Tradisjonen tro

Jeg elsker julen og jeg elsker tradisjoner. Vi har mange tradisjoner i min familie, både med lille julaften hvor hele slekta samles hjemme hos oss, julefrokosten hos min mormor første juledag, og selvfølgelig julaften. En av de tradisjonene jeg liker aller best er pinnekjøtt hos min tante og onkel like før jul. Jeg får så julestemning av denne kvelden, og den inneholder absolutt alt en julefest bør inneholde. Nydelig pinnekjøtt med tilbehør, fantastisk dessert og masse julekaker og julegodt. De nærmeste kjære er samlet, og vi koser oss sammen. Pakkeleken er selvfølgelig kvelden høydepunkt, og under “pakkestjelingen” går det villt for seg. Her kommer en knippe snapshots fra gårsdagen:

Jeg blir helt sentimental i disse juletider, og med fare for å bli fryktelig klisje så må jeg også få si at jeg er ubeskrivelgi takknemlig. Det florerer med historier på nettet med mennesker som gruer seg til jul av ulike årsaker. Mange tenker ikke en gang over hvor ufattelig heldige de er som har noen å være sammen med, nydelig mat å spise, tak over hode, en familie som er glad i dem. Jeg har lest så mange av disse vonde hjerteskjærende historiene, og i år er jeg enda mer bevisst på og takknemlig for alt og alle jeg har i livet mitt. I dag har jeg faktisk fri fra jobb, og skal bruke hele dagen til hyggelige ting. På planen står baking av julekaker, en treningsøkt, bytur for siste småting til julaften og cafekos med gode venner.

Hva er deres plan for dagen?

 

Smiiiiil Maren

9 kommentarer
    1. Så koselig at dere har så mange tradisjoner! Skulle ønske jeg også hadde slike koselige tradisjoner og glede meg til, men det er godt å se at andre har det bra i julen 🙂 hvis jeg får min egen familie (barn & mann hehe) så skal jeg gjøre alt for å skape slike tradisjoner. God jul Maren, du virker så god <3

    2. Jeg har hatt en energiløs styrkeøkt på Spenst, og skal bruke dagen på å spise tilbake energien og sitte i ro. Skulle ønske jeg kunne si slappe av, istedenfor sitte i ro, men… den “hyggelige” læreren vår har informert oss om en naturfagfremføring allerede den første uken etter ferien! Jeg skal prate om DNA, og må dermed tilbringe mye tid foran PC-en og lese meg opp på all informasjonen, samt lage selve fremføringen. Gooood jul! Nyt den 🙂

    3. Marita: Da synes jeg du skal jobbe litt intesivt med den i dag, slik at du kan ta deg helt fri på lille julaften og julaften. NYT juledagene og ikke tenk på skole. Så kan du ta skoletingene frem igjen når juaften er over. Så flink du er 😀 Du høres abisiøs og strukturert ut. Liker også at du forstår at det må mat og hvile til for å finne tilbake til energien og overskudd. 🙂 🙂
      LYKKE TIL!!

    4. Therese: Tradisjoner kan skapes vet du, pinnekjøtt-kvelden lagde vi for tre år siden, fordi vi ønsket ha en slik tradisjon. Så det er aldri for sent 🙂 Som du sier, så kan du hvertfall skape masse fine tradisjoner med din egen lille familie når tiden kommer :):) Det gleder jeg meg også til en gang i fremtiden

    5. Liker ikke Julen fordi alle er så opptatt med å hamstre alle mulige materielle gaver til gud og værmann fra midten av november.. Eller foreldre som sliter med å finne gaver til barna fordi barna har “alt”?! Slitsom og utrolig materialistisk høytid. Noen få er kanskje heldige som deg som fokuserer på familie, men alle jeg kjenner er sånn maks 2-4 personer om å feire, og da sammen med dem man ser hver dag. Da dreier Julen seg plutselig mye mer om gaver enn familietid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg