Kokosmelk

I dag har jeg lyst å dele et smart triks med dere. For et par uker siden tok jeg en titt på forbruket mitt på mat, og det er ingen hemmelighet at det er rimelig høyt. Jeg tenkte derfor på om det var noen måte jeg kunne kutte ned litt, uten at jeg måtte gi slipp på alt for mye av den gode maten min som jeg setter å stor pris på. Jeg ser at jeg bruker veldig mye penger på skyr, kesam, og yogurter som jeg bruker sammen med cottagecheese, frukt, bær og nøtter. Det var da jeg kom på et supert triks, som er positivt på flere måter. Nemlig kokosmelk! istede for å bruke masse penger på vanilje yogurther og skyr daglig, så kjøper jeg nå en stor boks med kokosmelk, som jeg heller over cottage cheesen min. Så tilsetter jeg litt stevia vanilje, litt sukrin og kanel. Det blir en helt nydelig fløteaktig smak, som hvertfall tar mine smaksløker rett til himmels. En slik boks med kokosmelk kan holde seg ganske lenge i kjøleskap, og koster ca 10 kr. 

Kokosmelk er sunne fettsyrer, noe som er genialt å få i seg på morgenen for eksempel, da det gjør at du holder deg mett lenge, og du unngår en kraftig blodsukker stigning. Alt i alt, en genial løsning både økonomisk, ift holdbarhet, smaksmessig og næringsmessig. Kan det bli bedre? Det beste er når du kommer til bunnen, og det ligger bær og eplebiter å flyter i en deilig miks av kokosmelk, og søtning. Mmmm.

Nå skal jeg gå å kose meg med en stor porsjon med cottage cheese, kokosmelk, epler, bær og nøtter. Mmmmmm. Har du noen smarte økonomisk triks ift kosthold, så del dem gjerne i kommentarfeltet. La oss inspirere hverandre 🙂

 

Smiiiil Maren


22 kommentarer
    1. Åå, nam! Selv prøver jeg å spare litt penger med å bruke en del frosne bær/frukt. Både til frokost og til snacks (frosne bær på havregrøt er himmelsk, og frossen mango en en helt fantastisk snack!) Erstatter så klart ikke all frukt med frossen variant, men en del (da det også holder lengre)

    2. Takk for tipset 🙂 Det må jeg teste ut! Jeg bruker helt vanvittig mye penger på cottagecheese…ikke bra når man er student. Ha en super fin dag, herlige deg <3
      Stor klem fra Emilie

    3. Hørtes nydelig ut! 🙂 Vil bare informere deg om at du ikke bør la det som er igjen av kokosmelken stå i hermetikkboksen, men at du heller det over i en annen skål/glass. Dette gjelder alt av hermetikk. Hermetikken kan nemlig gi fra seg giftig stoff når luft kommer til. Hell det heller over i et glass og la det stå i kjøleskapet:):) (hilsen ernæringsfysiolog)

    4. Smart tips! Dette skal jeg definitivt teste ut. Mitt tips er å følge med i butikkenes tilbudaviser, og hamstre inn der det er billig (jeg bruker en app som heter mattilbud, hvor alle de største butikkene ligger inne). Min erfaring er at det nesten til en hver tid er en eller annen butikk som har skyr til 10 kr. Da kjøper jeg masse skyr, og lever på de en stund. Det er heller ikke farlig om du ikke får spist opp alle innen holdbarhetsdatoen går ut – de er nemlig gode en god stund til.
      Ellers kjøper jeg store pakker med egg fra coop eller first price. Egg er jo helt super mat, og veldig billig hvis du kjøper de riktige eggene.

    5. bruker du hele melken eller bare den stive delen? godt tips, dette skal prøves! Selv er jeg kalv og bruker sikkert 70% av matbudsjettet mitt på cottage cheese og kesam, hehe

    6. Jeg heller kokosmelk over på en Voss glassflaske og så har jeg den i kjøleskapet en liten uke. Har ikke prøvd på cottage cheese men nå skal jeg det 🙂

    7. Mums: Det gjør jeg da ikke? Jeg har 250g cottage cheese oppi, det er proteiner! Jeg tar bort yoplait yogurt / skyr og erstatter det med litt kokosmelk, men jeg har fremdeles en haug av proteiner i cottage cheese. + at mitt kosthold resten av dagen er lang over grensene for hva som er anbefalt ift mengden proteiner. Så det er nok ingen fare 😉

    8. Navn: Hmm nei si det, jeg bare heller på jeg. Driver ikke å måler opp osv. Kanskje tilsvarende mengde som 4-5 ss eller ca 50gram. Ta så mye du har lyst på og som du selv føler er passe 🙂

    9. Spiste nettopp cottage cheese og fullfet kokkosmelk i skjønn forening. Toppet herligheten med pærebiter og kanel. Smaksfest! Nå er jeg snart klar for en basisøkt 🙂

    10. Last ned appen: mat tilbud☺ sparer endel på skyr som jeg kjøper på havaristen til 6 kr stk☺ å endel andre ting som kjøtt, kylling pålegg- 6 kr osv☺ butikken ligger i enebakk utenfor oslo. Jeg kjøper og mye kjøtt i sverige!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg