X-mas energy

En positiv ting kommer hvertfall ut av dette matmaratonet i julen, bortsett fra at det er ufattelig godt og veldig hyggelig, så gir det et enormt energioverskudd. Jeg har vært helt duracell i hele dag, og ikke hatt ro i kroppen i det hele tatt. Jeg startet dagen med en liten joggetur, og avsluttet med en styrkeøkt.  Dagen i dag har vært fyllt med enda mer kaker og julegodt enn gårsdagen, og jeg satser derfor på samme energinivå i morgen. Jeg har også fått tid til masse sosial hygge, litt shopping og baking av flere julekaker.

Jeg kjenner selvfølgelig at det ikke er helt optimalt for kroppen med så mye sukker, og at magen sier i fra at den ikke er helt fornøyd. Mange av dere har spurt om dette med kosthold i julen, og svaret mitt er i grunn ganske enkelt: Julen er en gang i året, og det handler om kvalitetstid og kos sammen med familien. For min del betyr det at jeg legger bort mine vante vaner og rutiner akkurat når jeg er i selskap eller koser meg med mine kjære, da spiser jeg alt som serveres og tenker ikke noe mer over det.

Måltidene jeg spiser utenom dette holder jeg relativt normalt. Jeg tenker at alle må gjøre som de selv ønsker, men for min del er det ikke spesielt hyggelig å sitte å nekte seg alt mulig når man har julemiddag sammen med familien. Julen er noen få dager, og du har hele året på deg til å knaske gulerøtter og brokkoli. Senk skuldrene og nyt en liten time-out fra sunnhetshysteriet. Når du først er i selskap så nyt det, også kan du heller prøve å velge sunnere alternativer når du er alene eller dere ikke er i juleselskap. For eksempel frukt, nøtter, litt sunnifisert bagst osv. Forsøk å fokuser på samværet med familien og ikke sett all fokuset på maten, det blir ( hvertfall i mine øyne) helt feil. Dra nytte av energioverskuddet ved å legge inn en joggetur eller powerwalk på morgenen, på den måten får du beveget deg, og siden det er på morgenen stjeler det ingen tid fra julehyggen med familien. En fin idee er jo også å ta med hele familien ut på tur, to fluer i en smekk! Skjønner dere hvor jeg vil? Se mulighetene og ikke problemer, sett fokus der fokus bør være i julen og senk skuldrene – i bunn og grunn så er vi bare helt utrolig heldige som har så mye god mat å kose oss med, og så mange fine mennesker rundt oss.

Hva er deres tanker omkring kostholdet i julen?

 

Smiiiiil Maren

9 kommentarer
    1. er absolutt enig med deg -og skulle man legge på seg så er det borte igjen i løpet av januar dersom man går tilbake til vante vaner:) tenker ikkje så mykje over det, men kjenner at eg har trent lite og spist mykje i desember ja:) so be it, januar kjem tidlig nok uansett:)

    2. Det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul 🙂
      Kos deg og nyt julen 😉

    3. Takk!! Dette trengte jeg å lese!Jula er faktisk bare noen få dager i løpet av et helt (sunt) år! God jul 🙂

    4. Helt enig i det du sier Maren, å som Stine over her sier. Det er så trist å se at folk føler de trenger unnskyldninger for å la vær å spise julemat når det serveres og nekter seg å kose seg med litt julegodt. Det er noe som heter alt med måte, og det synes jeg gjelder i julen også. Trener man å spiser sunt ellers, kan man gjerne unne seg julekaker og sjokolade, men, man trenger jo ikke gjøre det hver eneste dag bare for at det er jul. 🙂

    5. Jeg synes det er så utrolig trist at julen blir stress for mange når det kommer til maten. Julen er til for og nytes, den kommer jo bare en gang i året! Så lenge man henter seg inn i gamle rutiner når julen er over vil de eventuelle kiloene man har lagt på seg forsvinne av seg selv. Jeg koser meg i hvert fall maks nå, men selv om jeg er på ferie legger jeg inn noen treningsøkter. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil! Det er jo faktisk bare deilig å bevege kroppen litt mellom all spisingen 😉
      Ønsker deg en riktig god jul!

    6. Godt skrevet, Maren 🙂 Du byr på deg selv, oser energi og sprer glede. Jeg blir i godt humør av å lese bloggen din, for du har et sunt forhold til trening og kosthold, som de fleste kan kjenne seg igjen i. Riktig god jul! Håper du storkoser deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg