Sunt, friskt og godt

Jeg regner med det er flere enn meg som er litt lei av feit julemat og tunge måltider. Jeg tenkte derfor å dele to av mine lette frokostalternativer med dere. Jeg er veldig glad i meieriprodukter, bær, nøtter og frukt. Dette er lett og god mat som smaker himmelsk, inneholder godt med proteiner, og næringstoffer. Nøttene gir også sunne fettsyrer som hodler deg mett lenge. I den første skålen er det et stort gult eple kuttet i biter, 125g blåbær, 1/2 boks naturell tine yogurt, 150g mager cottage cheese, og etter bildet ble tatt toppet jeg med varme bringebær (frossne som jeg varmet i en kjele) hakkede mandler og valnøtter, kanel og sukrin.  

I den andre skålen er det en stor pære kuttet i småbiter i bunnen av skålen, toppet med 200g cottage cheese orginal, en yoplait yogurt 0,0% vanilje, 125g blåbær, varme bringebær, solsikkekjerner og kanel. Jeg lager ofte både to og tre slike skåler. Det er uten tvil noe av det beste jeg vet. Innholdet kan varieres i det uendelige, og du kan velge dine egne sammensetninger, og stadig finne nye favoritter. 

Jeg har også blitt veldig glad i gresk yogurt, med to perssimon/sharon kuttet i biter, toppet med cashewnøtter og varme bringebær. Selvfølgelig med litt sukrin og kanel på. Mmmmm. Jeg håper disse skålene kunne være til inspirasjon til noen litt lettere og friskere måltider midt oppi all denne tinge ( og fantastisk gode) julematen. 

Nyt dagen videre, her er det avslapping på høyt nivå. Skituren ble rett og slett avlyst til fordel for sofakos med bøker og blader. Kroppen vil ha ferie, og det skal den sannelig få. I morgen skal jeg ut å teste løypene, og det gleder jeg meg veldig til. I dag derimot er det kun kos som står på menyen.

 

Smiiiiil Maren

 

3 kommentarer
    1. Hei!
      Første gang jeg er innom bloggen din, febrilsk letende etter inspirasjon nå som det nye året nærmer seg med stormskritt, og jeg som mange andre, har som mål, et sunnere 2014…;) Derfor ble jeg positivt overrasket da jeg havnet her… Måtte nemlig skrolle meg ned til det aller første innlegget ditt og der skildrer du akkurat det jeg tenker om et sunt kosthold, HVA skal man velge i et hav av tips?
      Derfor skal jeg jobbe meg oppover i innleggene dine, i håp og som mål, å bli en bedre utgave av meg selv… 🙂
      Så takker jeg på forskudd, og blir herved en fast leser av innleggene dine 😉
      Godt nyttår!

    2. Marita: Nei jeg spiser begge deler jeg, kjøper det de har på butikken. Synes begge smaker godt så det tenker jeg ikke noe spesielt over 🙂 Når jeg er på farten kjøper jeg ofte orginal fordi den kommer i litt mindre boks, også har jeg ofte mager stående i kjøleskapet hjemme fordi de er i litt større. Simple as that 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg