Individualitet!

Jeg får veldig mange spørsmål fra dere om hvordan jeg legger opp treningen og kostholdet mitt. Jeg skal være ærlig med dere og kanskje jeg skuffer noen nå, men jeg gjør litt som det passer meg fra uke til uke. Jeg følger ingen plan, og har derfor ingen “oppskrift” å dele med dere. Jeg ønsker så gjerne at alle skal forstå at “one doesn´t fit all”. Selv om en du kjenner har fått super resultater ved å følge et opplegg, er det overhode ikke sikkert du vil få de samme resultatene ved å følge det samme opplegget. Jeg sier dette like mye til meg selv som til dere, fordi jeg ofte tar meg selv i å se på andres treningsopplegg og tenke at sånn vil jeg også trene, for hun som trener sånn ser jo helt fantastisk ut. Det viser seg gang på gang at jeg vil ikke få hennes resultater selv om jeg gjør slik som hun gjør. Det ender ofte opp med motsatt effekt, fordi man endrer opplegg for ofte, presser kroppen for hardt, øker stresset på kroppen. Det er en kjent sak at stresshormoner har en svært negativ innvirkning på både muskelveskt og fettforbrenning. Så uansett om målet ditt er vektreduksjon eller muskelbygging så vil et slikt stress være negativt. 

Forstår dere tankegangen min? Det er flott å la seg inspirere, men det å skulle kopiere en annen person sitt trenings og kostopplegg er ikke løsningen. Hvordan skal en tobarns mor med fulltidsjobb kunne kopiere opplegget til en student som kan disponere tiden sin på en helt annen måte, og lage mat kun med tanke på seg selv? Det er umulig, og det er akkurat derfor jeg er så opptatt av at alle må finne sin måte, som funker for akkurat seg. Det beste treningsporgammet, og den beste matplanen er den som faktisk blir fulgt. Du må finne noe du enkelt kan implementere i hverdagen din, uansett hva den hverdagen består av. Har du familie, små barn, en hektisk jobb, allergier osv osv, ja da må alt dette tas hensyn til, og være med på å prege ditt opplegg. Det er akkurat denne individuelle tilpasningen jeg liker så godt med jobben som Personlig trener. Man må se hele personen, og alle aspekter av den personens liv, for så å sidestille dette med målet til kunden, også må man begynne å jobbe for å legge den perfekte kabal som gjør at kunden kan leve greit med det, ha det fint underveis og likevel komme i mål. 

Dette teamet er det aller gøyeste jeg vet, og jeg kunne skrevet om dette i timesvis. Det skal jeg spare dere for! Men poenget mitt er at det er utrolig hyggelig at så mange spør om de kan få mitt treningopplegg, og min matplan, men sannheten er at det er ikke sikkert det er det smarteste, og det er ikke sikkert det vil gi deg de resultatene du ønsker. Det at jeg heller ikke følger noe matplan, gjør det litt vanskelig å skulle dele den. Den eksiterer jo faktisk ikke! Jeg har jobbet med dette så lenge, og kjenner kroppen min så godt at jeg spiser helt uten å veie eller tenke så mye over verken mengde eller innhold. Det er på en måte automatisert at jeg velger sunne varianter, og sørger for å få i meg det jeg skal. 


Jeg skulle ønske jeg kunne avslutte innlegget med å skrive at alle bare må ta kontakt så skal jeg hjelpe dere så godt jeg kan med å sette opp både treningsplan og kostholdsveiledning, men nå er det slik at med fulltidsstudie, praksisperiode og en kommende eksamensperiode så har jeg ikke kapasitet. Jeg ønsker å starte opp igjen med online-PT, og den dagen det skjer skal jeg selvfølgelig si i fra! Jeg anbefaler dere å ta kontakt med en PT på treningssenteret der du trener, eller en dyktig online coach. Bare husk å vær kritisk, sjekk at personen har utdannelse, og gjerne flere års erfaring.  Du er unik og fortjener et eget opplegg – optimalisert kun for deg. 

Dette var dagen skraveling fra min side, nå skal jeg komme meg ut i det fine været, og nyte litt frisk luft før jeg pakker kofforten og hopper på flyet til Oslo. 

 

Smiiiiiil Maren


7 kommentarer
    1. Skule ikke du følge opplegg fra Gunnar da?? Syns du skrev om det for litt siden.. Hvorfor følger du ikke det lenger evt??:)

    2. Ida: jo har fulgt det og bruker treningsprogrammet fra han men jeg er ikke så veldig flink til å følge en plan så det blir litt inspirert av hans opplegg og litt meg selv! Gunnar er helt vanvittig dyktig – anbefaler han på det sterkeste!! 🙂

    3. Synes det er så flott at endelig noen sier at alt ikke kan passe for alle! Synes altfor ofte at folk legger ut hele planen sin og så tror andre mer uvitende at dette er det “perfekte” opplegget. Så GODT jobbet 🙂 Kan jeg forresten spørre deg hvor hårbåndet ditt er fra? Jeg leter etter et bra som sitter på plass under trening, men finner ikke et godt et dessverre.

    4. Hvordan skal de nye PT’ene komme seg frem når alle sier man skal konktakte de som har flere års erfaring..?
      Jeg er ferdig utdannet PT i august, og det blir ikke da så lett for meg å få kunder hvis ingen vil ha hjelp av de som er ferske..

    5. Christine U: Den tar jeg faktisk til meg, for du har et veldig godt poeng! Jeg tenker også at en fersk PT kan ha utrolig mye bra å komme med, de er akkurat ferdig utdannet og er sultne og engasjerte!! Så den tar jeg på meg – du har helt rett!! Takk for at du kommenterte dette :):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg