Sunn rask middag

God morgen. I dag har jeg siste dag i praksis før jeg tar helg, og jeg kjenner at det skal bli utrolig godt! Det blir ikke mye avslapping på denne frøkna i helgen, allered ei morgen reiser jeg inn til Oslo for et par veldig spennende dager. I utgangspunktet fikk jeg beskjed om å ikke fortelle noe om prosjektet jeg skal være med, men det er jo så kjedelig å være så hemmlighetsfull, så nå har jeg fått lov å fortelle dere hva jeg skal være med på. Så snart jeg lander i Oslo i morgen kveld skal jeg legge ut planene for helgen. Sray tuned! Dette tror jeg kommer til å bli utrolig spennende, og jeg føler meg heldig som får være med. 

Jeg har lyst å dele gårsdagens middag med dere. Den ble nemlig laget og spist på under 10 minutter. Nå anbefaler jeg dere ikke ås luke maten slik jeg gjorde i går, men poenget mitt her var bare at det går ann å lage sunn og smakfullmat i full fart. Det trenger ikke være fastfood, for at det skal være fast-food. Ikke sant? Jeg kjøpte fiskekaker ( 70% fisk) og stekte dem i stekepanne. Fiskekakene er i utgangspunktet ferdig så dette går veldig fort og greit, de skal i grunn bare varmes. Så kuttet jeg grønnsaker i biter og dampet dem. Damping er genialt, det tar kun 2 minutter og grønnsakene går en crispy effekt og beholder nærmest alle sine næringstoffer. I motsetning til koking hvor desverre mange næringstoffer kan gå tapt i vannet grønsakene kokes i. Et smart tips er jo da å bruke dette vannet i en evetuell saus, bare et lite tips! 


Jeg toppet tallerkenen min med walden farms honey dijon dressing, og litt salt. Jeg liker at alle makronutrientene er representert på min tallerken. Makronutrientene er proteiner, fett og karbohydrater. Grønnsaker inneholder litt karbohydrater, men ikke nok for aktive mennesker mener nå jeg. Jeg tok derfor en håndfull mandler som snacks under matlagingen, der fikk jeg lurt inn litt sunne fettsyrer. Til dessert lagde jeg en diger fruktsalat, og et par speltlomper med sukrin og kanel på. Vips var jeg god og mett, og alle næringsbehov dekket. Det trenger ikke være så vanskelig. 

Nå løper klokken fra meg her, og jeg må se å komme meg avgårde på jobb. Ha en nydelig torsdag dere, snart er det helg! 

 

Smiiiil Maren

10 kommentarer
    1. Mmm, fiskekaker! Jeg tror jeg spiser langt fler fiskekaker enn en gjennomsnittlig nordmann. Har virkelig funnet meg noen favoritter som jeg alltid har en pakke av i kjøleskapet. Det passer jo så godt til det meste og kan nytes både til frokost, middag og kvelds. Kaldt eller varmt. Nam 😉

    2. Hei, Maren 🙂
      Jeg bare lurte litt på hvorfor du sier at det ikke er nok karbohydrater for aktive mennesker, så tar du en neve MANDLER? Det er da ikke så mye karbohydrater i mandler? Du får selvfølgelig karbohydrater fra lomper og frukt (og grønnsaker), men hvorfor nevnte du akkurat mandler i den sammenhengen? Det så veldig godt ut, forresten! Jeg liker best å dampe mine grønnsaker, da slipper jeg at de blir ihjelkokt så fort. 🙂 Ha en super dag!

    3. Anonym: Jeg er ikke helt med på hva du mener nå? Mandler er fettkilde, så jeg tar absolutt ikke mandler for å dekke behovet karbohydrater 🙂 I mitt kosthold får jeg karbs fra: speltlomper, knekkebrød, søtpotet, vanlige poteter, havregryn, rugbrød, frukt og grønnsaker . Beklager hvis noe var uklart eller skrevet feil. Ha en fin påske videre:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg