, bcaa, kreatin osv..
      Hvordan får du en så markert rygg?
      Sliter du noen gang med en oppblåst mage? Noen tips? for eksempel etter store måltider eller etter en del brødskiver? Jeg har sluttet å spise brødskiver da jeg merker at magen reagerer på det, den blir fort oppblåst når jeg spiser skiver. Av den grunn spiser jeg kun knekkebrød, frukostblandinger og mye skyr og cottage cheese, dette hjelper meg mye!
      Har du noen tips til å få større biceps/triceps? Noen øvelser?
      Er det viktig å variere øvelsene på trening? Å ta noen nye øvelser hver uke eller vertfall en gang i mnd? Redd for at kroppen skal stagnere.
      Jeg trener relativt tungt, før trente jeg alltid 10 repetisjoner og 3 serier. Nå prøver jeg å heller trene med mer vekter å 5 repetisjoner og 3 eller 5 serier(dette gjelder noen øvelser) Er det slik jeg skal trene om ej vil se mer muskuløs ut? Altså bli sterkere/få større muskler?
      Tips til å bli sterkere i markløft? tar 80 kg nå. Løfter 80 kg opp og ned, venter 1-5 min og løfter 80 kg en gang til. Dette kan jeg gjøre 3-4 ganger. Bør jeg heller trene med 75 kg og flere repetisjoner eller bør jeg legge på mer vekt som f.eks 82-83 kg og løfte en gang, flere ganger.
      Hva tror du om å trene på tom mage? Jeg trener alltid på morgenen da det er lite/ingen folk på studio. Jeg drikker en energidrikk eller drikker litt vann når jeg står opp rundt kl 06. Jeg trener litt før klokken 7 og er ofte ikke ferdig før halv 9! Når jeg da kommer hjem spiser jeg hjemmelaget müsli, kokte egg, havregrynsgrøt eller cottage cheese. Går det fint å trene på tom mage siden jeg trener så tidlig? Vil gjerne at kroppen skal jobbe med å bygge muskler mens jeg trener og ikke med fordøyelsen.

    39. Hei! Veldig inspirerende blogg du har! 🙂
      Kan man oppnå sånne treningsresultater som du har uten å trene crossfit? altså, kan man få et muskuløst utseende med bare å trene styrketrening alene, om man trener tungt nok?
      Hvorfor er det viktig for meg som trener styrketrening å trene cardio?
      Har du noen tips til hvordan man bør trene om man trener til polithøgskolen neste år, har altså nesten ett år på meg til å trene på! Har trent styrketrening et år nå og vil fortsette med det. Jeg er også glad i å svømme, men litt usikker på teknikken min. Gruer meg litt til den løpstesten de har på politihøgskolen, den er vel intervallpreget. Vil gjøre det best mulig.

    40. hvor mange måltider spiser du på en dag? store måltider inkludert mellommåltider. er det snakk om 5-6 måltider?
      blir litt forvirret, når jeg trener relativ tung styrketrening 3-5 ganger i uka, skal jeg da spise masse for å bli stor og sterk? Eller skal jeg spise normalt? har hørt at man bør spise mer de dagene man trener og mindre de dagene man ikke trener, gjelder dette generelt sett all mat, eller bare proteiner?
      Er raske karbohydrater anbefalt etter trening? Som banan, rosiner, riskaker osv? Har hørt at om man vil gå ned i vekt så må man kutte ut de raske karbohydratene.
      Får så ekstreeeemt stor matlyst når jeg trener, føler jeg bare går rundt å spiser. Spiser da sunt, men føler likevel at jeg bare tenker på mat. Er dette normalt?
      Legger man på seg av å ta en proteinshake etter hver treningsøkt? folk sier så mye forskjellig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg